سلامت و تندرستی

درمان دردهای آرتروز با کمک ایمپلنت‌های الکتریکی

به گزارش شفاف و به نقل از نیوساینتیست، ایمپلنت های زانو که جریان الکتریکی کمی تولید می کنند می توانند برای درمان آرتروز و تحریک بازسازی غضروف استفاده شوند.

خرگوش هایی که از ایمپلنت هایی استفاده می کردند که در حین حرکت برق تولید می کردند، بیشتر از خرگوش هایی که دارونما مصرف می کردند، تحت تأثیر آسیب غضروف قرار گرفتند.

آرتروز یکی از شایع ترین علل زانو درد با افزایش سن است. این بیماری باعث ساییدگی غضروف می شود. غضروف لایه ای است که انتهای استخوان ها را می پوشاند و معمولاً از ساییدگی آنها به یکدیگر جلوگیری می کند.

درمان های بسیاری برای آرتروز در حال توسعه هستند. از جمله داروهای جدید و کاشت سلول های بنیادی که می تواند به هر نوع سلولی تبدیل شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که جریان الکتریکی سبک می‌تواند به تکثیر و جلوگیری از آسیب به سلول‌های غضروف جاده کمک کند.

Tan Ngujens، محقق دانشگاه کانکتیکات (UCONN) و همکارانش یک غشای زیست تخریب پذیر به ضخامت حدود نیم میلی متر ساخته اند که وقتی فشرده و کشیده می شود، برق تولید می کند تا از وارد شدن باتری ها به بدن جلوگیری کند. ساختاری چارچوب مانند دارد که سلول ها را تشویق می کند تا به آن سوئیچ کنند.

گروه نگوین این ایده را با ایجاد سوراخ در غضروف زانوی خرگوش و افزودن آن به مواد اختراع شده بررسی کردند. پس از یک ماه استراحت، خرگوش ها تشویق شدند تا روی تردمیل ها بپرند، تردمیل ها به آرامی به مدت 20 دقیقه در روز حرکت می کردند تا پاهای خود را ورزش دهند و برق تولید کنند.

دو ماه بعد، محققان نمونه‌هایی از بافت مفاصل برداشتند و آنها را دست نخورده زیر میکروسکوپ بررسی کردند. آنها دریافتند که سلول های غضروفی در چارچوب حرکت می کنند و مفاصل دست نخورده تر به نظر می رسند. نگوین گفت: سلول های بنیادی از مغز استخوان در اسکلت جذب می شوند.

میانگین تعداد خرگوش ها 15 خرگوش از 18 بود. گروه دوم خرگوش ها که ایمپلنت هایشان برق تولید نمی کرد، حدود پنج امتیاز کسب کردند.

نگوین ادامه داد: اگر این ایمپلنت در انسان استفاده شود، مواد مورد استفاده برای ساخت آن در حدود دو ماه حل می‌شود، اما می‌توان این ایمپلنت را تغییر داد تا ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد.

این مطالعه در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا