استان ها

اعطای امتیازهای ویژه به استادان برای حضور در انجمن‌های علمی

گروه استانی خبرگزاری آنا; انجمن های پژوهشی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، با انگیزه و با ظرفیت بالا هستند که دانشجویانی را گرد هم می آورند که بر تحقیق و پژوهش تمرکز دارند. اکثر این ظرفیت ها به طور بالقوه در ابتدای کار هستند و اگر دانشگاه ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن ها فراهم کنند. تحقق این ظرفیت ها دست نیافتنی نخواهد بود. از این رو، دانشگاه برای ارتقای روحیه، قدرت و انگیزه علمی دانشجویان، باید انجمن‌های پژوهشی دانشجویی را فعال و حمایت کند.

انجمن های علمی دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که زیر نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در هر واحد دانشگاه فعال بوده و فعالیت های آنها هر ساله رتبه بندی و اعلام می شود.

انجمن دانشجویان علوم کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در جدیدترین باشگاه پژوهشی مرکزی و نخبگان باشگاه پژوهشی آزاد اسلامی با امتیازهای 160 و 32 در گروه A+ قرار گرفت. از کشور

خبرنگار خبرگزاری آنا در این شماره «توسعه دانش جدید با انجمن های علمیاو با دکتری صحبت کرد. شبنم شادرو.


بیشتر بخوانید:

تقویت انجمن های علمی با حمایت همیشگی دانشجویان پژوهشگر

وقتی انجمن های دانشگاهی انگیزه تحصیلی دانش آموزان را افزایش می دهند

انجمن های علمی کرونا را دور زدند


آنا: انجمن علوم کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد را معرفی کنید.

شادرو: در بهمن 1394 به عنوان رئیس انجمن علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انتخاب شدم و با حضور بازرسان انجمن و پنج دانشجوی کامپیوتر کار خود را آغاز کردم. البته در حال حاضر حدود 10 شرکت کننده فعال داریم که با سایر دانشجویان کامپیوتر کار می کنند.

انجمن علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تا به امروز میزبان سمینارها، دوره ها، کنفرانس ها و وبینارهای تخصصی و بازدیدهای پژوهشی برنامه نویسی و مهارت های کامپیوتری بوده است. از آنجایی که من سرپرست تیم مسابقه برنامه نویسی دانشگاه نیز هستم، بیشتر سعی کرده ایم تعاملی دو طرفه بین تیم های برنامه نویسی و انجمن ایجاد کنیم تا سطح برنامه نویسی دانشجویی را ارتقا دهیم. انجمن علمی دوره هایی را برای تربیت دانش آموزان مستعد در زمینه برنامه نویسی برای تدریس در مدارس برگزار کرد که پس از آموزش دانش آموزان توانستیم با برگزاری کارگاه ها و دوره های مفید برای دانشجویان توانمندی های آنها را نشان دهیم و گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد مشهد را معرفی کنیم.

برگزاری مسابقات برنامه نویسی برای تشویق و ارزیابی دانشجویان در طول ترم برای افزایش اشتیاق برای مهارت های برنامه نویسی در دانشگاه. با توجه به اینکه معاونت اجرایی پردیس بین المللی خراسان رضوی نیز هستم، در پی تعامل اعضای انجمن و امکانات موجود در گلبهار، سعی می کنیم دروس خوبی را برای دانشجویان مشهدی و گلبهاری داشته باشیم.

آنا: وضعیت و وظایف انجمن های علمی در دانشگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید و وجود آنها را چقدر مفید می دانید؟

شادرو: انجمن های علمی همواره نقش مهمی در دانشگاه ها داشته و دارند، انجمن ها می توانند در ارتقای مهارت های علمی، تخصصی، گفتاری و تدریس دانشجویان مفید باشند. در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، اقدامات جدید در دست بررسی، برگزاری دوره‌ها و سمینارهای علمی مفید را آسان‌تر از همیشه می‌کند و این امر ممکن است انجمن‌ها را به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی هدفمند تشویق کند.

انجمن های علمی متشکل از دانشجویان منتخب دانشگاه نیز می توانند با طوفان فکری، کشف ایده های جدید و خلاقانه و گذراندن دوره های آموزشی برای دیدار با دانشجویان نخبه در پیشرفت علم موثر باشند.

آنا: حمایت دانشگاه از انجمن های پژوهشی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید و مسائل و چالش های شغلی شما چیست؟

شادرو: با توجه به رویکرد گذشته و پرداخت به موقع حق الزحمه اساتیدی که سمینارها و کنفرانس ها برگزار می کنند، نگاه منفی به این موضوع باعث شده تا همکاری کمتری با انجمن های علمی صورت گیرد. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر رویکرد قبلی و پرداخت به موقع هزینه ها این مشکلات را برطرف کرده است. امید است اساتید بتوانند با اطمینان دوره های مفیدی را در انجمن ها برگزار کنند انجمن های علمی سعی می کنند دوره های مفیدی را با هزینه مناسب برای دانشجویانی که نیاز به حمایت مالی دانشگاه دارند برگزار کنند حمایت.

جا دارد از رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد مشهد تشکر کنم، راهنمایی های ایشان در موفقیت انجمن علمی گروه کامپیوتر بسیار مفید بوده و از تمامی دانشجویان و اساتیدی که همراه انجمن بودند تشکر می کنم. تاکنون برای برگزاری دوره ها و کارگاه های مختلف مشکلی وجود نداشته و خوشبختانه همکاری های لازم با انجمن صورت گرفته است. البته انجمن ها برای بهبود عملکرد تحصیلی خود بدون در نظر گرفتن درآمد نیاز به حمایت مالی دارند.

آنا: چگونه انجمن های علمی را تقویت کنیم تا در پیشبرد علم موفق باشند؟

شادرو: با استفاده از امتیازات ویژه برای دانشجویانی که با انجمن علمی همکاری می‌کنند، می‌توان دانشجویان را به حضور در دوره‌های تحقیقاتی ویژه تشویق کرد و سطح علمی خود را ارتقا داد. انجمن های علمی می توانند با بخش ها و صنایع مختلف همکاری کنند و بهترین دانشجویان خود را به کارآفرینی معرفی کنند. می تواند دانش آموزان را تشویق کند تا دانش و مهارت های خود را ارتقا دهند.

آنا: آخرین فعالیت ها و موفقیت های اجتماعی، علمی، فرهنگی انجمن علمی کامپیوتر مشهد را بیان کنید.

شادرو: در تابستان 1400 انجمن علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد مشهد اقدام به تشکیل دوره های مهارت برنامه نویسی کودکان در مدارس کرد که موفق به تشکیل دوره های آموزشی اسکرچ در پایه های چهارم تا ششم در کلاس اول برای دختران امام رضا (ع) شد. ‘ و پسران. دبستان و پایه هشتم مشهد. دبیرستان تیزهوشان هاشم نژاد چنین شد. پس از دعوت از مدارس برای برگزاری کارگاه های آموزشی دانش آموزی، انجمن از مدارس خواست تا گزینش و تدریس دانش آموزان را آموزش دهند.

در ادامه این مسیر قراردادهای تکمیلی با مدارس مشهد برای دوره های تابستانی منعقد کرده ایم و در نظر داریم با استفاده از مهارت هنرجویان دوره های تابستانی هنر را برگزار کنیم.سطح گروه کامپیوتری وجود دارد. ما همچنین یک مسابقه برنامه نویسی برای طراحی مدرسه برگزار کرده ایم. در بهمن ماه، کارگاه های کارآموزی کوتاه مدت برای تقویت بنیه تحصیلی دانشجویان برگزار شد.


بیشتر بخوانید:

رکوردی پربار برای دانشجویان هنر و معماری

بار نوسازی آموزش بر دوش مجامع علمی است

جامعه علمی؛ تمرین توسعه علم در دانشگاه ها


جلسات بررسی و تحلیل علمی به مجموعه دوره های انجمن اضافه شده است و در نظر داریم جلسات بحث و گفتگو را به زبان های فرانسوی و انگلیسی برگزار کنیم تا دانشجویان بیشتری در رشته علوم بتوانند به زبان های مختلف صحبت کنند.

آنا: آیا بیش از دو سال است که توانسته اید محصولی بسازید یا فعالیت های دیگری را برای انجمن علمی کورونا مشهد انجام دهید؟

شادرو: از بهمن ماه 1395 رئیس انجمن شدم و از آن زمان همه اعضا سعی کردند فعال باشند. در ایام کرونا، کارگاه‌های مجازی برای دانشجویان و دانشجویان برگزار شد و مزیت برگزاری کارگاه‌های مجازی این بود که دانشجویان از سراسر دوره‌های ما در تهران، سارا و حتی اتریش در کارگاه‌های مجازی شرکت کردند که نتیجه آن معرفی دانشگاه آزاد اسلامی در همه موارد بود. بخش هایی از کشور

آنا: و حرف آخر…

شادرو: مسئولان دانشگاه باید اساتید را به حضور در انجمن های علمی، اعطای امتیازات ویژه و حمایت از انجمن هایی که با مدارس همکاری می کنند تشویق کنند. زیرا منجر به معرفی دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس و نشان دادن توانایی های دانش آموزان و تشویق آنها با اعطای امتیازات ویژه از جمله تخفیف شهریه یا وام به دانشجویان فعال در انجمن ها می شود.

انجمن علمی گروه کامپیوتر مشهد برای ارتقای کیفیت دوره های مهارتی خود به کارگاه های تخصصی نیاز دارد تا بتواند سمینارهای ویژه ای مانند اینترنت اشیا، بازی های حرفه ای و … را به صورت حضوری برگزار کند. همچنین نیازمند تجهیزات دانشگاه و حمایت مالی است.

انتهای پیام/4117/4062/

دکمه بازگشت به بالا