بین الملل

تصویب بودجه نظامی رکورد شکن در پارلمان ژاپن

پارلمان ژاپن امروز سه شنبه لایحه بودجه بزرگ این کشور به ارزش ۱۱۴.۳۸ تریلیون ین (۸۷۴ میلیارد دلار) را برای سال مالی ۲۰۲۳ که از آوریل آغاز می‌شود، تصویب کرد؛ لایحه‌ای که شامل رکوردی جدید برای بودجه‌های تامین اجتماعی و بودجه نظامی است.

به گزارش تیتر اول، به نقل از خبرگزاری کیودو، پارلمان ژاپن در قالب تصویب این لایحه همچنین بودجه نظامی که با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به بودجه قبلی، یک رکورد را در زمینه افزایش ثبت کرده و به ۶.۸۲ تریلیون ین رسیده، تصویب کرده است. این بودجه نظامی همچنین اولین بودجه تصویب شده در چارچوب یک طرح پنج ساله بی‌سابقه و جنجالی تقویت ظرفیت و بودجه ارتش ژاپن محسوب می‌شود.

همچنین دولت ژاپن رکورد جدیدی در زمینه افزایش بودجه تامین اجتماعی با توجه به تداوم روند کهنسالی جمعیت این کشور ثبت کرده و این بودجه را به ۳۶.۸۹ تریلیون ین رسانده است.

دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به دنبال دو برابر کردن سطح بودجه نظامی سالانه این کشور و رساندن آن به حدود دو درصد تولید ناخالص داخلی از سطح یک درصد فعلی در ضمن حفظ رویکرد صلح طلب خود در دوره پس از جنگ جهانی دوم است.

بودجه ژاپن در حالی از سوی مجلس علیای پارلمان این کشور تصویب شد که این کشور در حالی که گرفتار مشکل بدهی است، تلاش داشته با افزایش بودجه، فشاری که به دلیل افزایش قیمت کالاهای روزمره به خانواده‌ها وارد می‌شود را کاهش دهد. نرخ تورم کالاهای مصرف در ژاپن اخیرا به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسید که عمده دلیل آن افزایش قیمت مواد خام و انرژی به دلیل تضعیف واحد پول ین است.

مجلس سفلای پارلمان ژاپن در ماه فوریه لایحه بودجه این کشور را تصویب کرده بود. هر دو مجلس پارلمان ژاپن در کنترل ائتلاف حاکم این کشور متشکل از حزب لیبرال دموکرات و کومیتو هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا