اقتصادی

بیشتر خرید کنید، بیشتر یارانه بگیرید!

با گذشت حدود یک سال از گام جدید اصلاحات یارانه‌ای که از سوی دولت سیزدهم کلید خورد، حالا دولت فاز جدیدی از تغییرات یارانه‌ای را آغاز کرده و این بار به سراغ کالابرگ رفته است.

به گزارش تیتر اول، بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف بود که پرداخت یارانه را از نقدی به کالابرگ تبدیل کند و ماه‌های گذشته تمام شرایط لازم برای اجرای این طرح فراهم شد، حالا برای افزایش جذابیت کالابرگ، دولت پیشنهادی جدید را پیش روی مردم قرار داده است.

افزایش روز: یارانه غیر نقدی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش میزان یارانه‌ها برای خرید طرح کالابرگ‌ الکترونیکی خبر داد و گفت: درصددیم میزان یارانه یارانه‌بگیران را در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح کالابرگ‌ الکترونیکی، ۲۰ درصد افزایش دهیم.

در حوزه انرژی نیز تولید نفت ایران صعودی باقی مانده است. دبیرکل اوپک تأکید کرد که از بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت خام پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه بخش نفت این کشور استقبال می‌کند.

همچنین وزیر نفت با بیان اینکه به‌زودی قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان به امضا خواهد رسید، گفت: بر اساس این قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمستان در همین ماه آغاز می‌شود.

جهش روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز با ۱۳ هزار و ۴۴ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۲۸۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز توانست ۱۰ هزار و ۸۸۵ واحد صعود کند و تا رقم ۷۷۳ هزار و ۸۹۵ واحد افزایش یابد.

در بازار جهانی  بهای هر اونس طلا تا ساعت ۵ و ۴۹ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۲.۵ درصد افزایش به ۱۹۴۵ دلار و ۵۰ سنت رسید که فاصله چندانی با پایین ترین سطح دو ماهه روز جمعه نداشت و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۹۴۶ دلار و ۵۰ سنت رسید.

بانک مرکزی نیز از وضعیت چک خبرهایی جدید داشت. طبق اعلام بانک مرکزی، آمار چک‌های مبادله‌ای طی فروردین ماه ۱۴۰۲ در سامانه چکاوک نشان از این دارد که بیش از شش میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۳۲۸۳ هزار میلیارد ریال مبادله شده که از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در این ماه به ترتیب ۹۳ درصد و ۹۰.۵ درصد وصول شده است.

شریک روز: عمانی‌ها

هرچند سفر سلطان عمان به ایران دیروز به پایان رسید اما خبرهای اقتصادی این سفر همچنان ادامه دارد. سیداحسان خاندوزی با اشاره به مذاکرات سفر سلطان عمان و هیات همراه به ایران گفت: توافق ما با همتایان عمانی این است که علاوه بر تکمیل روابط تجاری خود، وارد دوره سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور شویم که بسیار پیوند اقتصادی ماندگارتری را در بلند مدت ایجاد می‌کند.

همچنین در جریان سفر رسمی هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، مقامات دو کشور چهار سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.

در کنار آن در سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون دلار انواع کالاهای مختلف از عمان به ایران وارد شده است که افزایش ۲۹ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده و مجموع مبادلات دو کشور را نیز با صادرات بیش از یک میلیارد دلاری ایران به یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار رسانده است.

سقوط روز: خانه در پردیس

آن‌طور که واسطه‌های ملکی در شهر جدید پردیس می‌گویند از زمان آغاز برخورد با مشاوران املاک متخلف در پردیس قیمت آپارتمان در این شهر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ریزش کرده است.

در خبری دیگر وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر فعال‌سازی توافق‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد و تردد روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه‌برون از تدوین سند جامع حمل و نقلی جامع بین ایران و ترکنستان خبر داد.

صنعت برق نیز امروز بی خبر نبود. سخنگوی صنعت برق گفت: صنایع نگرانی بابت تأمین برق نداشته باشند، چرا که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا در مجموع انرژی بیشتری به صنایع تحویل داده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا