استان ها

جدال عشایر خراسان شمالی با مشقت های کوچ به مناطق قشلاقی

تیتر اول/ خراسان شمالی سمفونی زیبای کوه ایل در آغوش روح نواز طبیعت به صدا در می آید و صدای برخاسته از دل کوه های سرسبز و مرتفع روح را با شور و شوق زندگی به وجد می آورد.

کوچ نشینی قدیمی ترین شیوه زندگی بشر است و تداوم آن تا به امروز یکی از بزرگترین جاذبه های این شیوه زندگی به شمار می رود و همین شیوه خاص زندگی باعث شده است که اقوام و عشایر به عنوان «بارزترین جاذبه عصر» لقب بگیرند. فناوری”.

عشایر سنت ها و آداب و رسوم خود را قرن ها و سال ها به شکلی جذاب و باورنکردنی حفظ کرده اند و این اصالت به جاذبه صنعت گردشگری تبدیل شده است.

محل سکونت عشایر و نحوه زندگی آنها، زبان، موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص ها و لباس های محلی و همچنین آیین های محلی و جشن عروسی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است.

بارزترین ویژگی ایلات و عشایر شیوه زندگی آنهاست که بر خلاف نوادگان روستایی و شهری خود در کوچ دائمی چادرها و گله ها هستند.

عشایر ایرانی به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری فرهنگی در اقصی نقاط ایران، غرب و جنوب غربی، شرق و جنوب شرق، شمال غرب، شمال شرق و مرکز ایران پراکنده هستند. سبک زندگی عشایری خراسان شمالی یکی است. از دیدنی ترین زندگی های دست نخورده و بکر، آرزوی هر گردشگری است که برای مدتی با این قبایل زندگی کند.

کوچ عشایری حرفه ای است که از پدر به پسر منتقل می شود و سالانه از میان جنگل های سرسبز و چمنزارهای بادخیز ارتفاعات کوچ می کنند. کوچی که نه تنها به تداوم کمک می کند بلکه نشان دهنده سنت و فرهنگ باستانی است و همکارانش نیز به این اهمیت واقف هستند.

بوی اصالت و ایلات، کوچ عشایر و زندگی پر پیچ و خم عشایر، کسانی که فرهنگ اصیل ایرانی را در سختی های زندگی عشایری و سنتی ترین شیوه زندگی حفظ کرده اند، گواه متولیان آداب و رسوم کهن ایرانی است. به سوی شهر.

رقص سیاه چادرها در باد بهار و پاییز، لباس های رنگارنگ زنان و مردان قبیله، بوی نان تازه و گل های جنگل، دعوای گله های تازه وارد برای آب چشمه هیزم، همه هستند. هارمونی زیبا از زندگی مسالمت آمیز و عاشقانه ایل کوچ نشین چیزی برای تماشا و تقلید در زندگی روزمره.

کل باروبانه شامل پتویی برای خواب، خوراک دام، وسایل شیردوشی و تهیه پنیر و غذا است، همه چیز بر روی اسب یا قاطر بار می شود و حرکت آغاز می شود.

تابستان باروبندیل خود را جمع کرده است. خانه تابستانی هر روز سردتر می شود. اکنون زمان کوچ عشایر خراسان شمالی است. کوچ پاییزه و به سمت قشلاق به سمت استان گلستان حرکت می کند.

این سفر نیز سختی های خاص خود را دارد و هزاران مشکل در راه به وجود می آید، اما راه دیگری وجود ندارد و باید وارد جاده شوید.

مربیگری از کار روزانه دامداری جدا نیست. پس از مهاجرت اترک، تغذیه دام، شیردوشی و پنیرسازی ادامه دارد.

مهاجرت شبانی اگرچه سنتی است که از گذشته های دور به امروز رسیده است، اما همراه با تغییرات محیط بیرونی حرکت کرده است و بنابر برخی آداب حکیمانه می توان به قلب این سنت در گوشه ای از این تحول پی برد.

عشایر خراسان شمالی پادگان های خود را جمع آوری کرده اند و آماده حرکت به سمت مناطق قشلگی خود در استان گلستان هستند اما کوچ آسان می خواهند اما می دانند که از لحظه کوچ تا رسیدن به مقصد باید مشکلات زیادی را پشت سر بگذارند. .

پرداخت هزینه کوچ مکانیزه فراتر از توان عشایر

ن

عقیل غلامی، رئیس جامعه بسیج عشایر خراسان شمالی به تیتر اول گفت: کوچ عشایر خراسان شمالی تا یک هفته دیگر به سمت کشلاق استان گلستان آغاز می شود.

وی گفت: چند سالی است که عشایر این استان به دلیل مشکلاتی از جمله سرمای زودرس یا خشکسالی به مناطق کشلک درخواست کوچ زودهنگام دارند اما امسال شرایط مساعد است و طبق تقویم کوچ به سمت کشلک حرکت می کنند. “.

وی با اشاره به اینکه مدتی است برخی از خانوارهای عشایری برای کوچ به روستا و روستا مکانیزه شده اند، افزود: اما امسال هزینه کوچ مکانیزه به روستا افزایش یافته و خانواده های عشایری توان پرداخت آن را ندارند.

غلامی ادامه داد: هر راننده برای حمل دام و اثاثیه یک عدد می گوید و این موضوع در کنار مشکلات دیگر یکی دیگر از دغدغه های عشایر شده است.

ائل رها آماده میزبانی از عشایر در مناطق قشلاگی نیست

وی با بیان اینکه عشایر خراسان شمالی از سه ایل به سمت مناطق قشلاگی تردد می کنند، تصریح کرد: یکی از این مسیرها شیروانا-رضا و جرگلان-کشتلی، مسیر دیگر مسیر شلمی و مسیر دیگر گلی داغ-کلاله است.

وی با اشاره به اینکه اکثر خانوارهای عشایری از مسیر سملکان – شلمی کوچ می کنند، گفت: اما این جاده بسیار پر پیچ و خم بوده است.

این مسئول افزود: متاسفانه جاده های استان گلستان – ایل که از محورهای تردد عشایر خراسان شمالی است آماده نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عشایر وقتی به مقصد می رسند با نابودی دام های خود و یا ساختمان هایی که ساخته اند مواجه می شوند.

تامین آب مورد نیاز عشایر از کف رودخانه ها

ک

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که عشایر در مناطق قشلاگی با آن مواجه هستند بحث آب است. در گذشته پیگیری هایی برای تامین آب آنها انجام شد و حتی نصب ایستگاه جمع آوری آب از چاهی در مجاورت تصویب شد. مراوه تپه قرار است ساخته شود اما هنوز اجرایی نشده است.

غلامی خاطرنشان کرد: عشایر مجبورند آب مورد نیاز خود را از کف رودخانه ها تامین کنند.

اضافه شدن به مشکلات عشایر با جمع آوری دستی دام

وی همچنین به گرانی نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تامین نهاده های دامی بر عهده دامداران عشایری نیست و در حال حاضر با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: در حال حاضر این دامداران می خواهند تعداد دام های خود را کاهش دهند تا حتی اگر مجبور به فروش دام مولد باشند، بتوانند آن را مدیریت کنند.

مسئول بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی ادامه داد: تاکنون علوفه دام از مراتع تامین می شد اما با مهاجرت به مناطق خشک و سردتر شدن هوا، دام ها باید به صورت دستی جمع آوری شوند که چالش اصلی آنها خواهد بود.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی از دامداران عشایر برای تامین مواد اولیه دامداری از بانک وام دریافت کرده اند اما به دلیل مشکلات ذکر شده موفق به پرداخت آن نشده اند، از سوی دیگر وام به آنها داده نشده است. فرصتی برای نگه داشتن دام هایشان..

وی همچنین به درگیری عشایر با منابع طبیعی استان گلستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته پرونده های زیادی برای عشایر خراسان شمالی تشکیل شد.

وی افزود: در واقع سال ها از کوچ عشایر به استان گلستان در زمان کشلک می گذرد، اما در تمام این سال ها حسابرسی مراتع و صدور مجوز چرای آنها صورت نگرفته است که نتیجه آن مراحل قانونی است. علیه آنها تشکیل شده است

بازسازی ایل رها در اولویت اول استان گلستان نیست

تی

میرزایی رئیس اداره عمران و زیرساخت اداره کل عشایر خراسان شمالی در گفت وگو با تیتر اول، اظهار کرد: از آنجایی که راه های عشایر خراسان شمالی در استان گلستان قرار دارد، خراسان شمالی نمی تواند برای بهسازی این جاده ها هزینه کند. قبایل راه های انجام

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه عشایر استان مذکور متعلق به خراسان شمالی هستند، احیای ایل رها در استان گلستان در اولویت این استان نیست.

میرزایی تاکید کرد: این مشکل با تعامل استانداران دو استان، فرمانداران و مدیران کل عشایر قابل حل است.

در مورد احداث ایستگاه های جمع آوری آب پاسخی وجود ندارد

قربانی معاون توسعه و امور عمرانی اداره کل عشایر خراسان شمالی نیز در گفت وگو با تیتر اول در خصوص ایستگاه های جمع آوری آب اظهار کرد: در مذاکراتی که در سال های اخیر انجام شد مقرر شد دو تا سه ایستگاه جمع آوری آب انجام شود. برای سهولت دسترسی عشایر خراسان شمالی در استان گلستان ساخته شود.

وی افزود: در این راستا این اداره کل اقدامات پیگیری زیادی انجام داد اما هنوز این ایستگاه ها ساخته نشده است.

قربانی ادامه داد: اخیرا حتی مکاتباتی نیز در این خصوص انجام شده اما هنوز پاسخی داده نشده است.

وی بیان کرد: خراسان شمالی از نظر قانونی نمی تواند در استان گلستان ایستگاه جمع آوری آب بسازد بنابراین برای تامین آب این افراد مجبور است آب را به صورت سیار تامین کند.

این مسئول تصریح کرد: 15 دستگاه تانکر در خراسان شمالی برای آبرسانی به عشایر وجود دارد که همگی فرسوده هستند اما از محل سفر رئیس جمهور اعتباری برای خرید این خودرو اختصاص داده شده است و در صورت تخصیص می توان مشکل را ایجاد کرد. حل کرد

وی گفت: اما هر زمان مشکلی برای تامین تانکر آب پیش می آمد، چند تانکر استخدام می کردیم و مشکل را حل می کردیم.

تخریب و تصرف جاده ها یکی از مشکلات اساسی جامعه عشایری است

محمدرضا کلی پور مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در گفت وگو با تیتر اول، تخریب و تصرف راه های عشایری را یکی از مشکلات اساسی جامعه عشایری این استان عنوان کرد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از تخریب و تصرف راه ها باید جلسات مشترکی با استان گلستان برای رفع این مشکل برگزار شود.

قالی پور تصریح کرد: در خراسان شمالی 6 هزار و 250 خانوار عشایری با جمعیت تقریبی 30 هزار نفر وجود دارد که 3.5 درصد جمعیت استان را شامل می شود.

وی بیان کرد: این جمعیت 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند.

این مسئول گفت: خراسان شمالی از نظر جمعیت عشایری رتبه پانزدهم و در تولید گوشت قرمز عشایری رتبه دوازدهم را دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا