استان ها

تورم منطقه یورو به رکورد ۸.۱ درصد رسید

بر اساس برآوردهای اولیه، تورم منطقه یورو در ماه گذشته به رکورد 8.1 درصد رسید که بیش از چهار برابر هدف بانک مرکزی اروپا (ECB) است، زیرا این بانک بر برنامه های خود برای افزایش نرخ بهره در ماه آینده برای مهار افزایش قیمت ها تاکید کرده است.

تورم که در ابتدا ناشی از کمبود عرضه بدنبال شیوع بیماری همه گیر و افزایش قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین بود، اکنون در حال گسترش است و همه چیز از غذا و خدمات گرفته تا کالاهای روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس گزارش یورواستات، افزایش قیمت ها در منطقه 19 کشور یورو از 7.4 درصد در آوریل به 8.1 درصد در ماه می افزایش یافته است.

اگرچه تورم در حال حاضر چهار برابر هدف بانک مرکزی اروپا یعنی 2 درصد است، به نظر می رسد سیاست گذاران نیز به همان اندازه نگران افزایش شدید قیمت های کلیدی هستند. تورم، بدون احتساب هزینه های غذا و انرژی، که بانک مرکزی اروپا به شدت دنبال می کند، از 3.9 درصد به 4.4 درصد افزایش یافت.

اگرچه علت اصلی تورم افزایش 39 درصدی هزینه های انرژی بود، اما قیمت مواد غذایی فرآوری نشده 9 درصد و قیمت کالاهای صنعتی غیر انرژی 4.2 درصد افزایش یافت. قیمت خدمات نیز 3.5 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی اروپا هفته گذشته اعلام کرد که در بحبوحه افزایش قیمت ها، در صورت عدم بهبود چشم انداز، نرخ بهره در ماه ژوئیه 25 واحد پایه افزایش می یابد و دوباره در سپتامبر افزایش می یابد.

این عملکرد نرخ سپرده منفی 0.5 درصدی بانک را از قلمرو منفی حذف می کند و به آزمایش هشت ساله با نرخ سود منفی پایان می دهد. با این حال، حرکت بانک ممکن است در ماه ژوئیه به تعویق بیفتد زیرا تقریباً هر بانک مرکزی بزرگ هزینه های استقراض خود را افزایش داده است. برخی از آنها چندین بار این کار را انجام داده اند، بنابراین بانک مرکزی اروپا ممکن است پشت این منحنی باشد.

بانک مرکزی منطقه یورو که در دو سال گذشته مجبور به افزایش پیش‌بینی تورم خود شد، اکنون انتظار دارد قیمت‌ها در سال جاری 6.8 درصد، در سال 2023 3.5 درصد و در سال 2024 2.1 درصد افزایش یابد.

با این حال، این پیش بینی ها بر اساس اوج تورم حدود 7.5 درصد بود که بیشتر از ماه گذشته بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا