استان ها

بودجه کافی و بدون دردسر در اختیار انجمن‌های علمی قرار گیرد/ استقبال از برنامه‌های رصدی گروه فیزیک

گروه استانی خبرگزاری آنامجتبی آزادیتیس؛ انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال ، باانگیزه و با ظرفیت بالا است که دانشجویان متمرکز بر فعالیت های تحقیقاتی و علمی را گرد هم می آورند..

اگر دانشگاه ها بستر مناسبی برای فعالیت انجمن ها فراهم کنند ، بیشتر این فرصت ها به طور بالقوه نوپا هستند. تحقق این امکانات در دسترس نخواهد بود. بنابراین ، برای ارتقا روحیه علمی ، فرصت ها و انگیزه دانشجویان ، دانشگاه باید انجمن های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند..


بیشتر بخوانید:

یک بودجه ثابت به انجمن های علمی فعال پرداخت کنید


خبرنگار آنا در سی و هشتمین شماره “توسعه دانش جدید با انجمن های علمی” در مورد ماموریت ها ، اهداف ، برنامه ها ، دستور کارها و دستاوردهای انجمن علوم فیزیکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با رئیس جمهور صفو جامی و مدرس تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی برای خواندن.

آنا: برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شکل گیری و ماهیت و دامنه عملکردها و فعالیت های آن ، به انجمن علمی دانشجویان فیزیکی دانشگاه مشهد واحد مشهد مراجعه کنید..

جامی :انجمن علمی فیزیک واحد مشهد اولین بار در مارس 2011 پیوست و من در آن زمان دبیر انجمن بودم. ما 6 عضو داشتیم که دو نفر از آنها دانشجو بودند و چهار نفر نیز از اعضای هیئت علمی و بازرسان انجمن بودند..

تاکنون دوره های آموزشی شامل دوره های نظری مانند انتخاب سرفصل های فیزیک و سمینارهای مشابه برگزار شده است. همچنین سمینارهایی برگزار شده است که مدرس ابتدا برخی مباحث نظری را انجام می دهد و سپس به موضوع اصلی می رسد. برخی از این کارگاه ها آموزش نرم افزارهای آموزشی مربوط به فیزیک را ارائه می دهند ، از جمله نرم افزار محاسبات ، نرم افزار نمودار سازی و نرم افزار آماری که دانش آموزان برای محاسبات عددی به آنها نیاز دارند..

برنامه های مشاهده از دیگر فعالیت های انجمن علوم فیزیکی مشهد بوده است ، زیرا این یکی از زیر شاخه های فیزیک ، نجوم و اخترفیزیک است و گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی مشهد دارای تلسکوپ نسبتاً خوبی است ، ما مشاهده کردیم برنامه ها. دانشجویان فیزیک؛ در حالی که این شاخه از فیزیک در زمینه های دیگر طرفداران بسیاری دارد. بنابراین ، ما معمولاً این مشاهدات را برای بچه های دانشکده علوم انجام می دهیم.

برای انجام برخی از این مشاهدات ، ما دانش آموزان را به عنوان اردوگاه های علمی و تفریحی به مکان هایی بردیم که مشاهده بسیار بهتر است. مکانی در خارج از شهر مشهد به نام میل رادکان وجود دارد و یکی از مکان هایی است که فیزیکدانان نجومی و کسانی که به عنوان آماتور در زمینه نجوم کار می کنند ، می روند. از آنجا که از شهر دور است ، آلودگی نوری و مشاهده در منطقه بسیار خوب انجام شده است ، و بسیاری از مشاهدات نجومی ، مانند مقایسه مشتری یا باران شهاب سنگ وهمانطور که اتفاق می افتد ، مردم برای مشاهده به آنجا می روند و جامعه یکی دو بار دانش آموزان را به رادکان می برد و برنامه های مشاهده را در آنجا انجام می دهد..

پس از آن ، در دوره انجمن ، که از سال 1989 آغاز شد ، و از آنجا که تقریباً چند سال هیچ دانشجوی مقطع کارشناسی در گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نبود ، انجمن غیرفعال شد و تقریباً هیچ فعالیتی نداشتیم انتخابات سال 1999. و ما انجمن را دوباره فعال کردیم.

واقعیت این است که ما در حال حاضر فقط دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در گروه فیزیک داریم ، بنابراین فقط با همان فارغ التحصیلان و دانشجویان دکترا انجمن تشکیل دادیم..

طبق قوانین موجود ، کادر آموزشی باید عضو هیئت مدیره انجمن و به عنوان دبیر انجمن باشند. من در حال حاضر به انجمن خدمت می کنم و اعضای دیگر از بین دانشجویان انتخاب می شوند. در انجمن فیزیک ، یکی از 6 عضو هیئت مدیره یک مدرس است و بقیه دانشجویان دکترا هستند. این دوره از اول مرداد 1399 آغاز شد.

فعالیتهای مورد نظر به دو دلیل بسیار مهم در دوره گذشته انجام نشده است ، که بر فعالیتهای انجمن تأثیر منفی می گذارد. دلیل اول شیوع ویروس کرونا بود که همه سفرها را محدود کرد و دلیل دوم این است که ما دانشجوی مقطع کارشناسی نیستیم. در طی این مدت چند ماه ، قادر به انجام این کار نبودیم. اما ما واقعاً می خواهیم دوره های آنلاین و مجازی برای کودکان مرتبط با فیزیک و سایر دانشجویان علاقه مند ارائه دهیم..

آنا: موقعیت و مسئولیت انجمن های علمی را در دانشگاه چگونه ارزیابی می کنید؟

جامی :کاملاً واضح است که انجمن ها می توانند نقش بسیار مهمی در ساختار دانشگاه ها داشته باشند ، چه دانشگاه آزاد اسلامی و چه دانشگاه های دولتی. از آنجا که در انجمن ها دانشجویان بسیار فعال و علاقه مند حضور دارند ، وضعیت انجمن ها بسیار متفاوت از یک گروه آموزشی یا پژوهشی است که معمولاً با دانشجویان تحصیلات تکمیلی مرتبط است. البته قسمت آموزش شامل همه دانش آموزان است.

به طور کلی ، جوامع دانشگاهی در همه دانشگاه ها می توانند مخاطبان بسیار زیاد و خوبی داشته باشند و دانشجویان علاقه مند می توانند به این جوامع بپیوندند ، تیم هایی را در کارگروه های مختلف تشکیل دهند و در زمینه های مختلف کار کنند..

معمولاً اینگونه است که دانشجویان تقسیم می شوند و می توانند با یک یا چند استاد علاقه مند به انجام کاری و انجام کارهایی برای دانشجویان مقطع کارشناسی یا به صورت دوره های آموزشی یا اردوگاه های علمی و تفریحی همراه شوند..

بنابراین من معتقدم که جایگاه انجمن های علمی در دانشگاه بسیار مهم و شایسته است. از آنجا که دانشجویان احساس می کنند انجمن محل کار آنهاست که می توانند زیر نظر استادان از راه دور تحقیق کنند و خود را بخشی از دانشگاه و صنعت می دانند..

آنا: چه نقش انجمن های علمی به عنوان هسته های تخصصی در توسعه علمی و پیشرفت علم و دانش ، به ویژه علوم نوظهور چیست؟

جامی :انجمن های علمی دانشجویی نقش بسیار مهمی در توسعه علوم و دانش جدید دارند و همانطور که گفتم دانشجویان می توانند از وقت گذرانده در دانشگاه استفاده کرده و در مکانی به نام دفتر انجمن برای تشکیل گروه ها گرد هم آیند. هر گروه روی یک موضوع کار می کنند ، دانشجویان با اساتید خود ارتباط برقرار می کنند و می توانند نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی دانشگاه داشته باشند.

در سطوح بالاتر ، جایی که فارغ التحصیلان و دانشجویان دکترا هستند ، گروه های تشکیل شده ممکن است انسجام بیشتری داشته باشند و بهتر باشند. حالا یا بچه هایی که در یک رشته مشترک کار می کنند یا حتی دانشجوی دکتری که در یک زمینه خاص کار می کند ، البته می توانند از این انجمن استفاده کنند و تحقیقات خود را با دستی بازتر انجام دهند..

آنا: حمایت انجمن های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید و مشکلات و چالش های شغلی شما چیست؟

جامی :کاملاً واضح است که حمایت مالی به دو جنبه تقسیم می شود: حمایت مالی و معنوی. واقعیت این است که هر بودجه کاری به بودجه نیاز دارد. بودجه ای برای کلاس ها ، دوره های آموزشی ، اردوهای علمی و غیره مورد نیاز است. انجمن ها می توانند این واقعیت را پشتیبانی کنند که این بودجه بسیار ساده و بدون دردسر و کافی برای انجام فعالیت های انجمن ها است..

علاوه بر این ، انجمن های دیگر می توانند برای تسهیل کار اداری مورد نیاز پشتیبانی شوند. به عنوان مثال ، وقتی می خواهیم یک برنامه مشاهده برای اعضای انجمن ایجاد کنیم و دانش آموزان را به جایی خارج از شهر ببریم. ما به تعدادی گزینه مانند حمل و نقل نیاز داریم ، در این رابطه دو مشکل وجود دارد ، یکی مشکل مالی و دیگری اخذ مجوزهای لازم برای اداره چنین اردوهایی..

همچنین اخذ مجوزها به سازمان دهندگان انجمن و کارمندان ارشد باز می گردد ، که می توانند به انجمن ها در گرفتن راحت این مجوزها کمک کنند و همانطور که می گویند از برگزاری چنین دوره هایی غافل نمی شوند..

آنا: چگونه جوامع علمی برای موفقیت در توسعه علوم تقویت می شوند؟

جامی :انجمن ها باید برای انجام فعالیت های در نظر گرفته شده و انجام هر فعالیتی که دارند ، که به طور واضح با توجه به زمینه مورد نظر متفاوت است ، آزاد باشند. به عنوان مثال ، رشته های هنری دوره های طراحی دارند که به یک معلم نیاز دارند و به چندین گزینه نیاز دارند.

بهترین روش برای تقویت انجمن ها تهیه تجهیزات لازم در راستای منطقه مرتبط با انجمن ها و تأمین پشتیبانی لازم از آنها و همچنین دریافت به همان میزان بودجه به موقع مجوزها و مجوزهای لازم است..

آنا: و حرف آخر

جامی :در دوره گذشته که ما تازه شروع کردیم ، فکر می کنم همکاری بین مسئولان انجمن های علمی در واحد مشهد بسیار خوب بوده است.. همانطور که گفتم ، انجمن فیزیک بنا به دلایلی که ذکر کردم ، خیلی فعال نبوده است. اما من کار انجمن های دیگر را دنبال می کنم و می بینم که در فضای مجازی بسیار خوب عمل می کند و این تعامل حداقل بهتر از قبل انجام می شود که این نشانه خوبی است و باعث امیدواری می شود..

انتهای پیام / 4103/ 4062 /

دکمه بازگشت به بالا