سلامت و تندرستی

راهکارهای تغذیه‌ای طب ایرانی برای ماه رمضان

روزه علاوه بر تعالی روح، فواید ارزشمند پزشکی را برای بدن به همراه دارد، اثرات روزه بر سلامت دستگاه گوارش، قلب، کاهش وزن، سلامت مغز، کاهش فشار خون، سم زدایی و سلامت کبد، کاهش فرآیندهای التهابی و افزایش ایمنی. اما مشخص شده است که بسیاری از افراد در این ماه نه تنها به دلیل عادات غذایی نادرست به پاکیزگی و سلامتی نمی رسند، بلکه چند روز بعد در این ماه دچار مشکلات گوارشی مختلفی مانند نفخ، اسیدیته معده، یبوست می شوند. و ….

به گزارش تیتر اول، تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان یکی از مهم ترین نکاتی است که برای پیشگیری از عوارض جسمی یا عصبی باید رعایت شود، بنابراین رعایت راهکارهای ساده غذایی در افطار و صحرا می تواند به روزه داران کمک کند تا از فواید جسمی بهره مند شوند و از فواید معنوی آن بهره مند شوند. ممکن است. یاری این ماه مبارک

طب ایرانی برای این مشکلات راه حل هایی ارائه می دهد:

_ در صورت ابتلا به بیماری دستگاه گوارش، حتماً قبل از شروع ماه مبارک با پزشک در مورد امکان روزه داری مشورت کنید. در برخی از بیماری ها مانند زخم اثنی عشر، روزه گرفتن نادرست است و می تواند بیماری را بدتر کند.

غذاهای مختلف از نظر کیفیت و خواص با هم تفاوت دارند و در نتیجه هضم آنها یکسان نخواهد بود. اگر دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شوند، معده و دستگاه گوارش نمی توانند همه آنها را به طور کامل هضم کنند و در نتیجه سوء هاضمه ایجاد می شود.

از خوردن غذاهای مختلف و سفره های رنگارنگ افطار و سحر خودداری کنید.

به سالاد و چاشنی افطار نه بگویید.

این مواد باعث سوء هاضمه، نفخ، اسیدیته یا درد شکم می شوند، به خصوص اگر به مقدار زیاد همراه با افطار یا با وعده غذایی اصلی مصرف شوند.

آش حلیم و رشته در تابستان; هرگز. اصولا آش حلیم و رشته و مانند آن جزو غذاهای سنگین محسوب می شود نه تابستان. پس آنها را از سفره افطار تابستان حذف کنید و اگر زیاد میل دارید به مقدار کم بسنده کنید.

افطار و شام را جدا کنید.

– از آنجایی که معده به مدت طولانی خالی است، قادر به هضم مقادیر زیاد مواد نیست، بنابراین خوردن مقداری غذا در هنگام افطار و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد از شام توصیه می شود.

از مصرف آب و نوشیدنی همراه با غذا خودداری کنید. این اصل همیشه صادق است، اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می شود، بارزتر می شود و باعث سوء هاضمه شدید، رفلاکس، نفخ و… می شود.

برخی از غذاها را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذاها مانند ماکارونی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه به خصوص در سحر این ماه علاوه بر احساس سنگینی می تواند تشنگی را در طول روز افزایش دهد. غذاهای تند و نمک نیز باعث افزایش دمای بدن و افزایش تشنگی می شود.

به گزارش سازمان نظام پزشکی ایران، به جای مصرف میوه های بسیار آبدار و خام که باعث درد معده می شود، می توان از خیسانده برگ هلو، زردآلو، انجیر و بخارا برای پیشگیری از یبوست استفاده کرد. آجیل را باید یک ساعت در آب جوش یا گلاب داغ خیس کنید و سپس قورت دهید. بهتر است این ترکیب را یک تا دو ساعت بعد از شام مصرف کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا