بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

تعویض پنبه کویل ویپ

قبل از اینکه بخواهید در مورد تعویض تصمیم بگیرید بهتر است مطمئن شوید که زمان مناسب آن رسیده یا نه ؟ چرا که بسیاری از تازه کار ها بارها و بارها کویل خود را پیش از اینکه نیاز باشد تعویض می کنند و در دراز مدت هزینه ای که بابت این کار پرداخت می کنند به شدت زیاد می شود. از آنجایی که ممکن است افراد بسیاری تازه شروع به ویپینگ کرده باشند و در این زمینه اطلاعات نداشته باشد در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با برخی از علائمی که در تعیین زمان تعویض کویل موثر هستند آشنا کنیم و روش تعویض کویل را به شما آموزش بدهیم.

چه زمانی باید کویل دستگاه را تعویض کنیم؟

۴ علامت وجود دارد که نشان دهنده رسیدن زمان عوض کردن کویل هستند.

  1. کاهش حجم بخار:
    ممکن است متوجه شوید هر چه زمان می گذرد مقدار کلود یا بخاری که در هر کام تولید می شود نسبت به قبل کمتر و کمتر می شود.
  2. احساس طعم سوختگی:

    شایع ترین علائم برای سوختن کویل و تعویض، طعم سوختگی است. در واقع بعد از مدتی در هر بار ویپینگ طعم سوختگی بدی گلوی شما را اذیت می کند. عطر و طعم سوختگی فارغ از جویسی که استفاده می کنید دلیلی واضح برای رسیدن موقع تعویض کویل است.

  3. تفاوت طعم :
    درست است که طعم سوختگی واضح ترین دلیل برای تعویض کویل ویپ است ولی در بعضی مواقع این طعم حس نمی شود و طعم جویس آن چیزی که انتظار می رود نمی باشد. ممکن است زمانی هم که می خواهید طعم جویس تان را تغییر دهید باز هم طعم جویس قبلی را در کام های خود حس کنید.
  4. ریزش جویس:

    اکثر دستگاه ها کمی ریزش دارند اما وقتی این میزان افزایش پیدا میکند مشخص می شود که زمان آن رسیده کویل تان را تعویض کنید.

چطور کویل ویپ را تعویض کنیم؟

  • مرحله اول – کویل را در معرض دید قرار بدهید
    ابتدا اتومایزر را از بدنه دستگاه جدا کنید. سپس قسمت بالای تانک دستگاه را از پایین آن جدا کنید و تا مخزن باز شده و کویل در معرض دید شما قرار بگیرد.
  • مرحله دوم – تانک دستگاه را خالی کنید
    اگر داخل مخزن جویس قرار دارد آن را تخلیه کنید با یک دستمال کاغذی داخل تانک را تمیز کنید. بهتر است این جویس را دور بریزید چون پیشنهاد می شود برای راه اندازی کویل جدید از جویس مانده استفاده نشود. در این مرحله می توانید تانک و ویپ تان را هم تمیز کنید.
  • مرحله سوم – کویل را جدا کنید
    کویل قطعه پنبه ای و فلزی است که در مرکز مخزن اتومایزر قرار دارد که با عنوان هِد اتومایزر نیز شناخته می شود. بسته به نوع دستگاه شما کویل می تواند به قسمت بالا یا پایین تانک تان متصل باشد. یک دستمال کاغذی بردارید و کویل را در جهت خلاف عقربه های ساعت بپیچانید تا از تانک جدا شود. کار تمام است و می توانید کویل جدید را جایگزین کنید! به همین سادگی ?

نتیجه گیری

بعضی از افراد ترجیح می دهند با تمیز کردن کویل این مشکل را برطرف کنند. توجه داشته باشید اگر به سوختگی کویل توجه نکنید بخش های دیگر ویپ نیز دچار مشکل می شوند. زمان تعویض کویل ویپ علاوه بر مواردی که در بالا با آن ها آشنا شدید به مواردی مثل ولتاژ، تعداد دفعاتی که در یک روز از دستگاه کام میگیرید و حتی نوع جویسی که از آن استفاده می کنید وابسته است.
کویل و یا کارتریج دستگاه های ویپینگ چه ویپ و چه یک قطعه مصرفی است و بطور میانگین با مصرف روزانه نیم الی یک ساعت باید حدودا هر سه تا چهار هفته یکبار تعویض شود. خوشبختانه تعویض کویل دستگاه در عین ساده بودن اصلا هم زمان بر نیست. پس از آنجایی که تعویض کویل کار بسیار ساده ای است و اصلا هم زمانی از شما نمی گیرد پیشنهاد می کنیم در صورت نیاز حتما آن را تعویض کنید. بخش دیدگاه ها پل ارتباطی مستقیمی بین ما و شماست از این رو اگر سوالی در زمینه روش تعویض کویل دستگاه تان داشتید می توانید برای ما بنویسید تا کارشناسان بشما پاسخ بدهند.

کویل ویپ وسیله‌ای است که در دستگاه‌های ویپ یا سیگارهای الکترونیکی به عنوان یکی از اجزای اصلی استفاده می‌شود. این وسیله با توجه به پیشرفت فناوری در سیگار الکترونیکی، پیشرفت چشم گیری شاهد بوده و انواع مختلفی از آن طراحی و تولید شده است. در این مطلب خواهیم گفت کویل ویپ چیست و چه کاربردی دارد. همچنین انواع کویل ویپ را معرفی کرده و نحوه تعویض کویل ویپ را شرح می‌دهیم. با همراه باشید.

برای اینکه بگوییم کویل ویپ چیست در ابتدا باید بدانیم ویپ چیست و چه عملکردی دارد. ویپ در واقع دستگاهی است که مایعی مخصوص به نام جویس را سوازنده و بخار حاصل از آن مانند دود سیگار از دستگاه بیرون می‌آید. این مایع مخصوص در محفظه‌ای به نام کارتریج قرار داشته و در قسمتی به نام کویل ویپ می‌سوزد. کویل ویپ به عبارتی قلب دستگاه ویپ به شمار می‌رود.

حال دقیق‌تر می‌توان گفت کویل ویپ چیست و چگونه کار می‌کند. کویل ویپ در واقع توری کوچک سیم پیچی شده‌ای است که پنبه کویل درون آن قرار می‌گیرد. پنبه کویل به نام کوتون هم شناخته می‌شود. این کوتون یا پنبه نسوز درون کویل ویپ قرار گرفته و جویس را به خود جذب می‌کند. سپس سیم پیچ کویل ویپ داغ شده، گرما به پنبه و در نهایت به جویس منتقل و مایع تبدیل بخار می‌شود. جنس سیم کویل ویپ باید به گونه‌ای باشد در دمای بالا تخریب نشده و طول عمر قابل قبولی داشته باشد.

به همین دلیل است که اغلب معتقدند کویل ویپ قلب دستگاه ویپ است. چرا که در صورت عملکرد نادرست یا تخریب آن، کارایی دستگاه عملا به صفر می‌رسد. در واقع کویل ویپ است که مایع جویس را می‌سوزاند و کارایی دستگاه را کامل می‌کند. گفتنی است در صورتی که کویل ویپ تخریب شود، امکان تعویض کویل ویپ در اغلب دستگاه‌های ویپ وجود دارد.

گفتیم کویل ویپ چیست و کلید کارکرد آن سیم‌های مشبک یا پیچیده شده به دور المنت است. داغ شدن سیم‌ها با مقدار مقاومت آن‌ها مرتبط است. هر چقدر تعداد سیم‌های پیچیده شده بیشتر باشد مقاومت هم بیشتر خواهد بود. در اغلب دستگاه‌های ویپ مقدار این مقاومت درج شده است. در غیر این صورت مقدار مقاومت را می‌توان با استفاده از یک اهم متر هم اندازه گرفت.

هر چه مقاومت کویل بالاتر باشد حجم بخار تولیدشده از دستگاه بالاتر خواهد بود. در مقابل هر چه مقاومت کویل پایین‌تر باشد، حجم بخار تولیدشده هم کمتر خواهد بود. هر کدام از این نوع کویل‌ها مزیت‌ها و کاربرد ویژه خود را داشته و برای دستگاه ویپ بخصوصی مناسب هستند. به عبارتی دیگر نوع سلیقه کاربر، نوع دستگاه و نوع جویس در نوع کویل تاثیرگذار است. بنابراین در خرید حضوری و همچنین باید به چنین نکاتی توجه کافی داشت.

انواع کویل ویپ چیست

در حالت کلی کویل ویپ‌ها به دو دسته دست ساز و آماده تقسیم می‌شوند. کویل‌های دست ساز کویل‌هایی هستند که المنت آن‌ها به صورت ابتدایی توسط فرد ساخته شده و پنبه درون آن قرار می‌گیرد. در این نوع کویل ویپ‌ها به راحتی می‌توان در صورت سوختن پنبه آن را تعویض کرد. اما در کویل‌ ویپ‌های آماده این امکان وجود ندارد و پس از سوختن پنبه، تعویض کویل ویپ باید به طور کامل انجام گیرد. کویل ویپ‌های آماده سهولت نصب و استفاده و طول عمر بیشتری دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع آن را معرفی کرده‌ایم.

۱. کویل سرامیکی

می‌توان گفت یکی از المان‌هایی که را تشکیل می‌دهد، نوع کویل آن است. کویل سرامیکی یکی از بهترین انواع کویل‌هاست که کارایی بسیار خوبی نسبت به سایر انواع آن دارد. ماده اولیه کویل سرامیکی نوعی سرامیک متخلخل است. این ویژگی منجر به عبور ساده‌تر هوا و در نتیجه کیفیت بالای ویپینگ می‌شود.

بخار تولیدشده در حین ویپینگ از میان تخلخل موجود در کویل عبور کرده و خروجی بسیار صافی را حاصل می‌کند. به همین دلیل عطر و طعم خالص‌تر و دلنشین‌تری با استفاده از کویل‌های سرامیکی حاصل می‌شود. همچنین ثابت شده است که طول عمر کویل سرامیکی بیشتر بوده و ضربات خشک به گلو در آن‌ها بسیار کمتر است.

۲. کویل فولاد ضدزنگ

در قسمت کویل ویپ چیست گفتیم که المنت کویل ویپ باید به خوبی دمای بالا را تحمل کرده و انتقال دهد. یکی از بهترین انواع کویل ویپ که ظرفیت گرمایی بالایی دارد فولاد ضدزنگ است. از طرفی فولاد ضدزنگ با توجه به خواص مغناطیسی و دوام بالای خود کارایی بسیار خوبی خواهد داشت. از آنجایی که ظرفیت دمایی این نوع کویل بالاست، می‌توان دستگاه را در بازه دما و توان گسترده‌ای استفاده کرد. گفتنی است اگر کویلی از جنس فولاد ضدزنگ در شرایط خوبی نگهداری شود، حتی می‌تواند تا چندین سال‌ هم عمر کند.

۳. کویل مش

کویل مش یکی از معروف‌ترین نوع از کویل‌های موجود است. به طوری که اغلب دستگاه‌های ویپ از این نوع کویل پشتیبانی می‌کنند. کویل مش به شکل یک توری مشبک پنبه کویل را در بر گرفته است. ساختار مشبک کویل، منجر به انتقال حرارت بسیار خوبی می‌شود. در نتیجه پنبه آغشته به جویس به خوبی گرما را دریافت کرده و مایع با سرعت هر چه بیشتر بخار می‌شود. این سرعت بالا تجریه ویپینگ خوبی حاصل می‌کند. به عبارتی دیگر کویل مش قدرت عطر و طعم رسانی بالایی دارد.

یکی از تفاوت‌های کویل معمولی و کویل مش در قیمت تمام شده دستگاه ویپ است. با استفاده از کویل‌های معمولی بسیار پایین‌تر از کویل‌ مش خواهد بود. اگر بخواهیم بگوییم یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های کویل معمولی و مش در کویل ویپ چیست باید به ساختار المنت آن‌ها توجه کنیم. المنت کویل معمولی به شکل یک فنر یا مارپیچ طراحی شده و المنت کویل مش ساختاری توری مانند یا مشبک دارد. همین موضوع کارایی و کیفیت خروجی کویل مش را بسیار بالاتر می‌برد. از طرفی کویل مش تقریبا با تمامی کارتریج‌های موجود در بازار سازگار است و طول عمر خوبی دارد.

۴. کویل تیتانیومی

سیم تیتانیومی از جمله گران‌ترین موادی است که می‌توان از آن کویل ساخت. چرا که تیتانیوم نرم و انعطاف پذیر است و ظرفیت گرمایی خوبی دارد. انعطاف پذیری بالای تیتانیوم باعث شده است که در ساخت کویل دست ساز کاربرد بالایی داشته باشد. کویل تیتانیومی در کنار مزیت‌های فراوان، معایبی هم دارد که بهتر است هنگام استفاده از آن احتیاط شود. اما معایب سیم تیتانیومی در کویل ویپ چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟
از جمله مهم‌ترین معایب آن تولید مواد سمی در دمای بالاتر از ۶۱۰ درجه سانتی گراد است. هر چند که دستگاه‌های ویپ به ندرت به چنین دمایی می‌رسند. با این حال اگر تغییراتی مانند براق شدن سیم و تشکیل یک لایه اکسیدی نازک را روی آن مشاهده کردید، فورا دستگاه را خاموش کنید. از طرفی تیتانیوم ماده‌ای قابل اشتعال است. لذا استفاده از آن در دماهای بالا توصیه نمی‌شود.

۵. کویل نیکل

کویل نیکل از نظر تنوع ساخت گستردگی بالایی دارد. با این حال اغلب آن‌ها از فلز نیکل۲۰۰ هستند. برای اینکه بگوییم بهترین دما برای یک کویل ویپ چیست بهتر است به نوع کویل آن توجه کنیم. کویل نیکل برای دماهای پایین مناسب‌تر است.

سازندگان دستگاه‌های ویپ برای دستگاهی با کویل نیکل، دمایی بیش از ۳۰۰ درجه سانتی گراد در نظر نگرفته‌اند. چرا که بالاتر از این دما ممکن است منجر به تولید گرافیت شود که برای ریه‌ها بسیار مضر است. بنابراین از این نوع کویل در مقاومت‌های پایین استفاده می‌شود که بخار کمتری هم تولید خواهد شد. از مهمترین مزیت‌های فلز نیکل به عنوان یک کویل می‌توان به گرم شدن سریع، دسترسی ساده، قیمت مناسب و طعم دهی خوب اشاره کرد.

۶. کویل کانتال

کانتال نام آلیاژی است که شامل ترکیبی از فلزاتی مانند کروم، آهن و آلومینیم می‌شود. ادغام چنین فلزاتی قدرت انتقال حرارت آلیاژ را بسیار بالاتر می‌برد. به همین دلیل از آلیاژ کانتال در ساخت کویل‌های دست ساز و آماده به فراوانی استفاده می‌شود. از طرفی وفور این نوع فلزات و قیمت پایین آن‌ها، موجب ارزان بودن کویل کانتال نسبت به سایر انواع کویل شده است.

انعطاف پذیری کویل کانتال نیز بالاتر از فلزات تشکیل دهنده آن است. در نتیجه به راحتی می‌توان برای ساخت کوبل دست ساز از آن استفاده کرد. این مزیت طول عمر کویل را تا حدود زیادی بالاتر می‌برد. گفتنی است گستره دمایی و قدرت انتقال حرارت بالای کویل کانتال منجر به خروجی بخار و عطر و طعم خالص خواهد شد.

۷. کویل نیکروم

حال قصد داریم بگوییم آخرین نوع از مهم‌ترین انواع سیم‌های کویل ویپ چیست و در چه ویپ‌هایی کاربرد بیشتری دارد. کویل نیکروم که آلیاژی متشکل از نیکل و کروم است، یکی از پرطرفدارترین نوع از کویل‌های ویپ به شمار می‌رود.

کویل نیکروم اغلب به عنوان تنظیم کننده قدرت دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بازه زمانی گرم شدن کویل تا بالاترین دمای در دسترس، بسیار کوتاه است و به سرعت گرم می‌شود. در نتیجه گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال سرعت بالا در کامگیری و خلوص قابل قبول در عطر و طعم هستند. گفتنی است علاوه بر سرعت بالای گرم شدن، سایر ویژگی‌های کویل کانتل شامل کویل نیکروم هم می‌شود.

در حالت کلی می‌توان گفت تمامی دستگاه‌های ویپ عمر مفید مشخصی دارند و پس از اتمام این بازه زمانی، نیاز به تعویض قطعه و یا تعمیر پیدا خواهند کرد. اما عمر مفید کویل ویپ چیست و معمولا چقدر عمر می‌کند؟ در حالت عادی از هر کویل می‌توان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کام گرفت. این در حالی است که از دستگاه ویپ بیش از اندازه استفاده نکرده و روش‌های نگهداری درستی در پیش گرفت. برای مثال دستگاه ویپ را به هیچ وجه نباید در حالتی که پنبه کویل آن خشک است روشن کرد.
اما بهترین زمان تعویض کویل ویپ زمانی است که نشانه‌های اولیه سوختن کویل ظاهر می‌شود. نشانه‌هایی مانند کاهش بخار خروجی، احساس طعم سوختگی ضعیف در دهان، صدای قل قل در دستگاه، نشتی جویس یا هر گونه علائم غیرمعمول می‌تواند نشانه‌های آغاز سوختن کویل ویپ باشد. به محض بروز چنین علائمی دستگاه ویپ را خاموش کرده و نسبت به تعویض کویل اقدام کنید.
گفتیم که در صورت استفاده به جا و نگهداری درست، کویل ویپ زمان طولانی‌تری عمر خواهد کرد. آنچنان که می‌دانیم دستگاه‌های ویپ در ابتدا به منظور طراحی و تولید شدند. بنابراین توصیه می‌کنیم در اولین فرصت استفاده از ویپ را هم به حداقل برسانید تا از بروز آسیب‌های جبران ناپذیر به بدن جلوگیری شود. در نهایت امیدواریم این مطلب از پاسخگوی سوالات شما در رابطه با کویل و مهم‌ترین انواع آن کدام است، باشد.

برای اطلاع از قیمت قلیون شارژی ویپ ارزان کلیک کنید

مقالات مرتبط :

 

دکمه بازگشت به بالا