اقتصادی

ربات تعمیرکار ویژه تعمیر خطوط زیرزمین بدون حفاری ساخته شد

محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت ربات تعمیراتی شدند که از فناوری تعمیر زیرزمین بدون حفاری استفاده می کند.

به گزارش تیتر اولمحققان دانشگاه تهران با ساخت ربات مخصوص تعمیر و برش زباله در لوله ها، هزینه های مالی و اجتماعی را برای شهرها کاهش داده و از فناوری برای تعمیر زیرزمین ها بدون حفاری استفاده می کنند.

دکتر دانشگاه تهران، دانشکده علوم و فنون نوین، عضو هیئت علمی و مدیر پروژه علیرضا هادی گفت: پروژه های طراحی و ساخت آزمایش خطوط لوله در حوزه رباتیک برای پاسخگویی به یکی از نیازها و مشکلات جدی محیط شهری یعنی دسترسی به تاسیسات زیرزمینی شهری به عنوان بازرسی و تعمیر آنها تعریف شده است.

وی افزود: با این ربات ها می توانیم تاسیسات زیرزمین و همچنین لوله های زیرزمینی را بدون حفاری، بازرسی و نقص تعمیر کنیم.

دکتر. هادی خاطرنشان کرد: معمولا خطوط لوله زیرزمینی در تاسیسات زیرزمینی به ویژه فاضلاب دارای مشکلاتی از جمله نفوذ درخت، نفوذ لوله در لوله است که در اثر نشست لوله باعث شکستگی و تغییر شکل لوله می شود که همگی باعث انسداد و پسرفت سیستم می شود. لوله می شود.

مدرس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران افزود: برای حل این مشکلات می توان از ربات ها استفاده کرد. با کمک یک ربات، مازادهای ایجاد شده در داخل لوله را شناسایی کرده و اضافی ها را از بین می بریم. البته این کار بدون حفاری انجام می شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، مجری طرح ادامه داد: نمونه های مختلفی از ابزارآلات رباتیک آزمایشی با استفاده از محرک های الکتریکی در صنعت معرفی شده است. نمونه‌هایی از ربات‌های تعمیر پیشرفته از محرک‌های هیدرولیک و پنوماتیک یعنی روغن پرفشار و هوای فشرده استفاده می‌کنند تا ابزارهای قدرتمندی را برای مأموریت‌های داخل لوله فراهم کنند.

دکتر هادی با تشریح ویژگی های ربات تعمیراتی که توسط محققان دانشگاه تهران برای تعمیر خطوط زیرزمین بدون حفاری ساخته شده است، گفت: این ربات دارای چندین درجه آزادی است که این درجات مختلف آزادی از راه دور و پس از ورود به شبکه کنترل می شود. باقی می ماند

به گفته مجری طرح، این پروژه در مرحله تحقیق و نمونه سازی است و نمونه آن ساخته شده است که در صورت شروع تولید نمونه های بیشتر، برای اولین بار در کشور تجاری سازی می شود.

مدرس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران یادآور شد: این محصول در شرکت های آب و فاضلاب و شهرداری های شهرهای مختلف برای تعمیر و رفع مشکلات شبکه آب و فاضلاب شهری استفاده می شود اما در کلیه تعمیرات خطوط لوله صنعتی مفید خواهد بود.

به گفته این مجری، افزایش سرعت عملیات، کاهش چشمگیر هزینه های ریالی و اجتماعی و افزایش بهره وری از امکانات موجود از نتایج این طرح خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا