استان ها

دو خبر خوش برای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان

به گفته Born؛ مسیر جذب خاصی در آموزش وجود دارد و دانشگاه فرنگنگ و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. البته داوطلبان باید با شرکت در یک آزمون و گذراندن یک دوره چهار ساله در دانشگاه فرهنگ جذب می شدند ، اما نیاز به تحصیلات و نیروی انسانی منجر به ماده 28 دانشگاه فرهنگ و جذب زبان برای آزمون استخدامی شد.

دانشگاه فرهوان ، مانند سایر دانشگاه ها ، سال گذشته با پرونده کرونا روبرو شد ، اما از آنجا که برنامه دانشگاه به صورت شبانه روز تعریف شده است ، کرونا برخی از اصول مهم مانند زندگی شبانه روزی و آموزش معلم را تحت الشعاع قرار داد.

ما برای دیدن وضعیت آموزشی در آن دانشگاه به حسین خنیفرا ، رئیس دانشگاه فرهوز رفتیم.

** آموزش تعطیل نبود

* در مورد کرونا ، روش آموزش دانش آموزان تغییر کرده و به سمت آموزش مجازی سوق پیدا کرده است. در این زمینه در دانشگاه فرهنگ چه کاری انجام دادید؟ آیا زیرساخت های آموزش الکترونیکی در دسترس بود؟

آموزش ما در طول کرونا با تلاش برای تهیه 12 سرور در مقرها و 12 سرور در استانها ادامه یافت. البته بدون مشکل نبود اما خدا را شکر با کمک اساتید و دانشجویان توانستیم این کار را انجام دهیم.

ما مجوزهای لازم را برای آموزش الکترونیکی خود به دست آورده ایم و بسیاری از مطالب اکنون به آموزش LMS تبدیل شده اند. ما همچنین زیرساخت های خود را تقویت می کنیم.

به یاد داشته باشید که ما دانشگاهی هستیم که آموزش الکترونیکی برای آن تعریف نشده است. ما خرید سرور و اجزای آن را در اولویت قرار دادیم و آموزش ما کمتر تحت تأثیر قرار گرفت.

البته ، کرونا با تمام رنج ها و تلخی ها جهش هایی انجام داد. یکی از جهش های ایجاد محتوای الکترونیکی ، آموزش از راه دور ، تولید اسلاید و پخش است. ممکن است بسیاری از اساتید قبل از کرونا آماده آموزش آنلاین نباشند و آموزش های چند رشته ای داشته باشند ، اما این کار را کردند.

دانشگاه فرهنگ به دنبال بهره گیری از فضای مجازی و ارائه آموزش و همچنین فعالیت های فرهنگی و آموزشی بود.

* دانشجویان از آموزش الکترونیکی شکایت دارند ، شما چه کاری برای آنها انجام دادید؟

بخصوص در زمینه تربیت معلم هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری وجود ندارد. آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آموزش چهره به چهره خوب شود ، اما با همه گیری بیماری کرون که تعلیم و تربیت را در سراسر جهان به تعجب و چالش کشید ، چاره ای نبود.

در بعضی از کشورها آموزش هنوز بسته است و در بعضی کشورها کاملاً مجازی است و در برخی کشورها با هم مخلوط می شود. بسیاری از این کشورها از زیرساخت ها و مراکز داده لازم برخوردار نبودند.

من فکر می کنم تا حد زیادی توانستیم با تمام نقص ها و کمبودهایی که داشتیم زنده بمانیم. البته آموزش مختل شد اما تعطیل نشد.

** بررسی و تهیه جامع برنامه درسی

* کیفیت آموزش چگونه بود؟

ما ادعای کیفیت نداریم ، اما در مقایسه با سایر دانشگاه ها کم نبود. من دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا هم در دانشگاه تهران دارم و فکر می کنم دانشگاه ما از دانشگاه های دیگر چیزی کم ندارد.

* در این دوره کرونا چه فعالیت هایی انجام دادید؟

بخش عمده ای از کارهای انجام شده بررسی جامع و تهیه برنامه های درسی دوره کارشناسی با محتوای فعلی و بررسی جامع برنامه درسی آنها است.

در بحث در مورد داشتن کرسی های نظری ، دانشگاه فرهنگ برنده شد و یک تقدیر نامه از وزیر علوم دریافت کرد و به عنوان عالی ترین ساختار در میان تمام دانشگاه های دولتی شناخته شد یا در بحث “زندگی یاور شما است …” در مبارزه با ویروس ، کرونا ، توسط وزیر علوم مورد احترام ما قرار گرفتیم. ما گروه های مجازی زیادی را برای دوره تاج گذاری ایجاد کرده ایم. برنامه ای از قرآن برگزار شد.

تشکیل 79 کارگاه آموزشی برای اساتید در دانشگاه ها ، امضای تفاهم نامه با نهادها و سازمان ها ، ایجاد مرکز نوآوری در تهران و تبریز ، اخذ مجوز برای 10 نشریه از وزارت علوم ، مسابقه آیه های همدلی ، مسابقه بهترین ایده ، روزهای کاری ، سومین جشنواره ادبی هائیتی و دیگر برنامه های خانه تایپه نیز.

همچنین ارتباط با اساتید و پیگیری مشکلات آموزشی ، سازماندهی تمرینات کمک مومنانه با همکاری بسیج دانشجویی ، ایجاد یک گروه اطلاعاتی مستمر در مورد بیماری عروق بیماری کرونا قلب ، همکاری با دانشجویان در مورد مسائل بهداشتی ، “هر دانش آموز معلم ، کمپین سفیر بهداشت ، ایجاد هفته کتابخانه مجازی ، انتخاب انجمن های علمی و ورزشی خوابگاهی ، معرفی نرم افزارهای ورزشی در زمان تاجگذاری ، جلسات منظم مجازی با سرپرستان استانی ، شهرها و مراکز ، انجام نقل و انتقالات کلیه دانشجویان و پرداخت 209 وام ازدواج دانشجویی ، وام های رهنی ، وام های ضروری دانش آموزان نیز شرکت کردند.

افزایش ظرفیت دانشجویی اقدام دیگری بود که ما در طول کرونا مجهز کردیم. به عنوان مثال ، ما 8000 تشک ، 7،640 تخت خواب در خوابگاه ، 375 یخچال ، 460 فرش ، 4587 صندلی و 1250 میز خریداری کردیم و 100 میلیارد هزینه تولید گازهای گلخانه ای کردیم. همزمان آشپزخانه های خود را مدرن کرده و آنها را صنعتی و مکانیزه کردیم.

** کسر از حقوق دانش آموزان و معلمان را تا 20 درصد کاهش دهید

* سوال دیگر نگرانی در مورد کسر حقوق معلمان بود؟ خبرهای خوبی از مراحل بعدی وجود دارد؛ می توانید در این زمینه توضیح دهید؟

در راستای نگرانی در مورد کسر حقوق معلمان ، ما ابتدا کسر 45٪ را به 25٪ افزایش دادیم و پس از مشورت با پارلمان ، آن را به 20٪ افزایش دادیم که برای همیشه ماندگار است و بعد از تاج نیز همینطور خواهد بود.

* برای جذب معلم و معلم نیز برنامه داشتید ، چه اتفاقی افتاد؟

ما طرحی را برای جذب هر چه بیشتر معلمان-معلمان در سراسر کشور تدوین کرده ایم تا بتوانیم دانشجو جذب کنیم. البته این یک برنامه است.

* دکتر آیا برای دوره چهار ساله کارشناسی به مدت سه سال برنامه ای داشتید ، چه اتفاقی افتاد؟

به دلیل شرایط خاص آموزشی ، ما بحث دوره کارشناسی سه ساله را مطرح کردیم و گفتیم که اگر تحصیل به دلیل کمبود نیروی کار مجبور شود ، می توانیم بدون حذف واحد و بدون حذف ترم دانشجویی از تابستان استفاده کنیم. البته این طرح اجباری نبود و ما گفتیم یکی دو دوره خلبانی که اصلاً جواب نداد.

** 30٪ اصطلاحات مربوط به دانشگاه فرهوا در سند تحول

* دانشگاه فرهنگ برای اجرای سند تحول چه کاری انجام داده است؟

هنگام بحث درباره سند تغییر اساسی ، ما ادعا می کنیم که چیزی بیش از 30٪ از قوانین مرتبط با این دانشگاه در دانشگاه فرهنگ به دست آمده است.

در مورد بیانیه مرحله دوم انقلاب ، ما یکی از معدود دانشگاه هایی هستیم که در آن پایدار ماندیم و همچنین دوره های آموزشی مجازی را برای شرکت کنندگان و سازمان های سیاسی دانشجویی در مورد بیانیه مرحله دوم انقلاب برگزار کردیم. 1999

** وقتی دانشگاه فرهوا در بالای کنکور انتخاب می شود

* در سال 1999 ، آیا شکایتی از عدم پذیرش بالاترین رتبه های این دانشگاه در کنکور که متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگ بود ، وجود داشت؟ دلیل آن چیست؟

در بحث پیوستن به دانشگاه فرهنگ یک مثلث وجود دارد. امتحانات و آزمونهای ورودی با سازمان سنجش مورد بحث قرار می گیرد و در مورد پذیرش ، انتخاب ، مصاحبه ، غربالگری و معاینات پزشکی با وزارت آموزش و پرورش بحث می شود. شغل دانشگاه فرهنگ آموزش و پرورش است.

* اما آیا نمایش و مصاحبه ها در دانشگاه فرهوا انجام می شود؟

این دانشگاه فیزیک در حال کار است ، اما متولی کار مدیر کل آموزش و پرورش استان است.

* پس مصاحبه کنندگان استاد دانشگاه هم هستند؟

بیشتر مصاحبه کنندگان استاد دانشگاه هستند ، اما پروتکل ، قوانین و نمرات نیز آموزش می دهند. آموزش و پرورش همه شاخص ها را فراهم می کند.

* چه تعداد از بالاترین کنکور برای دانشگاه فرنگنگ انتخاب شده است؟

سال گذشته ، این دانشگاه که کمتر از 1000 نفر دارد ، 1،292 نفر ثبت نام کرده است. دانشگاه فرهیانا رتبه 7 کنکور سراسری از هوراسان و 2 کنکور سراسری علوم انسانی سیستان و بلوچستان را کسب کرد.

** افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

* چندین نفر همچنین خواستار افزایش محدودیت سنی برای ورود به دانشگاه شدند. در این زمینه نیز پیشرفت هایی حاصل شده است.

بله ، محدودیت سنی از 22 به 24 سال رسیده است.

* برخی نیز خواستار افزایش بیشتر محدودیت سنی هستند. این گروه توضیح می دهد که چرا برای افراد 30 سال به بالا آزمون استخدامی گرفته می شود و اگر حتی یک جوان 26 ساله را در یک کنکور دانشگاه فرنگنگ ثبت نام کنید ، وی نیز بعد از 4 سال تحصیل 30 ساله خواهد بود.

ببینید در این زمینه چند دیدگاه وجود دارد. یک نظر این است که مانند سایر کشورها محدودیت سنی را تعیین می کنند و نظر دیگر این است که وقتی بازنشستگی طبق قانون کار 30 سال سابقه کار در هر سال یا 60 سال با هر سال سابقه باشد ، آنها نیز مطابق قانون هستند.

اما قانون پذیرش معلم متفاوت است. قوه مقننه شورای عالی آموزش و پرورش است و آنها دلایل خود را دارند. گفته می شود بین دانشجویی که تازه فارغ التحصیل شده و در دانشگاه فرنگنگ پذیرفته شده است با دیگری که 5 سال از مدرک دیپلم دور شده و دروس را فراموش کرده است ، تفاوت وجود دارد.

البته ، ما می گوییم که تصمیم گیری درباره سن توسط شورای آموزش عالی انجام می شود و نمی توانیم در این باره اظهارنظر کنیم.

نیرویی که بعد از کنکور یا ماده 28 وارد دانشگاه فرهنگ می شود بعد از دوره آموزشی مطلوب در آموزش و پرورش فعال است و در آموزش و پرورش به کار گرفته می شود و ما از نظر سن ، جنس ، تعداد و توزیع هیچ تصمیمی نمی گیریم اما دانشگاه فرنگنگ ، او فقط یک مجری است.

آموزش شرایط خود را تعیین می کند ، چه ما بگوییم موافق هستیم و چه مخالف ، تصمیم گیرنده شخص دیگری است. این تصمیم توسط شورای عالی تعیین می شود و دانشگاه فرهنگ حتی در شورای عالی نیست.

** عملکرد آزمون مناسب بر اساس تأیید است

* برخی از افراد با شرایط خاص مانند افراد کم بینا ، نابینایان و … می خواهند در دانشگاه فرهنگ ثبت نام کنند. این افراد چه کاری باید انجام دهند؟

ما موافقیم. آنها باید نامه ای به شورای آموزش عالی بنویسند و آن را تصویب کنند.

* برخی از افرادی که دارای مدرک لیسانس از دانشگاه دیگری هستند نیز متقاضی کارشناسی ارشد از دانشگاه فرهنگ هستند.

آنچه اکنون انجام می شود این است که آنها همان یادگیرندگان هستند.

* خوب ، این یک فرایند تست استخدام است. این افراد می گویند باید از طریق کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه فرهنگ شوند.

این موضوع باید در شورای حکام و سازمان سنجش نیز مطرح شود.

* بسیاری از افراد نیز از آزمایش مناسب شکایت دارند؟ این شاکیان کودکان چهار ساله هستند ، هم کارآموز و هم تحول یافته.

برگزاری آزمون مناسب تأیید شده است. سازمان امور اداری و استخدامی توضیحاتی داده است.

* این افراد می گویند ما به جای آزمون باید دوره ای را بگذرانیم؟

در فرمانی نوشته شده است که منجر به بازرسی می شود.

* آیا برخی از دوره های آموزشی شکایت دارند؟

امسال تنظیمات آزمون تطبیق قابل توجهی انجام شده و دوره های در حال انجام تحت نظارت قرار گرفته اند.

** وضعیت تکمیل ظرفیت در دانشگاه فرهنگ

* آیا دانشگاه فرهوان قادر به تکمیل است؟

وقتی از 20 هزار خط استخدام ، 15000 نفر استخدام می شوند و 5000 خط باقی می ماند. با وجود این واقعیت که 5000 نفر در 31 استان پراکنده هستند و 98 تیم پزشکی نیاز به فعالیت در روند جذب دارند ، تکمیل ظرفیت به طور کامل امکان پذیر است. اما وقتی 19 هزار و 700 خط از 20 هزار خط ثبت شود و 300 مورد باقی بماند ، امکان تکمیل ظرفیت توسط 300 وجود ندارد و این 300 خط به سهمیه سال آینده اضافه می شود. ما ظرفیت تکمیل شده در سال 1998 را داشتیم ، اما ظرفیت تکمیل شده در سال 1999 را نداشتیم.

* چقدر آماده هستید که معلمان و معلمان را در کنکور سراسری 1400 جذب کنید؟

ما 25000 نفر آماده داریم.

* برای جذب معلم چه کاری انجام دادید؟

ما به موضوع جذب حداقل 2080 دانشكده تا سال 1404 كه نياز داريم ، مي پردازيم و امسال 52 عضو هيئت علمي را نيز جذب كرديم.

* آیا برای سال 1400 برنامه جدیدی دارید؟

بله ، رشته های جدیدی مانند علوم و هنر در حال اضافه شدن است و ما به دنبال مدیریت مدارس ، اقتصاد و تجارت هستیم.

منبع: فارس

دکمه بازگشت به بالا