بین الملل

ادعای ایروان درباره عقب راندن صلح‌بانان روس توسط جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرگزاری آنلاین تیتر اول، رسانه های ارمنستان شامگاه چهارشنبه به وقت تهران مدعی شدند که نیروهای جمهوری آذربایجان حرکت کاروان نظامی نیروهای حافظ صلح روسیه را متوقف کردند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز ارمنستان»، ارتش آذربایجان روز سه شنبه ستون نیروهای حافظ صلح روسیه را متوقف و آنها را به عقب برگرداند.

بر اساس این گزارش، کاروان نیروهای حافظ صلح روسیه متشکل از چهار خودروی نظامی شامگاه سه شنبه حین حرکت در ایست بازرسی ارتش جمهوری آذربایجان در مسیر «عسکران-آقدره» متوقف شد.

به گفته این منبع خبری، نیروهای جمهوری آذربایجان چندین قبضه کلاشینکف صلحبانان روسی را ضبط و این کاروان را به عقب راندند. تاکنون مقامات جمهوری آذربایجان و روسیه به این خواسته پاسخ نداده اند.

بر اساس توافقی بین ایروان و باکو، ارمنستان بخشی از خاک خود را برای چندین دهه تحت کنترل داشت و روسیه حدود 2000 نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش بس شکننده در قره باغ کوهستانی مستقر کرد. بیش از 6500 نفر در درگیری شش هفته ای بین همسایگان قفقاز در پاییز 2020 کشته شدند و آتش بس با میانجیگری روسیه انجام شد.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در 9 نوامبر 2020 (19 نوامبر 2019) با توافقنامه آتش بس امضا شده توسط نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس جمهور روسیه، نیکول پاشینیان، پایان یافت. روسیه در این توافق نقش میانجی را ایفا کرد. در جریان این دور از درگیری ها، جمهوری آذربایجان مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنیان خارج کرد.

با وجود حضور روسیه به عنوان میانجی، این دو کشور همواره در خطوط مرزی با یکدیگر درگیری دارند و طرفین یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند و به مواضع یکدیگر شلیک می کنند.

وزیر دفاع ارمنستان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از خط مقدم این کشور با جمهوری آذربایجان در رویدادی مرتبط با تحولات ایروان و باکو، از افزایش امنیت مرزها و ارتقای نیروهای نظامی اطمینان داد. زیر ساخت.

سورن پاپیکیان وزیر دفاع روز چهارشنبه از لشکر دوم ارتش و خط مقدم این کشور با باکو بازدید کرد. وزیر دفاع ارمنستان در بازدید از این یگان نظامی با ستاد فرماندهی آن در خصوص ارتقای آمادگی رزمی پرسنل، نوسازی زیرساخت ها و بهبود شرایط یگان ها گفتگو کرد. وزیر دفاع ارمنستان ضمن حضور در منطقه مرزی شرقی از اقدامات بهبود مواضع رزمی و خط مقدم در آنجا بازدید کرد.

پاپیکیان به نیروهای ارمنستان اطمینان داد که تمام مسائل مربوط به امنیت خط مقدم به درستی بررسی و حل خواهد شد. وی خطاب به ارتش ارمنستان اطمینان داد که این بهبود زیرساخت های نظامی و وضعیت پرسنل مورد توجه رهبری نظامی و سیاسی ارمنستان است.

انتهای پست/




این مقاله را به صفحه اول توصیه کنید

دکمه بازگشت به بالا