جامعه

برای کنترل آسیب‌های اجتماعی باید مردم را پای کار بیاوریم

تیتر اول/کرمانشاه معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی بیشتر به کار کشاندن مردم نیاز است چرا که بدون همکاری مردم امکان اجرای برنامه های اجتماعی وجود ندارد.

دکتر آرزو ذکایی فر امروز (6 آذرماه) در نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی در کرمانشاه با تاکید بر لزوم تمرکز بر کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: بحث «پیشگیری» مغفول مانده است. همه جا مطرح می شود اما این موضوع واقعا در جامعه کم است.

ذکایی فر با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های پیشگیری از سنین پایین گفت: پیشگیری باید از دوران کودکی به خصوص تا هشت سالگی شروع شود و اگر بتوانیم رشد عاطفی، عاطفی و… را از این سن آموزش دهیم می توان از آن اجتناب کرد. زیاد. مشکلات و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آینده.

وی تاکید کرد: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه به پیشگیری بیشتر توجه شود و قوانین خوبی در این حوزه تصویب شود.

این مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از وضعیت های مهم در حوزه آسیب های اجتماعی «پایش» است، گفت: بدون اطلاع رسانی و رصد دقیق وضعیت موجود نمی توان برنامه مناسبی در حوزه پیشگیری و درمان آسیب ها داشت، بنابراین از سال 1389 ، پایش آسیب های اجتماعی در سال 1394. در سال 1394 دستور کار مشخص شد و اولین بررسی آسیب در سال 1394 انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این رصد در حوزه خودکشی ها نیز انجام شده است، گفت: آخرین مطالعه ما در این حوزه در سال گذشته در سطح 470 شهر انجام شد و امسال نیز ادامه خواهد داشت و نتایج آن به استان ها ابلاغ می شود. .

وی افزود: بر اساس این آمار دو نوع مداخله در دستور کار است که یکی مربوط به استان های پرخطر و دیگری مربوط به مداخلات در استان هایی است که ممکن است به زودی آمار خودکشی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش و کنترل این آسیب، شناسایی و رفع عوامل دخیل در خودکشی است که استان به استان متفاوت است و باید ابزارهای خودکشی از جمله قرص برنج از مردم حذف شود.

ذکایی فر گفت: رسانه ها هم باید تلاش کنند و از روحانیت بخواهیم که به عنوان مبلغ در میدان این ویرانی و نحوه اطلاع رسانی درست بیایند.

این مسئول بیان کرد: در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی بیش از هر چیز باید مردم را سر کار آورد چرا که بدون همکاری مردم امکان اجرای برنامه های اجتماعی وجود ندارد.

وی از تدوین برنامه جامع کنترل و کاهش خودکشی در سطح ملی خبر داد و گفت: این برنامه دارای چند بخش مهم از جمله تحلیل وضعیت مناطق و محلات کشور در زمینه خودکشی، حمایت از افرادی است که می توانند کمک کنند. در شرایط فعلی ما و استفاده از توانمندی های کسانی که می توانند نقش تسهیلگران محلی را ایفا کنند.

وی افزود: هر استانی باید بتواند با توجه به اکوسیستم خود برنامه های کنترل و کاهش تلفات را برای این معضل پیشنهاد کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا