بین الملل

حسین شریعتمداری خطاب به تیم مذاکره: دارید توافق می کنید در حالی که نه تحریمها برداشته شده، نه سپاه از لیست خارج می شود،نه غنی سازی ادامه می یابد

آیا پرونده PMD (ابعاد نظامی احتمالی در برنامه های هسته ای) بسته می شود؟ و اطلاعات مربوط به مراکز حساس نظامی کشورمان مانند گذشته در اختیار بازرسان سازمانی (بخوانید جاسوسان موساد، سیا و ام آی 6) نخواهد بود؟! دو روز پیش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای رافائل گروسی در مصاحبه ای با CNN اعلام کرد که این پرونده بسته نشده است! و دیروز بار دیگر در مصاحبه با شبکه FBS آمریکا تاکید کرد که تاسیسات و مراکز ایران (هسته ای و نظامی) نیازمند بازرسی حداکثری است! لازم به ذکر است که بازرسی برنامه هسته ای ایران سخت ترین و گسترده ترین سیستم بازرسی مورد استفاده آژانس در جهان است!

به گفته دکتر اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، «صنعت هسته‌ای ایران کمتر از ۲ درصد از ظرفیت انرژی هسته‌ای جهان را در اختیار دارد، اما ۲۵ درصد از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران انجام شده است. آقای اسلامی همچنین به نکته ای که این بخش از سخنان افتتاحیه اشاره می کند، می گوید: نتیجه این همه سال اتهامات و مذاکرات، سند برجام شده است و آن را با هدف نابودی و نابودی هسته ای ایران آغاز کردند. زیر ساخت.

آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی قرار دارد؟ برو بیرون؟! دیروز آقای محمد مرندی گفت: «من ماه‌هاست که می‌گویم حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، شرط لازم نیست»! توضیح ندادند که «پیش نیاز» نیست؟ یا اصلا جزو شرایط نیست؟!

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «شب گذشته 4 فروند هواپیمای جنگی ائتلاف آمریکایی 9 پایگاه در دیرالزور را بمباران کردند که مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران در سوریه است». خدای نکرده حذف سپاه از لیست گروه های تروریستی با شرایطی که ما پیشنهاد می کنیم ممکن نباشد! آمریکای تروریست می تواند حمله اخیر خود را به بهانه حمله به یک گروه تروریستی توجیه کند! در خاک سوریه، هرگونه وابستگی رزمندگان این کشور به سپاه را تکذیب کرده است، اما جسارت آمریکا در اعلام حمله به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابل توجه است!

بند 1 و 2 ماده 4 معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بر استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای و تجهیزات فنی و مبادله تجهیزات مربوطه توسط همه کشورهای عضو تاکید دارد. به عنوان مثال، بند 1 ماده 4 NPT بیان می کند که “هیچ چیز در این معاهده نباید به گونه ای تفسیر شود که بر حق غیرقابل تفویض هر کشور عضو برای تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز تأثیر بگذارد.” – بدون تبعیض و طبق مفاد مواد 1 و 2 این موافقتنامه موجب خسارت شود.

و در بند 2 همین ماده آمده است که «کلیه طرفهای قرارداد متعهد می‌شوند تا تبادل گسترده‌ترین تجهیزات و مواد اطلاعاتی علمی و فناوری را برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز ترویج کنند و حق دارند شرکت در این مبادلات علاوه بر طرف های متعاهدی که توانایی دارند، آنها نیز به صورت جداگانه یا همراه با سایر کشورها یا سازمان های بین المللی باید به توسعه بیشتر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای کمک کنند.

سوال این است که چه ظرفیت و امکانات تحقیقاتی، تجهیزات و… برای برنامه هسته ای ملت ما وجود خواهد داشت؟! آیا برنامه هسته ای ایران نیز مانند برجام به وضعیت نزدیک به تعطیلی کشیده می شود و فقط برای اینکه عریضه خالی نباشد! آیا نصب چند سانتریفیوژ از نسل های قدیم، تعیین مقدار کمی برای اورانیوم غنی شده و سقف کوتاه برای درصد غنی سازی و … کافی است؟! اگر اینطور باشد، فاتحه برنامه هسته ای کشورمان خوانده می شود و در حالی که بسیاری از کشورها برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و دیگر دستاوردهای آن صف کشیده اند، ما ایران اسلامی را از آن فرصت و ظرفیت حیاتی در صنعت و صنعت محروم کرده ایم. اقتصاد!

تکلیف تحریم ها در توافق احتمالی چه می شود؟! آیا طبق انتظار و اعلام همه تحریم ها برداشته می شود؟ اگر پاسخ منفی باشد – که امیدواریم اینطور نباشد – تحریم های غیرهسته ای که کاملاً غیرقانونی است به قوت خود باقی خواهد ماند، هیچ تغییری – تاکیدی، تغییری – در تحریم ها ایجاد نمی شود و تحریم هایی که ممکن است برداشته شده باشد به بهانه هایی می ماند که مربوط به انرژی هسته ای نیست و… !! از حدود 1700 تحریم چند مورد سلاح هسته ای است؟!

این سوال هم مطرح می شود که ماجرای ضمانت آمریکایی در قرارداد آتی چیست؟ در مورد تضمین آمریکا مبنی بر خروج نکردن از برجام! این یک پیشنهاد کاملا گمراه کننده است زیرا برجام سند طلایی آمریکاست و هرگز لغو نخواهد شد (دلیل ترامپ برای خروج ذکر شد). ایالات متحده باید تضمین کند که به تعهدات خود عمل می کند و تحریم های جدیدی را تحت هیچ عنوان دیگری اعمال نمی کند. پاسخ ما به عمل نکردن آمریکا به وعده‌اش باید تکلیف خودمان باشد، زیرا آمریکا نشان داده است که به هیچ وعده‌ای عمل نمی‌کند و حتی از نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که ضمانت برجام بود، خودداری نمی‌کند. اول، ما می توانیم و باید تمام بازرسی های آژانس را در صورت نقض معاهده ایالات متحده متوقف کنیم و سپس با استناد به ماده 10 NPT از آن معاهده خارج شویم.

شنیده ها حاکی از آن است که آمریکا پاسخ خود را به متن پیشنهادی به ایران ارائه کرده است و نماینده وزارت امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرده که ایران بررسی پاسخ آمریکا را آغاز کرده است. یگان هسته ای کشورمان که اقتدار و هوشمندی آن در مذاکرات وین مثال زدنی بود، مطمئناً با همین هوشمندی و اقتدار منافع ملی ایران اسلامی را دنبال خواهد کرد و اگر پاسخ آمریکایی ها نظرات و مطالبات قانونی کشورمان را تامین نکند. ، تسلیم نمی شوند و بدون شک و بر خلاف گذشته نگذارید آمریکا از روی پل رد شود و به ما بخندد!

23302

دکمه بازگشت به بالا