سلامت و تندرستی

«دلتا کرون» پشت درهای ایران

به گزارش شفاف، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت از موارد ابتلا به بیماری دلتا در کشورهای آمریکا، فرانسه، دانمارک و هلند خبر داده است. با این حال، اطلاعات در مورد میزان انتقال و شدت بیماری هنوز کامل نیست. با این حال، در برخی از کشورها، این بیماری پس از یک وقفه کوتاه افزایش یافته است و کارشناسان جهانی معتقدند که نوع جدید omicron BA2 باعث افزایش و احتمالا یک سویه جدید مورد تایید WHO می شود. با این حال، ترتروس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید بزرگترین نگرانی در مورد دلتاکرون کاهش احتمالی اثربخشی واکسن‌ها است. با این حال، در ایران، طبق اعلام کمیته علمی کرونا وزارت بهداشت، این سویه جدید هنوز شناسایی نشده است، اما مطالعه جدید نشان داد که 28 درصد موارد Omicron دارای زیرگروه جدیدی از BA2 هستند. اگرچه بارها تاکید شده است، اما این ویروس با سویه‌های جدید خود از مرزهای خود خارج نمی‌شود و در صورت تبدیل شدن به مسیر غالب در کشورهای دیگر، قطعاً به ایران سرازیر می‌شود. این را رئیس کارگروه سلامت و پیشگیری ستاد ملی کرونا اعلام کرد. وی گفت: اگرچه اطلاعات دلتاکرون هنوز کامل نیست، اما مسئولان اپیدمی در کشور باید هوشیار و پیگیری و اقدامات لازم از جمله افزایش بازرسی ها را انجام دهند.

زیر واحد جدید Omicron از دلتاکرون جدی تر است

این اولین بار بود که یک ویروس شناس قبرسی ظهور گونه جدیدی از انواع Omicron و Delta را در 17 ژانویه اعلام کرد، اما دانشمندان و کارشناسان آن را رد کردند. اکنون دانشمندان انستیتو پاستور در پاریس کل توالی ژنوم سویه را در پایگاه بین‌المللی Govid GSAID به اشتراک گذاشته‌اند و سازمان بهداشت جهانی نیز شیوع این سویه را در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی گزارش کرده است. به گفته پروفسور تیم اسپکتور، یکی از بنیانگذاران این مطالعه، میزان ابتلا به این بیماری افزایش یافته است و این نگرانی ها بیشتر مربوط به سالمندان است. وی گفت: برای اولین بار شاهد افزایش تعداد بستری شدن در بیمارستان هستیم و در آینده قابل پیش بینی احتمالاً همچنان شاهد نرخ بالای عفونت و شیوع در یک نفر از هر 30 نفر خواهیم بود.

به گفته استفان گریفین، ویروس شناس در دانشگاه لیدز، این سویه هنوز سویه غالب نیست، اما روزانه حدود 175000 نفر به کووید مبتلا می شوند که 20 درصد در یک هفته افزایش می یابد. کارشناسان همچنین نگران گسترش یک زیرگروه جدید omicron به نام BA2 هستند. جنی هریس، مدیر دپارتمان بهداشت بریتانیا گفت: «افزایش روزانه در زیر BA2 و افزایش اندک عفونت‌ها در افراد بالای 55 سال نشان می‌دهد که این همه‌گیری تمام نشده است و می‌توان انتظار سطوح بالای گردش خون کوویدیم را داشت.» و ایمنی آژانس.

نگرانی در مورد واکسیناسیون دلتاکرون

حمید سوری، رئیس ستاد پیشگیری و درمان ستاد ملی کرونا نیز احتمال شیوع این سویه جدید را ضروری دانست. تدروس با تاکید بر آزمایش و پایش گسترده این گونه هیبریدی در فرانسه و برخی از کشورهای اروپایی، گفت: پیش از این تصور می شد که این نوع هیبریدی ناشی از آلودگی آزمایشگاهی است، اما کشف واریانت هیبریدی در چندین کشور، فرضیه آلودگی آزمایشگاهی را به چالش کشیده است. وی ادامه داد: البته شواهدی مبنی بر شدت بیشتر بیماری در این سویه وجود ندارد، اما ممکن است اثربخشی واکسن های موجود بر علیه آن کمتر باشد که با تحقیقات بیشتر مشخص خواهد شد.

وی گفت: تمدید آزمایش کرونا در برخی کشورها یکی از الزامات عبور از بحران است، اما طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، آزمایش انبوه در برخی کشورها انجام نمی شود یا متوقف می شود. اگرچه آزمایش‌ها به ما نشان می‌دهند که ویروس چگونه در جامعه پخش می‌شود و الگوی گسترش، بیماری و تکامل ویروس چگونه است.»

وی گفت: به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، تفاوت چندانی با امیکرون ندارد، اما از نظر شدت و قابلیت حمل است. این بیماری ها در حال بررسی هستند.»

سوری همچنین توضیح می دهد که آیا ترکیب این دو ممکن است خطر بیشتری ایجاد کند: ‌ ماهیت ویروس ها این است که اگر از یک خانواده باشند، نمی توانند همزمان وارد بدن شوند. این بدان معناست که افراد به طور همزمان به دو نوع آنفولانزا، دو نوع اسهال ویروسی یا دو نوع سرخک و سرخجه مبتلا نمی‌شوند و در مورد ویروس کرونا نیز همین انتظار وجود دارد، اما احتمالاً ویروس برای زنده ماندن تغییر می‌کند. “در حال حاضر، به نظر می رسد خطر خاصی وجود ندارد و این تنها واکسیناسیون علیه انواع جدید است.”

دلتاکرون هنوز در ایران شناسایی نشده است، اما به گفته محمد وژگانی، یکی از اعضای کمیته علمی کرونا، در بررسی موارد میکرونی، 28 درصد BA2 بودند. وی با این وجود معتقد است که بروز زیرگروه های BA2 کمتر از این رقم است: این کار انجام شده است و اگر در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد کمتر خواهد بود.

واژگانی درباره نگرانی از رویکرد جدید اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت گفت: موضوع دلتاکرون هنوز چندان مطرح نیست و هنوز گزارشی از شیوع آن در جلسات رسمی کمیته علمی دریافت نکرده ایم. البته واکسیناسیون در ایران آمار خوبی دارد و تا حدودی حفاظت از افراد را تضمین کرده است. اما در سطح جهانی، کرونا با BA2 در حال رشد است و این باید یک نگرانی باشد. بهترین اقدام پیروی از پروتکل هایی است که مردم باید از آنها پیروی کنند. در مورد واکسیناسیون، می توان انتظار داشت که موج جدیدی از بیماری و شیوع در کشور رخ ندهد.

دکمه بازگشت به بالا