بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

روش لایرینگ کامپوزیت

امروزه، تکنیک‌ های لایه ‌بندی یا لیرینگ آناتومیک توسط دندانپزشکان متخصص ترمیمی و زیبایی با هدف دستیابی به ارائه طبیعی ‌تر روکش دندان مورد استفاده قرار گرفته‌ است. همه این تکنیک ها ماهیت مشابه دارند به این صورت که ساختار از دست رفته دندان را لایه به لایه با استفاده از مواد کامپوزیتی با سایه های مختلف بازسازی می کنند. بعضی از این تکنیک ها نسبتاً پیچیده هستند. بهترین لبخند شما در کلینیک دندانپزشکی دکتر راضیه کامران با تجهیزات پیشرفته، بهترین دندانپزشکی اصفهان را ارائه می دهیم.

هر فردی با توجه به شرایط سن و سال و ضخامت مینای دندان دارای سایه رنگ دندان (روشن تا تیره) منحصر به فرد خود می باشد. در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی تجربه نشان داده است که روکش دندان و ترمیم های دندانی زمانی می تواند زیبا باشد که مواد سازنده روکش دندان با سایه رنگ دندان شبیه سازی شده باشند.

اگر توجه کرده باشید رنگ دندانهای طبیعی در قسمت های مختلف دندان حالت سایه و روشن دارد و یکرنگ نیست. مثلا در لبه ها دندان حالت شفاف تر دارد، بنابراین برای ترمیم دقیق تر جزییات دندان، از روکش دندان با رنگ و شفافیت متفاوت در لایه های مختلف استفاده می شود تا ظاهر دندان طبیعی تر به نظر برسد.

اگر به دندان هایتان در آینه نگاه کنید متوجه می شوید که رنگ دندان ها در قسمت های مختلف دندان متفاوت است و یکدست نیست. هر دندان از یک سری سایه رنگ تشکیل شده است. به این صورت که در لبه های دندان رنگ دندان ها سفید و شفاف می باشد و حالت شیشه ای دارد. هر چقدر به سمت لثه نزدیک می شویم رنگ دندان متفاوت تر و کدر تر می شود. به این طیف رنگی متفاوت بر روی دندان، سایه رنگ می گویند.

روکش کامپوزیت به روش لیرینگ یا لایه بندی چیست؟

یکی از موارد ضعف نسبت به رنگ مات و گچی کامپوزیت می باشد. کامپوزیت ها مات تر از دندانهای طبیعی می باشند. برای رفع این مشکل و ضعف کامپوزیت ها، دندانپزشکان متخصص زیبایی اقدام به پیدا کردن راه حل های مختلف نمودند. با مواد کامپوزیت مناسب و تکنیک صحیح توانستند به شفافیت خوب و عالی دست پیدا کنند. یکی از بهترین روش های ارائه شده روش ترکیبی لیرینگ است. در این روش مینای دندان بیشتر تراشیده می شود و از چند نوع کامپوزیت که از لحاظ انعکاس نور با هم تفاوت دارند استفاده می‌شود.

 

روکش کامپوزیت دندان به روش تکنیک لیرینگ چگونه انجام می شود؟

انتخاب تکنیک مناسب و اصولی، همراه با دقت بالای دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی دو عامل بسیار مهم در انجام روکش کامپوزیت می باشند. دندانپزشکان با رعایت این دو عامل می توانند دندان هایی با ظاهر شفاف و بسیار زیبا مثل روکش لمینت دندان سرامیکی ارائه دهند و در عین حال مزایای روکش کامپوزیت را حفظ کنند. برای انجام به روش لیرینگ به موارد زیر توجه می شود.

انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت

رنگ انتخاب شده روکش کامپوزیت برای دندان، باید با رنگ چهره، سن و جنسیت بیمار هماهنگ باشد، در غیر اینصورت نمی توان انتظار دندان هایی با ظاهر طبیعی را داشت.

شفافیت کامپوزیت

شفافیت روکش به معنای میزان عبور نور از روکش کامپوزیت است، یعنی هر چه نور در عمق بیشتری نفوذ داشته باشد، نتیجه روکش دندان طبیعی تر خواهد شد.

شکل و فرم دندان ها

هر چه جزییات بیشتری در شکل روکش ها رعایت شود، ظاهر دندان ها طبیعی تر خواهد بود. ترانسلوسنسی و یا اپاسیته مناسب در هر لایه، همراه با کیفیت بالای پولیش و پرداخت کامپوزیت باعث می شود که دندان ها سطحی کاملا صاف و براق داشته باشند.

اگر دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی موارد فوق را به درستی رعایت کند، نتیجه نهایی روکش کامپوزیت کاملا منطبق با طبیعت ذاتی دندان ها خواهد بود، به طوری که جذابیت ظاهری دندان ها و طرح لبخند برای مدت طولانی باقی می مانند بدون اینکه نیاز به انجام درمان های زیبایی مجدد داشته باشد.

بعضی ها فکر می کنند هر چقدر رنگ روکش ها سفیدتر باشد زیباتر به نظر می رسد در حالی که این یک باور غلط است و سفید بودن بیش از حد روکش ها باعث غیر طبیعی بودن دندان ها و لبخند می شود. در ادامه چند فاکتور مهم در انتخاب رنگ روکش کامپوزیت دندان را بررسی می کنیم:

  • اگر رنگ پوست فرد تیره باشد باید از سایه‌ها و طیف های طبیعی ‌تر رنگ استفاده شود. هرچه کنتراست ایجاد شده بیشتر باشد دندان ها درخشان تر دیده می شوند بنابراین سعی کنید سایه های رنگی طبیعی تر انتخاب کنید نه رنگ های درخشان و خیلی سفید.
  • اگر رنگ پوست روشن باشد، بهترین رنگ انتخابی کامپوزیت دندان رنگ های سفید روشن است چون در افراد سفید پوست کنتراست زیادی بین رنگ پوست و رنگ دندان‌ها ایجاد نمی‌شود.
  • سفیدی چشم، نزدیک‌ ترین و دقیق ‌ترین منبع برای تشخیص رنگ طبیعی روکش دندان‌ها است. به سفیدی رنگ چشم خود دقت کنید. اگر رنگی که انتخاب می کنید از سفیدی چشم شما سفیدتر باشد، دندان‌ها غیر طبیعی به نظر می رسند.
  • برای سفیدی طبیعی و واقعی در روکش کامپوزیت دندان می توانید از تکنیک لیرینگ استفاده کنید. دندان های طبیعی درجه بندی رنگی دارند به گونه ای که لبه های دندان شفاف و اواسط و میانه های دندان مات است. می توانید رنگ های سفید را در روکش کامپوزیت انتخاب کنید و با استفاده از تکنیک لیرینگ به آن ظاهری طبیعی بدهید.
  • تغییر رنگ در سایه روکش کامپوزیت با دندان طبیعی زمانی که دندان ها کنار هم قرار می گیرند؛ حتی اگر این تغییر دو تا سه درجه باشد باز هم می تواند ظاهر دندان ها را غیر طبیعی نشان دهد. بعضی از بیماران ۷ تا ۹ برابر رنگ روشن تر را برای کامپوزیت خود نسبت به دندانهای طبیعی انتخاب می کنند؛ شاید از نظر آنها طرح لبخند زیبا، جذاب، شفاف و سفید شده باشد اما به طور کلی و از نظر زیبایی شناختی این تفاوت رنگ با دندانهای طبیعی دیگر چندان جالب نیست و کاملا مصنوعی به نظر می‌رسد.

روکش های Dental composite به دلیل رنگ مات و گچی که دارند به ظاهر دندان های طبیعی متفاوت هستند به همین دلیل خیلی نمی توانستند ظاهر طبیعی به دندان ها ارائه بدهند اما امروزه با ابداع تکنیک لیرینگ، رنگ، شفافیت مناسب، ضخامت نرمال و طبیعی دندان مورد نظر قرار می گیرد و در پایان متخصص ترمیمی و زیبایی برای براق کردن کامپوزیت با استفاده از پولیش های مخصوص دندان نتیجه دلخواه فرد را ارائه می دهند.

یکی از مهمترین دغدغه های مراجعان به ، که خواستار درمان های لمینت سرامیکی یا هستند، نگرانی و ترس از بابت این مورد است که نکند ظاهر و اندازه دندان هایشان بعد از درمان زیبایی لمینت، مصنوعی و غیر طبیعی به نظر برسد. در این رابطه تکنیک مورد استفاده و دقت دندانپزشک است که نقشی مهم و تعیین کننده دارد. در این مطلب قصد داریم به مزایا و دلایل نیاز به انجام کامپوزیت دندان به روش لایرینگ بپردازیم که امروزه روشی محبوب و پرطرفدار برای داشتن دندان هایی مرتب و طرح لبخندی جذاب است.

آشنایی با کامپوزیت دندان به روش لایرینگ

با توجه به این موضوع که دندان های طبیعی در بخش های مختلف دندان دارای حالتی سایه دار یا روشن هستند و به عبارتی تک رنگ نمی باشند( برای نمونه لبه دندان ها که دارای حالتی شیشه ای تر هستند )، لازم است تا برای بازسازی دقیق و جزء به جزء دندان ها، کامپوزیت هایی در رنگ و شفافیت های متفاوت در لایه های مختلف بکار برده شود تا دندان ها جلوه ای کاملا طبیعی و نرمال پیدا کنند.
نتیجه بخش بودن کار کامپوزیت دندان به فاکتور های مختلفی بستگی دارد که با لحاظ نمودن هر کدام، در نهایت می توان انتظار یک درمان با دوام و با ظاهری کاملا طبیعی داشت. به عنوان مثال، در صورتی که پوسته ونیر ظرافت و ضخامت مطلوبی داشته باشد، باعث بیرون زدگی دندان نخواهد شد. همچنین اگر رنگ کامپوزیت مات و گچی نباشد و از کامپوزیت با درجه شفافیت مناسب استفاده شود، در کنار انتخاب اصولی تکنیک مورد استفاده ( تکنیک لایرینگ ) برای این کار و با صرف وقت و حوصله کافی، قادر خواهیم بود تا فرم و جزییات دندان ها را به صورتی دقیق و بی نقص اجرا نماییم.

برای اینکه کامپوزیت دندان مصنوعی به نظر نرسد، به چه نکاتی باید توجه شود؟

در کاشت ونیر های کامپوزیتی، انتخاب تکنیک مناسب و اصولی، در کنار دقت بالای دندانپزشک دو عنصر بسیار مهم و قابل توجه می باشد. تنها با رعایت این اصول است که می توان دندان هایی با نمایی شفاف و بسیار زیبا همچون سرامیکی داشت و در عین حال از مزایای کامپوزیت ونیر نیز بهره مند گردید.

در این رابطه لازم است فاکتور های دیگری را هم می توان مورد توجه قرار داد که عبارتند از:

رنگ انتخابی برای کامپوزیت:

در صورتی که رنگ انتخابی برای کامپوزیت دندان، با رنگ چهره، سن بیمار و یا جنسیت او هماهنگ نباشد، نمی توان انتظار دندان هایی با ظاهر طبیعی را داشت.

شفافیت کامپوزیت:

که به معنای میزان عبور نور از ورای پوسته کامپوزیت است، بدین ترتیب که هر چه نور در عمق بیشتری نفوذ داشته باشد، نتیجه درمان طبیعی تر خواهد شد.

شکل و فرم دندان ها:

به گونه ای که هر چه جزییات بیشتر رعایت شود، نمایش دندان ها طبیعی تر خواهد بود.
ترانسلوسنسی و یا اپاسیته مناسب در هر لایه، در کنار کیفیت پولیش و پرداخت کامپوزیت: با رعایت این اصل، دندان ها دارای سطحی کاملا صاف و براق خواهند بود.
با رعایت موارد فوق، نتیجه نهایی کاملا منطبق با طبیعت اولیه دندان ها خواهد بود، به طوری که در درازمدت، کماکان جذابیت ظاهری دندان ها و طرح لبخند حفظ شده و به هیچ وجه برای فرد خسته کننده نخواهد بود و بدین طریق احساس نیاز به انجام درمان های زیبایی مجدد را تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان

بسیاری از افراد تصور می کنند که هر چه رنگ کامپوزیت دندان سفید تر باشد، بهتر است و طبیعی تر خواهد بود، در صورتی که این دیدگاه کاملا اشتباه است؛ زیرا لبخند های سفید و جذابی که در شبکه های مجازی و تلویزیون می بینید، در دنیای واقعی چندان جذاب و طبیعی به نظر نخواهند آمد. در ادامه مطلب، چند اصل مهم که باید در هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان لحاظ شود را به عرضتان می رسانیم:

تاثیر رنگ پوست فرد در رنگ کامپوزیت ونیر انتخاب شده

جالب است بدانید که برای دندان های طبیعی هر فرد نیز درجه بندی رنگی وجود دارد. اگر دقت کرده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد که لبه های دندان دارای حالتی شفاف هستند، در حالی که اواسط و میانه های دندان، رنگی مات را به خود می گیرند. شما می توانید با انتخاب ونیرهای کامپوزیتی سفید رنگ و استفاده از تکنیک لایرینگ، ظاهری طبیعی و واقعی را برای دندان های خود به ارمغان آورید.
در کامپوزیت دندان اصفهان، دندان‌ های اصلی شخص تغییر زیادی نخواهد کرد و حتی اگر این دندان‌ها شرایط مناسبی برای کار گذاشتن کامپوزیت داشته باشند، تراش‌ کاری و اصلاح انجام نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا