بین الملل

اعزام صلح‌بانان روسی به قره‌باغ در کجای طرح صلح ایران مطرح شده است؟/ شباهت توافق آتش‌بس به طرح صلح مادرید

به گزارش گروه بین الملل آنا ، بحران قره باغ و تبادل آتش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرز شمالی ایران باعث ناآرامی در منطقه از جمله ایران ، ترکیه و روسیه شده است. نگرانی مقامات ایرانی درباره تنش در مرز شمال غربی منجر به رایزنی های دیپلماتیک با باکو و ایروان شد و تهران از طریق سید عباس عراقچی نماینده ویژه کشورمان در منطقه ، برنامه صلح خود را به رهبران کشورهای درگیر در درگیری قره باغ اطلاع داد.

به گفته سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ، تا دوشنبه خبری مبنی بر توافق یا موضع گیری بین کشورهای منطقه در مورد برنامه صلح ایران و تهران در انتظار پاسخ پایتخت نبود ، دوشنبه شب آتش بس بین آذربایجان و ارمنستان اعلام شد. وزارت امور خارجه کشورمان روز سه شنبه بیانیه ای صادر کرد و تا حدی اظهار داشت: ایران امیدوار است که این توافق نامه که اصول آن نیز در پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده بود ، به توافق نهایی صلح پایدار در قفقاز منجر شود.

نشست خبری سعید خطیب زاده ، نماینده وزارت امور خارجه

سعید خطیب زاده ، نماینده وزارت امور خارجه

برنامه صلح ایران که اندازه و زوایای آن هنوز توسط مقامات ارشد کشورمان و وزارت امور خارجه تعیین نشده است ، طرحی مبتنی بر صلح منطقه ای است و عراقچی امروز در مصاحبه با برنامه کانال اول “صبح بخیر ایران سیما” بر این مسئله تأکید کرد.

اراچی گفت: “ما با مشورت طرفین درگیری ، پیشنهادی را تهیه كردم كه هنگام بازدید از منطقه مجبور شدم آن را اجرا كنم و سعی كردم در مورد اصول طرح توافق حاصل كنم ، ضمن اینكه به نگرانیهای جمهوری اسلامی ایران بپردازم.” بگذارید این کشورها را تحویل دهیم تا آنها نیز از نگرانی های کشور ما آگاه شوند.

سید عباس عراقچی

سید عباس عراقچی ، فرستاده ویژه ایران در درگیری های قره باغ

وی افزود: خوشبختانه اصول و چارچوبی که برای آتش بس و آغاز مذاکرات در نظر گرفتیم به خوبی باز شد و توافق سرانجام ارمنستان و آذربایجان از طریق روسیه به عنوان بخشی از پیشنهاد ما بود.

شباهت طرح ایران به نتیجه مذاکرات مادرید

سخنان دو مقام ارشد وزارت امور خارجه و تمدید بخشهایی از آتش بس قره باغ به برنامه صلح پیشنهادی ایران نشان می دهد که روند اولیه و اهمیت آتش بس ارمنستان و آذربایجان مشابه نتیجه مذاکرات صلح مادرید است. گویی باکو و ایروان طرح صلح مادرید را تصویب کرده اند.

طرح صلح مادرید به پیشنهاد گروه مینسک خواستار بازگشت بخشهایی از خاک آذربایجان به عنوان آغاز مرحله اول مذاکرات صلح شد. اصول مادرید که در سال 2007 راه اندازی شد ، از ارتش ارمنستان خواست که ابتدا از مناطق اشغالی قره باغ کوهستانی عقب نشینی کرده و بازگشت مهاجران را تضمین کند.

طرح غازان خواستار بازگشت شهرهای اشغالی و کلیه م institutionsسسات دولتی و خصوصی به آذربایجان ، برقراری رژیم قانونی موقت قره باغ ، استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه بین شهرهای آزاد شده و بدون توجه و ایجاد رژیم دائم قره باغ است.


بیشتر بخوانید:

عراقچی: مهمترین اصل در قره باغ کوهستانی آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان بود


شباهت های طرح ایران و آتش قره باغ چیست؟

افشار سلیمانی ، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو ، در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی و بین المللی آنا در مورد بیانیه عراق و برنامه ایران برای صلح در قره باغ ، گفت: آیا موضوع اعزام صلحبانان روسی به قره باغ مطرح شد؟ با این وجود ، هنگام امضای توافق نامه ، طرفین توافقنامه اصلاً از ایران نام برده نشد ، گرچه هیچ مذاکره و مذاکره ای با ترکیه انجام نشده بود.

آفارس سلیمانی

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه از طرح ایران چشم پوشی کردند و حتی از کشور ما برای ارائه برنامه دعوت نشده است ، افزود: چنین بیانیه ای مغایر اصول عزت ، خرد و فایده است و جایگاه جمهوری اسلامی را تضعیف می کند. این برنامه ایران نیست ، تقریباً شبیه طرح صلح مادرید و ادامه طرح صلح غزه است که روس ها در جلساتی به میزبانی ولادیمیر پوتین ، با الهام از علی اف و رئیس جمهور سابق ارمنستان دنبال کردند.

سفیر پیشین ایران در باکو گفت: روسیه همیشه خواهان آن بود که در قلب برنامه صلح قره باغ قرار داشته باشد و این در نهایت بود. در همین حال ، توافق نامه ای برای ایجاد دفتر مشترک روسیه و ترکیه در آذربایجان با ترکیه منعقد شد. مسکو تأکید می کند که این توافق نامه به معنای حضور نیروهای ترک در خاک آذربایجان نیست و آنها اجازه این کار را نمی دهند.

ارمنستان بازی قره باغ را باخت

سلیمانی گفت: نکته اصلی توافق آتش بس در درگیری قره باغ این بود که ارمنستان بازی را از دست داد زیرا نیکول پاشینیان سعی در جدایی از روسیه داشت و مسکو با عدم حمایت از جنگ علیه جمهوری آذربایجان و حتی تهدید به انتقام ، به آن پاسخ داد. این اقدام باعث شد آذربایجان چندین شهر اشغال شده توسط ارمنستان را پس بگیرد و ایروان قصد دارد با توافق نامه آتش بس ، از کنترل شهرهای دیگر دست بردارد.

بر اساس توافق آتش بس ، تا زمان بازگشت آوارگان ، منطقه تحت نظارت روسیه و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خواهد بود.

وی افزود: نیروهای حافظ صلح روسی در محور لاچین مستقر در بین قره باغ و ارمنستان یعنی خاک آذربایجان مستقر می شوند. آذربایجان یک منطقه پنج کیلومتری را در شهر استراتژیک لاچین ، محل استقرار نیروهای روسی اختصاص داده است ، زیرا امکان رسیدن به سوشی و قره باغ وجود دارد. استقرار نیروهای روسی در آنجا به این معنی است که مسکو کنترل کامل را در دست گرفته است و ممکن است ترافیک به ارمنستان را مسدود کند. در واقع قره باغ کوهستانی تحت کنترل روسیه است.

سلیمانی گفت: توافق دو جانبه حاصل شده است كه بر اساس آن ارامنه بین قره باغ و ارمنستان سفر كنند ، در حالی كه قره باغ کوهستانی تحت كنترل آذربایجان روی كاغذ است و باید طبق اسناد و مصوبات بین المللی به آذربایجان برگردانده شود. بر اساس این توافقنامه ، آذری ها همچنین می توانند به تمام مناطق تحت کنترل جمهوری آذربایجان و اخراج شده توسط ارمنستان از جمله قره باغ کوهستانی سفر کنند.

احتمال آتش سوزی شکننده منتفی است

به گفته آنا ، جو در ایروان نشان می دهد که تصویب آتش بس در ارمنستان نشانه ضعف و شکست است و معترضین به ساختمان پارلمان و محل اقامت مردم محلی حمله کرده اند. شکست ارمنستان موضوعی است که الهام علی اف آن را تأیید می کند. با توجه به این وضعیت ، اعتقاد بر این است که آتش بس توافق شده در هر زمان به پایان خواهد رسید و هر دو طرف دوباره آتش باز خواهند کرد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: “با توجه به نقش روسیه در درگیری قره باغ ، توافق نامه و حضور نیروهای حافظ صلح روسی در آنجا را تضمین می کند ، این حدس و گمان بعید به نظر می رسد.”

وی گفت: “تا زمانی كه روسیه بخواهد از ارمنستان هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.” آذربایجانی ها کنترل بیشتر شهرهای خود را در دست گرفته اند و طبیعی است که فعلاً هیچ اقدامی برای بی ثبات سازی اوضاع انجام نمی دهند. ” آوارگان باید به مناطق خود برگردند ، راه ها و ارتباطات را باز کنند تا در آینده بتوانند در مورد وضعیت قره باغ و نحوه کنترل آن صحبت کنند.

احتمال برکناری پچنینی

سلیمانی در مورد ناآرامی های داخلی در ارمنستان تأکید کرد: ناآرامی های داخلی در ارمنستان می تواند به سقوط و سقوط دولت پاشینیان منجر شود ، زیرا عناصر احزاب مخالف مانند حزب جمهوری خواه ، حزب پر رونق ارمنستان و … در حمله به پارلمان شرکت داشتند.

وی افزود: من معتقدم اگر روسیه بخواهد ، پشتونها در ارمنستان باقی می مانند. در حال حاضر ، بیشتر نیروهای مخالف روسی هستند و ملت اندک. بنابراین ، در ارمنستان ، بسته به آنچه اتفاق افتاده است ، ممکن است در مشروعیت پشتون ها تغییراتی ایجاد شود.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا