فرهنگ و هنر

افزایش هشدارها برای نجاتِ تاریخِ کرمان

فعالان میراث فرهنگی کرمان می گویند سال گذشته حداقل 10 خانه تاریخی در کرمان تخریب شده است. کمبود بناها امروزه ساختار تاریخی این شهر را مدام به مکان های تاریخی تبدیل کرده و نماد بافتی دیگری در قلب کرمان باقی نگذاشته است.

به گزارش تیتر اول، چندین مکان تاریخی در بازار، کاروان و کرمان جهاندان را نشانه ای از گذشته شهر می دانند و به آن خانه های تاریخی می گویند که زیر تیغ صاحبان بناهای تاریخی از خانه تیمو فرو می ریزند. به خانه قاجار. در مجاورت مسجد ملک قرار دارد که بیش از صد سال زیر برف و باران و زلزله خم نشد و با تیغه لودر صاحبش تسطیح شد.

اکنون امید ابراهیمی فعال میراث فرهنگی کرمان در گفت وگو با تیتر اول از احتمال تخریب بنای ارزشمند دیگری در این شهر، بازار تاریخی و محوطه کاروان وکیل کرمان خبر داده است.

وی همچنین نسبت به احتمال تخریب خانه یکی از زرگران قدیمی کرمانی که از اولین کسانی بود که در دوره قاجاریه طلا به کرمان آورد هشدار می دهد و می گوید: مانند سایر آثار تخریب شده می بیند. دلیل انفعال او همین است.

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

وی با تاکید بر اینکه هنوز زمان برای نجات این خانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری و میراث فرهنگی باید قبل از تخریب کامل آن که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد بهتر عمل کنند.

وی با اشاره به خانه های تاریخی تخریب شده کرمان در سال های اخیر مانند خانه منسوب به تیمو و خانه کنار مسجد ملک که یکی از اولین سکونتگاه های بشری را در خود جای داده است، می گوید: «اگر چه گاهی گفته می شود این خانه ها میراثی است. ” حتی هنوز شناسایی نشده اند و به همین دلیل در فهرست آثار ملی قرار نگرفته اند، اما برخی در حریم درجه یک و برخی در محدوده بقیه بافت تاریخی قرار دارند.

ابراهیمی تاکید می کند: در پی تخریب هایی که در سال های اخیر در شهر رخ داده و تجربه مسئولان شهری، انتظار می رود میراث فرهنگی و حتی مدیریت شهری معیارهای خاصی را برای نجات خانه های قدیمی تعیین کنند تا کرمان دیگر دچار این مشکل نشود. ” به پرسنل مجاز این دستگاه آسیب ناگهانی و شوک وارد نکنید.

وی ادامه می دهد: خانه ای که در کرما به آستانه اخطار رسیده بود، اکنون تیرک های سنگی خود را از دست داده و قسمت زیادی از آن تغییر کرده است و این تغییرات حتی از روی نقشه هوایی نیز به خوبی قابل مشاهده است.

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

وی با بیان اینکه بیشتر آثار ملکی خصوصی هستند که به دلیل ثبت نشدن در کشور قابل دفع نیستند، ادامه می دهد: به نظر می رسد بهترین راه را برای تخریب بی سر و صدا بافت تاریخی کرمان و در عوض برج ها پیدا کرده اند. اتفاقی هم در گودال آجری افتاد و مرکز شهر در میانه بافت تاریخی کار ما در حال تکمیل است.

این فعال میراث فرهنگی کرمانی نیز به نوبه خود هزینه های بالای نوسازی بناهای لازم برای مالکان را یکی از مهم ترین مشکلات خانه های تاریخی می داند که مالکان آنها قصد حفاظت از آن را دارند، از این رو مشکل مالکان این بناها در حال حاضر است. علاوه بر عدم وجود سازوکار مناسب برای مرمت بناهای آنها، بودجه و سرمایه ای نیز برای مرمت وجود دارد.

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

ابراهیمی با اشاره به اینکه بافت تاریخی کرمان حدود 10 سال است که فرسوده شده است، ادامه می دهد: واقعیت امروز این است که ترکیب تاریخی کرمان به گونه ای است که بسیاری از این خانه های فرسوده اکنون به اتباع خارجی اجاره داده می شود. و بیشتر خانه های اشرافی متروکه در دست کسانی است که زباله جمع آوری می کنند و این خانه ها را به انبار تبدیل می کنند.

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

افزایش هشدارها برای حفظ تاریخ کرمان

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا