تحویل ۱۰ هزار کلاس درس جدید در آنلاین ماه
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از تحویل ۱۰ هزار کلاس جدید درس در مهرماه ۱۴۰۳_۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش تیتر اول، حمیدرضا خان محمدی در برنامه صف اول تیتر اول سیما به تبیین برنامههای سازمان نوسازی در فصل تابستان پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته ۲۷۰۰ پروژه تحویل داده شد که ۱۱۰۰ پروژه آن در شش ماهه دوم بوده است و در بهمن ماه با حضور رئیس جمهوری صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال گذشته ۱۱۰۰ پروژه در قالب بالغ بر ۵۰۰۰ کلاس درس تحویل دانش آموزان شد، درباره هدفگذاری برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲، افزود: در بهمن ماه مبتنی بر نیازهایی که پیش بینی می کردیم با مدیران کل نوسازی در مشهد گردهمایی داشتیم و آنجا هدفگذاری کردیم تا به چالشی برنخوریم. اگر پروژههای نیمه تمام خود را که در اولویت دولت مردمی است جمع و جور کنیم حدودا ۲۰۰۰ پروژه هدفگذاری شده در قالب حدودا ۱۰ هزار کلاس در شش ماه اول باید بتوانیم تحویل دهیم. البته برخی از اینها که با مشارکت و توسط خیرین ساخته شده اند در حال تحویل داده شدن هستند اما رسما از آنلاین ماه برنامه ریزی شده است تا دانش آموزان در ۱۰ هزار کلاس درس جدید درس بخوانند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در روزهای آخر سال توانستیم منابع خوبی را جذب کنیم و طی دو سه هفته آینده نیز منابعی از اعتبارات ملی و سفر ها به ما تزریق می شود، ادامه داد: از لحاظ حجم پروژههای تحویل داده شده باید گفت ۷۰ درصد به مرور تحویل داده می شوند و ۳۰ درصد باقی مانده هم با تخصیص های جدید انجام می شوند. امیدواریم بیش از ۱۰ هزار کلاس درس را تحویل دانش آموزان دهیم. بین این پروژه ها، پروژههای ورزشی و استخرهای دانش آموزی نیز وجود دارد که در روز مقرر خود اینها را هم اعلام می کنیم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه تقریبا ۹ هزار پروژه تعریف شده در قالب ۴۵ هزار کلاس درس در دست اجرا داریم، افزود: ۲۰۰۰ پروژه از این ۹۰۰۰ پروژه را تا مهرماه تحویل دانش آموزان میدهیم. بر مبنای اعتبار سنواتی پیش بینی کردیم سالیانه ۱۵ هزار کلاس درس تحویل دهیم و این فرایند برای تمام ۹۰۰۰ پروژه ۲.۵ الی ۳ سال طول میکشد.
سرانه استاندارد فضای دانش آموزی چقدر است؟
خان محمدی درباره سرانه فضای دانش آموزی توضیح داد: شاخص سرانه فضای دانش آموزی به متر مربع بر دانش آموز است. میانگین فضایی که الان ما داریم ۵.۲۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که تقریبا ۳۱ شهرستان زیر این سرانه هستند. سرانه استاندارد مبتنی بر سند تحول ۸.۲۲ متر مربع است. هدفگذاری اولیه ما برای رسیدن به سرانه فضای دانش آموزی استاندارد این است که به مدارسی که پایین تر از سرانه میانگین هستند کمک کنیم و ما پروژه ها را به این صورت تعریف می کنیم. بخشی از آمار که بالاتر از سرانه معمول است نیز به خاطر مهاجرت و اتفاقات جمعیتی و نه ساخت و ساز رخ داده است. برای اینها باید برنامه ریزی کنیم. الان در تخصیص اعتبارات شاخص محرومیت از لحاظ سرانه دانش آموزی مد نظر ما است.
وی عنوان کرد: محدودیت دیگری هم داریم که در مناطق کم برخوردار هستند. یکی از شعارهای دولت سیزدهم عدالت محوری است که در توزیع اعتبارات و شاخص هایمان بر این اهتمام داریم که حتما ملاحظه سرانه جمعیتی و رشد دانش آموزی و ضریبی که به عنوان ضریب محرومیت استفاده می شود را در نظام توزیع اعتبارات در نظر بگیریم اما هدف گذاری ما معطوف به مناطقی است که زیر این سرانه هستند برای نمونه در بهارستان، شهریار و مشهد مشکل داریم.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش سرانه فضای دانش آموزی در تهران تقریبا ۴.۳۰ است اما در برخی نقاط تهران به صورت نقطه ای مشکلاتی وجود دارد.
راه اندازی سامانه “مکان یابی” برای شناسایی نقطه ای سرانه فضاهای دانش آموزی
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره مشکلاتی که پیرامون فضاهای دانش آموزی به صورت نقطه ای وجود دارد، خاطر نشان کرد: قبلا سرانه را به صورت استانی اعلام می کردیم اما الان شهرستانی استخراج میکنیم و نهایتا به نقطه ای میرسیم. در برخی مناطق سرانه ما بالا است اما مدرسه متوسطه کم داریم و این نیاز سنجی یکی از کارهایی است که در رویکرد جدید سازمان نوسازی مدارس کشور می بینیم. می خواهیم به صورت نقطه زنی پروژه ها را تعریف کنیم و امیدواریم هرچه زودتر سامانه “مکان یابی” را بالا آوریم.
وی ادامه داد: کارهایی انجام شده اما روزآمد نیست. باید این سامانه به جمعیت دانش آموزی و پروژه هایی که در حال ساخت داریم و پروژه های موجود متصل شود تا بتوانیم مکان یابی مدرسه را دقیق و هوشمند انجام دهیم چراکه با توجه به محدودیتی که در منابع مالی داریم باید پول را دقیقا در نقطه ای که نیاز به تعریف پروژه است هزینه کنیم. پروژه های نیمه تمام ما در اولویت تکمیل اند تا به خط اعتدال برسیم. شاید برخی پروژه ها پیشرفت های خوبی داشته باشند و در مناطق با سرانه بالا تعریف شده باشند اما ما باید آنها را تکمیل کنیم.
۴۶ درصد مدارس با مشارکت خیرین ساخته می شوند
خان محمدی در بخش دیگر سخنان خود به استفاده از ظرفیت خیرین در بحث مدرسه سازی نیز اشاره و تصریح کرد: خیرین ظرفیت بسیار خوبی هستند. آنها در کاری که با دولت انجام میدهند بخشی از مدرسه را با سهم و از اعتبارات خود میسازند و تحویل دولت میدهند. دولت باید برایشان منابع تکمیلی بگذارد. گرچه فاصله ما در منابع از مقدار استاندارد زیاد است اما ردیف بودجه مربوط به خیرین در بودجه ۱۴۰۲ رشد تقریبا ۴۶ درصدی داشت. نسبت به باقی ردیف ها رشد بیشتری داشت که این موضوع نگاه دولت را به تکریم خیرین میرساند. با این حال از آنچه که باید باشیم فاصله بسیار زیادی داریم.
به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس، ۴۶ درصد از مدارسی که در مهرماه تحویل دانش آموزان داده می شود با مشارکت خیرین ساخته شده است و این امر نقطه قوتی محسوب می شود چراکه مشارکت مردم در مدرسه سازی تقریبا به ۵۰ درصد رسیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در پنج سال اخیر سهم خیرین از مدرسه سازی حدودا ۳۲ درصد بود و امروز این رقم به ۴۶ درصد رسیده است، ادامه داد: ۸۰۰ پروژه ما با مسئولیت اجتماعی شرکت ها صورت گرفته است. در واقع مدارس دولتی و در زمین دولتی ساخته و تحویل دولت داده میشوند اما خیرین مدرسه ساز آنها را میسازند، خیرین در کنار مدرسه هستند و اگر مدرسه هیات امنایی باشد خیرین عضو هیات امنا هستند و به مدرسه کمک میکنند تا مسائل حل شود. اما اینگونه نیست که مدارس را خیرین بسازند و به بخش خصوصی واگذار کنیم. مدارس در اختیار دولت قرار میگیرند، هر مدرسه ای ساخته می شود توسط سازمان نوسازی تجهیز میشود و معلمین نیز توسط وزارت آموزش و پرورش تامین میشوند.
۱۹ درصد مدارس کشور نا ایمن و غیر مقاوم هستند
خان محمدی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آمار مدارس ناایمن کشور، یادآور شد: در سال ۸۳ پالایشی انجام شد که طبق نتایج آن تقریبا ۶۵ درصد مدارس و کلاسهای درس ما فرسوده، نا ایمن و غیرمقاوم بودند. بخشی از آن ۶۵ درصد نیاز به تخریب و بخشی نیاز به مقاوم سازی داشته است. اعتبار خوبی هم آن سال مجلس برای ساماندهی این امر تصویب میکند. از آن سال تا الان آن امار ۶۵ درصدی مدارس غیر مقاوم و نا ایمن تقریبا به ۱۹ درصد رسیده است. تقریبا ۱۰۵ هزار مدرسه و ۵۴۰ هزار کلاس درس داریم و می توان گفت حدود ۱۰۴ هزار کلاس درس داریم که دچار مشکل هستند. این اواخر هم مشکلات اعتباری به واسطه تحریم ها ایجاد شد چراکه اعتبار این امر از صندوق ذخیره ارضی برداشته میشد و تحریم ها باعث شد درآمدها کاهش یابد.
در انتظار ابلاغ مصوبه ای برای جذب اعتبارات در حوزه بازسازی مدارس فرسوده
وی از تدوین مصوبه ای برای جذب اعتبارات بیشتر در حوزه بازسازی مدارس فرسوده خبر داد و گفت: مصوبه ای برای سال جاری داریم که باید به تایید سران قوا برسد. اگر این مصوبه تایید شود عددی را در زمینه مدارس فرسوده به ما کمک می کنند تا به کمک شیوه های جدید و مدرن این مدارس را به سرعت تخریب و بازسازی کنیم. این مصوبه هنوز محق و ابلاغ نشده است. در این زمینه فارغ از مسائل تورم تقریبا ۷۸ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.
۳۰ هزار کلاس باید تخریب و بازسازی شوند و ۷۵ هزار کلاس درس هم نیاز به مقاوم سازی دارند
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه ۳۰ هزار کلاس باید تخریب و بازسازی شوند و ۷۵ هزار کلاس درس هم نیاز به مقاوم سازی دارند اضافه کرد: برای مقاوم سازی دیگر مدرسه را تخریب نمیکنند و با دانشی که منحصر به فرد سازمان نوسازی است به این امر رسیده ایم. ما طرح ها را آماده می کنیم و پیمانکار مجری است. دفتر فنی و تحقیقات داریم و سیاست گذار این موضوع هستیم. به شیوه های جدید و نوین فکر می کنیم که چطور می شود از مواد نانو و امثالهم با کمترین تخریب و هزینه، یک مدرسه را سه ماهه در تابستان مقاوم سازی کنیم.
توجه به بازسازی مدارس در برنامه هفتم توسعه
وی بیان کرد: مقاوم سازی ورای بحث بهسازی و شاداب سازی مدارس است. سازه باید در برابر زلزله مقاوم شود و از این حیث در کل کشور این چالش را داریم. در برنامه هفتم حکمی برای رسیدگی به موضوع مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی پیشنهاد داده شد و انشاالله مجلس هم کمک کنند این حکم پایدار شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم مدرسه ای را در تهران تخریب و به فرآیند برگردانیم دو چالش بزرگ داریم، توضیح داد: با توجه به اینکه مدارس متراکم است، قرار دادن دانش آموزانش در شیفت مخالف مدارس مشکل است. برخی مدارس در مناطق پر تراکم شهری است و کار انتقال مصالح و … به آنجا مشکل است. از همین رو به سراغ روشهای صنعتی سازی و سریع سازی پیش رفتیم.
خان محمدی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به شهرستان بهارستان و دستور وی برای ساخت ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه تا آنلاین امسال، اظهار کرد: ما ساخت این ۱۵۰ کلاس درس را به شیوه صنعتی شروع کردیم. یعنی قطعات بتنی در کارخانه و گارگاه ساخته و فرآوری می شوند و آزمایشات ایمنی گرفته می شود. این اولین بار است که این کار انجام می شود. پیش تر یک مدرسه را به صورت آزمایشی با خیرین ساخته بودیم که یک مدرسه ۶ کلاسه بود که ۲۷ روزه تحویل دادند و در عین حال در برابر زلزله مقاوم بود. چون این تجربه اول است پیش بینی می کنیم تا ۱۵ شهریور مدرسه ای که رئیس جمهوری دستور ساخت آن را دادند را تحویل دهیم تا فرآیند تجهیز هم شکل گیرد.
چرا ساخت مدارس به صورت صنعتی؟
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره مزیت های ساخت صنعتی مدارس، نیز تاکید کرد: شاید در مرحله اول خیلی به معماری این مدارس توجه نشود، چون ایمنی و مقاومت برایمان مهم است اما به مرور به جایی میرسیم که بتوانیم بسته هایی در مناطق ببریم و کنار هم قرار دهیم و مدرسه را اصطلاحا مونتاژ کنیم. این راهی است که دنبال می کنیم. بالغ بر ۴۰۰ پروژه ما به صورت صنعتی انجام می شوند. مد نظر ما این است که فرآیندی باشد که همه جامعه پیمانکاری ما قابلیت رسیدن به آن را داشته باشند باشند.
توجه به رایگان شدن انشعابات مدارس خیر ساز در برنامه هفتم توسعه
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رایگان شدن هزینه انشعابات مدارس خیر ساز، توضیح داد: در بودجه امسال ۵۰ درصد مصوب شده بود و به دنبال این بودیم که به ۱۰۰ درصد برسد اما کلا این موضوع حذف شد. درواقع در سال ۱۴۰۲ باید کل هزینه انشعابات را ما پرداخت کنیم. قرار است دولت کمک کند تا ما این ها را پرداخت کنیم و ناترازی ایجاد نشود. در قانون برنامه هفتم هم پیشنهاد دادیم که وقتی خیرین کنار ما قرار میگیرند و مدارس را می سازند توقع دارند انشعابات آب و برق را ما انجام دهیم. در برنامه هفتم پیشنهاداتی دادیم که حتی اگر انشعابات برای خیرین رایگان نمیشود یک محل اعتباری برای دستگاه نوسازی قرار دهند. برای فرد خیر مهم است وقتی مدرسه ساخته است انشعابات آن مدرسه رایگان باشد. با این حال نه سازمان نوسازی و نه وزارت آموزش و پرورش ردیفی برای این کار ندارند. در برخی پروژه ها خیرین در این موضوع دچار مشکل می شوند که قابل حل نیست چراکه ما به عنوان دستگاه دولتی باید در ردیف خاص خود حرکت کنیم و برای این موضوع ردیفی نداریم.
بودجه ۱۴۰۲ ساخت مدارس در مناطق محروم از محل ملی حذف و به ردیف بودجه های استانی اضافه شد
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره ردیف اعتبارات ساخت مدارس مناطق محروم که سال گذشته ۵۶۰۰ میلیارد تومان بود اما تخصیص پیدا نکرد و در بودجه ۱۴۰۲ حذف شد، اظهار کرد: این ردیف محرومیت زدایی که ابتکار خیلی خوبی بود و اعتباری را خاص مناطق کم برخوردار قرار دادهبود توانست یک سری کارهایی را در مناطق محروم آغاز کند. محل اعتباری آن از محل هدفمندی یارانه ها بود که سال گذشته با مشکل تخصیص مواجه شد.
خان محمدی افزود: با توجه به اینکه این درآمدها محقق نشد دولت در ایام آخر سال با تلاشی که مجدانه انجام داد تقریبا در این ردیف اعتباراتی را جذب کرد. از ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار ۲۸۰۰ میلیارد تومان توانستیم جذب کنیم. درست است یک سال این اعتبار تخصیص نیافت اما شب عید اعتباری تخصیص پیدا کرد و پروژهها فعال شده است. مثلا پروژه ۴۰ کلاسه شهید سلیمانی در کرمان و پروژه هایی از این جنس انجام شد. در بودجه ۱۴۰۲ این امر از محل ملی حذف شد اما با ابتکاری که دولت و مجلس به کار بردند در بودجههای استانی قرار گرفت. ۱۵ هزار میلیارد تومان برای همه دستگاهها در بحث محرومیت زدایی قرار گرفته است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تاکید بر اینکه درواقع بودجه ساخت مدارس مناطق محروم از بودجه ۱۴۰۲ حذف نشده بلکه نوع الگوی ارائه آن تفاوت کرده است، ادامه داد: با تدبیر انجام شده این اعتبار به صورت کلی در ردیف های استانی برای همه استانها در دستگاههای مختلف نشسته است. قاعدتا پروژه جدید از این محل آغاز نمی کنیم اما سعی میکنیم پروژههای نیمه تمام را در اولویت قرار دهیم و امیدواریم سهم بیشتری از این اعتبار جذب مدرسه سازی شود. سال گذشته توانستیم اعتباری را برای این مدارس که چالش ما هستند از محل تهاتر نفت جذب کنیم. دستگاه سازمان نوسازی خود را موظف می داند که از هر ظرفیتی برای جذب اعتبارات استفاده کند.
از هر دو کلاس یکی با مشارکت خیرین ساخته شده است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعهد ۸ هزار میلیارد تومانی خیرین در سال ۱۴۰۲ اما تصویب این تعهد با رقم ۴۶۰۰ میلیارد تومانی در بودجه امسال، عنوان کرد: محدودیت منابع داریم. باید توجه داشت که سال گذشته تعهد ۳۱۰۰ میلیارد تومانی داشتیم و امسال این رقم به ۴۶۰۰ رسیده و رشد خوبی داشته است. گفته اند از محل مولد سازی املاک مازاد بلا استفاده آموزش و پرورش به تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرین اختصاص دهید. این کمک خاصی است که به خیرین خواهیم داد. در حال حاضر ۲۳ هزار خیر حقیقی داریم و می توان گفت از هر دو کلاس درسی که ساخته می شود، یک کلاس به صورت مشارکتی با خیرین ساخته شده است.
شاداب سازی مدارس با طرح شهید عجمیان
معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره طرح شهید عجمیان نیز توضیح داد: یکی از موضوعاتی که سالهای اخیر مورد غفلت بود بحث شاداب سازی و بهسازی مدارس به ویژه مدارس کم برخوردار است. ما این کار را به عنوان کاری نهضتی میبینیم. در این نهضت ما شرایط برای کاری همه جانبه مهیا میکنیم و بیشتر جریان تربیتی این نهضت مهم است. با این اتفاق صرفه جویی بسیار زیادی از جهت هزینه و نگهداری خواهیم داشت. هدف گذاری ما ۱۰۰ هزار کلاس درس در کل سال است اما نباید قائل به اعداد باشیم. باید در هر مدرسه گروه جهای داشته باشیم. اعتقاد ما ایناست که حتی بحث هایی مثل ایزوگام، تعویض تخته ها و تعمیر آبخوری ها و… را این گروه های جهادی می توانند انجام دهند. پیش بینی کردیم و امیدواریم در تعامل چند جانبه این کار انجام شود.
۷۴۹ مدرسه جایگزین مدارس کانکسی می شوند
خان محمدی همچنین در بخش دیگر سخنان خود در خصوص طرح شهید سرایداران جهت ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ نیز افزود: مدارس سنگی و کانکسی از چالشهای ما است. البته مدارس سنگی غیرمقاوم چالش ما است چراکه برخی مدارس را با نمای سنگی و به جهت همسویی با نمای منطقه ساخته اند که سازه آن مقاوم است. بنابراین ساماندهی مدارس سنگی غیر مقاوم در دستور کار ما است. ۲۵۳ مدرسه ۳ تا ۶ کلاسه را در مرحله اول هدف گذاری کردیم و از تهاتر نفت هم برایش اعتباری گذاشته ایم که انشالله این اعتبار هم تخصیص پیدا کند آغاز خواهد شد. مدارس کوچک مقیاس را با پتروشیمی ها و خیرین تفاهم نامه می بندیم که کمک کنند.
وی افزود: ۷۴۹ مدرسه ای که در آنلاین افتتاح می شوند مدارسی اند که کانکسی بودند. نمیتوان گفت مدارس کانکسی حذف می شوند بلکه ما میگوییم ساماندهی می شوند. اولویت ما با مدارس دارای دانش آموز بیش از ۱۰ نفر و سپس مدارس الحاقی است که با کمک منابع استانی مرتب سازی کنیم. در برخی جاها موقع ثبت نام متوجه میشویم تغییر جمعیتی به واسطه مهاجرت داریم. از این رو کانکس را در اختیار منطقه قرار میدهیم که آن کانکس هم باید استاندارد و دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی باشد، اما بنای دولت این است که این دو موضوع را مثل مدارس خشتی و گلی و کپری که در دوره قبل ساماندهی شده است، تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ ساماندهی کند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس در پایان سخنان خود درباره لزوم توجه به معماری ایرانی اسلامی مدارس نیز بیان کرد: کارهای بسیاری شروع شده است. به بخشی از مدارس که در حال ساخت است دستورالعملی صادر کردیم تا حداقل بخشی از این فاصله گیری مدارس از معماری اسلامی و ایرانی را جبران کند. از این به بعد هم ما از تیپ سازی فاصله خواهیم گرفت و سعی می کنیم ویژه هر منطقه و با توجه به بوم و جغرافیا منطقه و شرایط آب و هوایی مدرسه ای طراحی شود. قول می دهم اگر مدرسه ای احداث می کنیم مخصوصا مدرسه بزرگ مقایس ما معماری ایرانی و اسلامی داشته باشد.
انتهای پیام