اقتصادی

تشخیص و تعیین موقعیت خطا در کابل‌های زیر زمینی با امواج سیار

گروهی از محققان دانشگاهی در قالب طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان سامانه‌ای را برای شناسایی دقیق خطا در کابل‌های زیر زمینی که یک امر تکرارپذیر است، پیاده‌سازی کردند.

فلک منفرد، یکی از محققان این طرح در گفت‌وگو با تیتر اول، گفت: طرح ارائه شده از سوی این تیم فناور، یک سامانه عیب‌یاب کابل‌های زیر زمینی با نام «کاشف» است که برای تشخیص خطاها در کابل‌های زیر زمینی و موقعیت‌یابی خطاهای ایجاد شده در کابل‌های زیر زمینی طراحی و پیاده‌سازی شده است.

وی ادامه داد: این سامانه در صنایع مختلفی همچون صنایع فولاد، پتروشیمی و شرکت توزیع که بخشی از شبکه توزیع در قالب کابل‌های زیر زمینی است و کلیه صنایعی که دارای کابل‌های زیر زمینی هستند، کاربرد دارد.

منفرد اظهار کرد: زمانی که خطایی در این نوع کابل‌ها رخ ‌دهد، لازم است محل دقیق خطا شناسایی شود تا عیوب مرتفع شوند، در غیر این صورت مهندسان مجبور هستند زمین را در مساحت زیادی حفر کنند تا خطا را شناسایی و رفع کنند. این روش علاوه بر هزینه‌بر بودن در برخی مواقع امکان‌پذیر نیست.

این محقق با تاکید بر اینکه سامانه‌ای که ما طراحی کردیم با توجه به نیاز صنایع بوده است، یادآور شد: این سامانه این قابلیت را دارد که خطاهای سخت (آسیب دیدن کابل‌ها) را شناسایی کند. به این صورت که پالسی را منتشر می‌کند و با حرکت رفت و برگشتی محل دقیق را تشخیص می‌دهد.

به گفته وی، این طرح در قالب طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان اجرایی شده است.

منفرد اضافه کرد: علاوه بر آن ما سامانه مکمل دیگری را طراحی کردیم که مکمل سامانه عیب‌یاب است و برای شناسایی خطاهای نرم با امپدانس بالا کاربرد دارد.

وی در این باره توضیح داد: ممکن است پیدا کردن محل خطاهای نرم در سامانه خطایاب ولتاژ پایین میسر نباشد، ولی این سامانه قادر به شناسایی این عیوب است؛ به گونه‌ای که این سامانه، پالسی با دامنه بالا را اعمال می‌کند و محل خطا را تشخیص می‌دهد.

منفرد با بیان اینکه رخداد خطا در کابل‌های زیرزمینی امری تکرارپذیر است، گفت: این دو سامانه با همدیگر به کار گرفته می‌شوند و در صورتی که خطا نرم و امپدانس بالا باشد، از سامانه دوم استفاده می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا