بهترین های کسب و کارعمومی

ترانسمیتر فشار چیست؟

ارتقای کارایی سیستم‌های صنعتی و جلوگیری از اختلال در فرآیندهای مختلف آنها، هدف بسیار مهمی است که از طریق نظارت مستمر بر مقادیر فیزیکی مانند فشار، دما، جریان، سطح و غیره امکان‌پذیر است. ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری و کنترل توده بدن وجود دارد. فرستنده های فشار دستگاه های پرکاربردی هستند که امکان تبدیل فشار سیستم به سیگنال های الکتریکی و ارسال آنها به واحد کنترل را ارائه می دهند. از این ابزارها برای اندازه گیری مقادیر دیگر نیز استفاده می شود. در این مقاله به معرفی کاربردها، انواع و اصول کار ترانسمیترهای فشار می پردازیم. در ادامه به بررسی مزایا، معایب، الزامات نصب، عوامل موثر در انتخاب و تفاوت های این دستگاه اندازه گیری و مبدل می پردازیم.

ابزار دقیق چیست؟

ابزار دقیق مجموعه ای از تجهیزات مورد استفاده در سازه های مهندسی، ماشین آلات و فرآیندها برای کنترل تغییرات در مقادیر فیزیکی مانند جریان، دما، سطح، فشار و سایر پارامترهای مهم است. کارشناسان کنترل مسئول طراحی، توسعه، نصب، بهره برداری و نگهداری ابزار دقیق هستند.

استفاده از ابزارها و خدمات مهندسی مناسب امکان نظارت مستمر بر عملکرد سیستم و اجزای مختلف آن را فراهم می کند. لوله یا لوله صنعتی یکی از مکان هایی است که از تجهیزات برای تجهیزات دقیق استفاده می شود.

ابزارها معمولاً با توجه به ساختارشان به انواع الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می شوند. این دستگاه ها برای اندازه گیری یا کنترل پارامترهای مختلف مانند فشار استاتیک، اختلاف فشار، سرعت جریان، دما، سطح، چگالی، ویسکوزیته، تابش، فرآیند و غیره استفاده می شوند. در واقع نوع پارامتر قابل اندازه گیری و کنترل یکی از معیارهای مهم طبقه بندی ابزار دقیق می باشد. از رایج ترین و شناخته شده ترین انواع ابزار می توان به شیرها، فرستنده ها، آنالایزرها، سلونوئیدها، دژنراتورها و رله ها اشاره کرد. سنسورها، مبدل‌ها، آلارم‌ها، نشانگرها، ضبط‌کننده‌ها، رگولاتورها و کنترل‌کننده‌ها از دیگر وسایل کنترلی رایج در ابزار دقیق سیستم لوله‌کشی هستند.

فرستنده در ENG؟

«انتقال» به معنای فرستنده است. در زمینه کنترل و ابزار دقیق، فرستنده وسیله ای است که سیگنال های دریافتی از سنسور را به سیگنال های استاندارد تبدیل کرده و برای واحد کنترل تفسیر می کند.

سیگنال ارسال شده توسط فرستنده نشان دهنده کمیت فیزیکی مورد مطالعه در سیستم است. فرستنده ها بر اساس کمیت اندازه گیری شده به سنسورهای فشار، سنسورهای سطح، سنسورهای جریان، سنسورهای دما، سنسورهای موقعیت، سنسورهای سرعت، مبدل های pH و غیره طبقه بندی می شوند.
استفاده از ترانسمیتر فشار چیست؟

تجهیزات اندازه‌گیری فشار مانند سنسورها، مبدل‌ها، فرستنده‌ها و غیره، در پالایشگاه‌های نفت، گاز، نفت، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، پتروشیمی، کارخانه‌های شیمیایی، شرکت‌های معدنی، پروژه‌های ساختمانی، کارخانه‌های دارویی، کارخانه‌های کاغذ، خطوط لوله سیستم، سرویس های بهداشتی، یخچال های مستعمل و غیره. به عبارت دیگر، در هر صنعتی که اندازه گیری و کنترل فشار سیال مورد نیاز باشد، ترانسمیترهای فشار به عنوان یکی از گزینه های ممکن در نظر گرفته می شوند.

به طور کلی از ترانسمیترهای فشار برای کاربردهای زیر استفاده می شود:

پایش اختلاف فشار و فشار کاری انواع پمپ و کمپرسورهای صنعتی

کنترل و اندازه گیری فشار برای کنترل کیفیت در فرآیند ساخت ماشین آلات صنعتی و اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات

تحقیقات فشار در عملیات حفاری نفت و گاز.

در نیروگاه ها، توربین ها، خطوط انتقال، شیرهای کنترل و غیره.

تجزیه و تحلیل و کنترل فشار پمپ های فشار قوی مورد استفاده برای انتقال آب و فاضلاب در سیستم توزیع خدمات شهری

نظارت بر فشار پمپ های مورد استفاده برای انتقال مایعات چسبناک و نیمه جامد در کارخانه های فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی.

تست فشار مایعات شیمیایی خورنده در پمپ های مورد استفاده در کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی

نظارت بر فرآیند انتقال لجن در پروژه های معدنی و ساختمانی

اندازه گیری دقیق فشار در کارخانه های کاغذسازی در طول فرآیند تهیه خمیر

کنترل فشار سیستم انتقال ذرات ریز و پودرهای مورد استفاده در کارخانه های داروسازی

کنترل و تنظیم فشار تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

استرس چه فایده ای دارد؟

هدف اصلی استفاده از سنسورهای فشار و کنترل کمیت‌های فیزیکی مرتبط با فشار، جلوگیری از مشکلاتی مانند کاویتاسیون، از دست دادن جریان، خرابی مکانیکی، لرزش بیش از حد، آلودگی صوتی، سایش قطعات و بهینه‌سازی فشار سیستم برای دستیابی به عملکرد بهینه است.

انواع ترانسمیترهای فشار کدامند؟

انواع مختلفی از ترانسمیترهای فشار وجود دارد که هر کدام بر اساس معیارهای مختلفی مانند فشار استاندارد و مکانیزم اندازه گیری طبقه بندی می شوند. ترانسمیترهای فشار بر اساس فشارهای استاندارد زیر را می توان نام برد:

انتقال فشار مطلق: اندازه گیری فشار واقعی در هر نقطه نسبت به خلاء (فشار صفر مطلق)

فرستنده فشار نسبی یا گیج فشار: گیج فشار نسبت به فشار اتمسفر (فشار محیط).

فرستنده فشار دیفرانسیل یا دیفرانسیل فشار: اندازه گیری فشار تفاوت بین دو نقطه مختلف در یک سیستم.

دکمه بازگشت به بالا