سلامت و تندرستی

راهکارهای اصلی مراقبت حین بارداری

یکی از اعضای گروه ویژه ابن سینا در مرکز درمان ناباروری با تأکید بر اهمیت مراقبت در دوران بارداری گفت: نکته مهم این است که مراقبت های بارداری حتی پس از زایمان نیز پایان نمی یابد و مراقبت باید تا 6 هفته پس از زایمان ادامه یابد. ”

دکتر. زهره داوودی مقدم در مصاحبه با تیتر اول ، وی با تأکید بر لزوم مراقبت های دوران بارداری قبل از بارداری گفت: خانمی که تصمیم به بارداری گرفته است قطعاً باید با یک متخصص زنان و زایمان که از نظر جسمی معاینه شده است مشورت کند و در عین حال سوابق پزشکی خود را جویا شود. زیرا برخی از بیماری ها قبل از اقدام به بارداری باید با دارو کنترل شوند. گروه بندی خون ، برخی آزمایش خون ، آزمایش کلیه و … اقدامات مهم دیگری نیز قبل از بارداری وجود دارد که در صورت مساعد بودن شرایط ، امکان بارداری را فراهم می کند.

وی افزود: قرص اسیدفولیک باید از این دوره شروع شود تا از برخی نقایص لوله عصبی جلوگیری شود. مراقبت های جدی از اوایل بارداری آغاز می شود و زن باید پس از اولین آزمایش و بارداری به متخصص زنان مراجعه کند. ما بارداری را به سه سه ماهه تقسیم می کنیم و لازم است هر سه ماه چند مرحله انجام شود. در سه ماهه اول بارداری باید رحم خارج رحمی را بررسی کنیم و مراقب باشیم سقط نکنیم. غربالگری جنین باید در اواخر سه ماهه اول انجام شود. در سه ماهه دوم ، غربالگری دوم ، سونوگرافی سلامتی و معاینه دهانه رحم انجام می شود ، در حالی که در سه ماهه سوم مواردی مانند شیوع جفت ، خونریزی احتمالی ، افزایش وزن جنین و … بررسی می شود.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: مهم است که مراقبت های مربوط به زایمان حتی پس از زایمان نیز پایان نیابد و مراقبت ها باید تا 6 هفته پس از زایمان ادامه داشته باشد. کنترل فشار خون ، آزمایش زخم برای جلوگیری از عفونت و غیره ، از جنبه های مهم مراقبت های بعد از بارداری است.

وی با تأکید بر نیاز به فاصله کافی بین دو بارداری ، اظهار داشت: یکی از اقدامات پزشک مشاوره مناسب در این زمینه است. زیرا فاصله زمانی بین دو بارداری باید مناسب باشد. فاصله مناسب بین دو بارداری 18 ماه یا بیشتر است.

داوودی مقدم ادامه داد: بهبود سبک زندگی ، بهبود تغذیه ، ترک سیگار ، مصرف قلیان و الکل ، ورزش مناسب و … نکات بسیار مهمی در مراقبت از بارداری وجود دارد که باید رعایت شوند.

وی به تصوری غلط در مورد زنان باردار اشاره کرد و گفت: این تصور که هر نوع داروی گیاهی برای بارداری مناسب است درست نیست. به عنوان مثال شیرین بیان باعث فشار خون می شود که سعی می کنیم در دوران بارداری آن را کنترل کنیم ؛ بهتر است قبل از مصرف چنین مواردی با پزشک مشورت کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا