فرهنگ و هنر

اعتراض به یادداشت آیدین آغداشلو/روایتی تلخ از روز خاکسپاری علی گلستانه

حمید شاهروک، عکاس و دوست صمیمی علی گلستانه درباره خاطرات آیدینا آغداشلو که در چهلمین روز درگذشت علی گلستانه منتشر شده است، گفت: »

آیدین آغداشلو نقاش معاصر کشورمان در روز چهلمین درگذشت علی گلستانه به همراه تنی چند از دوستداران این نقاش بر سر مزار این هنرمند حضور یافت. او با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به تشریح محل دفن علی گلستانه پرداخت و پرسید که آیا جای برجسته ترین نقاش معاصر ایران زیر این انبوه گل انباشته شده است؟
چند روز پس از انتشار این یادداشت، خبرنگار تیتر اول با حمید شاروح تماس گرفت تا بداند آیا محل دفن علی گلستانه با وضعیت هنری او همخوانی دارد یا خیر. حمید شاهرک با انتقاد از این سخنان، حقایق محل دفن این هنرمند را روشن کرد.

هیچ بهانه ای برای این اظهار نظر وجود ندارد!

شاهروك با اشاره به اينكه انتشار اين اظهارنظر توجيهي ندارد، به خبرنگار هنرهاي تجسمي ايسنا گفت: من چيزي را كه از وي اطلاعي در دست است منتشر نمي كنم.
وی پیش از پاسخ به این سوال که چرا علی گلستانه را در طالقان دفن کردند، گفت: روزی که این بزرگان بر سر قبر علی رفتند، چهل و پنج ساله بود.
شاهروک افزود: این سنت ما مخصوصاً مردم طالقان است که چهلمین سنگ قبر بگذارند، سنگ قبری که سفارش دادیم موقتی بود، این سنگ قبر را به یک سنگ‌ساز قدیمی که آنجا بود دادیم چون عمر کوتاهی داشت خوب می‌شود. نوشته است، همانطور که آقای آغداشلو در یادداشت خود آورده است: «بیست و پنجم، سنگ موقت را گذاشتیم».
وی با اشاره به اینکه این تذکر عجولانه منتشر شده است، خاطرنشان کرد: این اظهارات عجولانه خانواده گلستانه را از نظر روحی و روانی متضرر کرد، از من خواسته شد که پاسخ بدهم، اما حرمت استاد آغداشلو را حفظ کردم، حتی چیزی ننوشتم تا موضع شخصی ایشان باشد. تحت تعقیب قرار گرفت.» چرا این را نوشتید؟ عجله داشتید و چرا باعث آزار و اذیت روحی و تحقیر این خانواده شدید؟

چرا طالقان؟

حمید شهروک در ادامه به تشریح علت تشییع پیکر علی گلستانه در طالقان پرداخت. وی در این رابطه به تیتر اول گفت: در سال 89 علی من را به باغی که خریده بود و تابستان به آنجا می رفت دعوت کرد و به آنجا رفتیم و کمی پیاده روی کردیم و به قبرستان کلچه و کوه مشرف به خانه علی رسیدیم. نزدیک غروب آفتاب کنار یک سنگ قبر کوچک ایستاد و با پاهایش سنگ ها را برداشت و گفت اینجا محل دفن مادر همسرم است و او را خیلی دوست داشت و برایش احترام قائل بود.
این هنرمند ادامه داد: آنجا علی به من گفت که حمید اگر بمیرم مرا اینجا دفن کن. کاپام.

اعتراض به یادداشت آیدین آغداشلو/ ماجرای تلخ از تشییع پیکر علی گلستانه

تصویر مراسم تشییع پیکر علی گلستانه در طالقان

على شرفى ندارد در قبر بلند بخوابد

شاهروک با اشاره به تماس تلفنی آیدین آغداشلو با همسر علی گلستانه در روز درگذشت این هنرمند گفت: زمانی که در بیمارستان بودم صحبت هایی مطرح شد و گفتیم دو مکان برای دفن علی وجود دارد. یک قطعه از هنرمندان بهشت ​​زهرا و یکی از قبرستان کلچ طالقان. به گفته خودش همسر علی اصرار داشت که او را در طالقان دفن کنند. در گفتگوی تلفنی با آقای آغداشلو جای دیگری پیشنهاد شد و آن محل دفن بیانان الهی بود.
این هنرمند افزود: استاد آغداشلو در این گفتگوی تلفنی با تکذیب محل استقرار هنرمندان بهشت ​​زهرا(س) می گوید علی شرف خوابیدن در قبر بلندمرتبه نیست و دو نکته دیگر را مطرح کرد یکی طالقان و دیگری محل دفن بیژنا الهی. اینکه محل دفن آقای الهی دور و دور از تهران است، «علی خودش بارها اصرار کرده بود که او را در طالقان دفن کنیم، بنابراین تصمیم گرفته شد در آنجا دفن شود».

علی گلستانه در خلوت کامل رفت

این هنرمند با اشاره به اینکه درگذشت علی گلستانه مصادف با تعطیلات بود، ادامه داد: روز پنجشنبه به همراه خانم علی و راننده آژانس به طالقان رفتیم. در مرحله آخر با فرستادن جنازه او به طالقان در قبرستان کلچه مخالفت کردند. گفتم چرا، گفتند استاندار اجازه بدهد و شما باید تا شنبه صبر کنید. او از طریق مردی در طالقان که علی را می شناخت به خانه استانداری رفت و فرماندار لطف کرد و برای تلفن همراه من مجوز فرستاد. به دنبال او جواز تدفین صادر شد.»
وی با اشاره به اینکه چهار نفر در زمان تحویل حضور داشتند، افزود: زمانی که جنازه را تحویل گرفتیم، چهار نفر بودیم و نفر چهارم رئیس آژانس بود. آنقدر تلخ است که هیچکس آنجا نبود. باز هم به خاطر کرونا انتظار نداشتیم کسی در مراسم تشییع جنازه شرکت کند. جنازه او را به جایی رساندیم که قبلاً قبر را کاوش کرده بودند. هفت هشت نفر بودند که همه در عکس ها و فیلم های من بودند. نماینده بهداشت هم آمد. وقتی در آمبولانس را باز کردیم کسی نبود که علی را به قبری که از قبل حفاری شده بود ببریم. راننده آمبولانس درخواست کمک کرد. او به من نشان داد و گفت به این پیرمرد کمک کنم. – هیچ کس نبود.
شاه روح ادامه داد: “ما به کارگران افغانی که در حال کندن قبر بودند گفتیم که هر چه بخواهید به شما می دهیم، اما آنها به دلیل کرونا از کمک خودداری کردند. تصور کنید جسد چنین مرد بزرگی را روی زمین داشته باشید.” او واقعاً غیرت داشت. و آشنا به خانواده گلستانه، جنازه را آوردیم و به دلیل مشکل کرونا نگذاشتم جوان نزدیک شود.»
این هنرمند با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی خبر درگذشت علی گلستانه همه جا پخش شد، افزود: ساعت شش و نیم و هفت صبح از بیمارستان آنجا به ما خبر دادند. ساعت نه و نه و نیم صبح خبر همه جا پخش شد. دقیقا ساعت یک و نیم بعد از ظهر بود که به من گفتند بعد از شناسایی به سردخانه بیمارستان طوس برو. همسر آقای گلستانه نتوانست برود و کسی نبود. هیچ کس در آن فاصله به دلیل کرونا به بیمارستان توسا نیامد.

اعتراض به یادداشت آیدین آغداشلو/ ماجرای تلخ از تشییع پیکر علی گلستانه

تصویری از تشییع پیکر علی گلستانه در گورستان کلچه

اعتراض به یادداشت آیدین آغداشلو/ ماجرای تلخ از تشییع پیکر علی گلستانه

عکاس: حمید شاهروک

در صورت مرگ یک بزرگسال، آنها می خواهند خود را افزایش دهند

شاهروک با اشاره به اینکه تا زمان بازگشت فرزند علی گلستانه از طرف خانواده این هنرمند از اختیارات کامل برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: خبر فوت وی را دریافت و تایید می کنند. تعجب می کنید که آنها کجا بودند؟ این به وضوح نشان می دهد که سلسله مراتب پیچیده ای وجود دارد که همه می خواهند آن را افزایش دهند، حتی در زمان مرگ یک مرد بزرگ.»

به گفته این هنرمند جغرافیایی که آیدین آغداشلو در یادداشت خود به آن اشاره کرده نیز جغرافیای اشتباهی است. او گفت: “عکس هایی با من وجود دارد.” با عرض پوزش، مقبره کاملا اشتباه بود. خب ما کاری نداریم چهار نفری که برای مراسم اربعین به مقبره علی رفتند خوش آمد و مبارک بودند، اما شب و روز اشتباه کردند. چه می توانیم بکنیم؟ «آیا فرش مردی که می میرد تا قبرش آماده شود بر قبرش می گذارند؟»
وی ادامه داد: مردم قبلاً به ما گفته اند که زمان مناسبی برای نصب قبر اصلی نیست، زیرا در حال ترکیدن است. چهل سال بعد، برای شناسایی قبر، سنگ قبر موقت سفارش دادیم. ما به طور سنتی سنگ چهلم را می گذاریم و به احترام این اعتقادات، سنگ موقت بیست و پنجم را می گذاریم. ما نتوانستیم خوشنویسان درجه یک را به سنگ قبر موقت بیاوریم. پس گفتیم زمستون که تموم شد بیا یه سنگ بهتر از تهران بگیریم و برش بدیم.

فرش در کدام قبرستان گذاشته شد؟

حمید شهرک در ادامه به زیبایی قبرستان کلچه (محل دفن علی گلستانه) اشاره کرد و گفت: مجموعه عکس هایی که از روزی که علی را به خاک سپردیم نشان می دهد که گورستان کلچه زیباتر از محل دفن بیانا است. مقایسه این مجموعه عکس نشان می دهد که قبرستان کلچه چقدر زیباست که بسیار کامل است و بی انصافی است که حال و هوای قبرستان را در متنی به قلم آقای آغداشلو توصیف کنیم.
چه می توانیم بکنیم؟ – فرش در کدام قبرستان گذاشته می شود؟

اعتراض به یادداشت آیدین آغداشلو/ ماجرای تلخ از تشییع پیکر علی گلستانه

نمای قبرستان کولچا

به گزارش تیتر اول، علی گلستانه یکی از برجسته ترین نقاشان معاصر کشورمان بود که ۱۴ مهرماه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت و به صورت داوطلبانه در طالقان به خاک سپرده شد.

اعتراض به یادداشت آیدین آغداشلو/ ماجرای تلخ از تشییع پیکر علی گلستانه

تصویر سنگ قبر موقت علی گلستانه

اعتراض به یادداشت آیدین آغداشلو/ ماجرای تلخ از تشییع پیکر علی گلستانه

نمای قبرستان کولچا

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا