عمومی

روایتی از انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی

«موفقیت عملیات با کشته شدن آیت الله بهشتی سنجیده شد. توپ زیر پایه او قرار گرفت. این انفجار ساعت 9 شب رخ داد. شدت انفجار و کهنه شدن ساختمان باعث هجوم سقف و ریزش آوار شد. بیشتر قربانیان به دلیل ریزش آوار بوده اند.

به گزارش تیتر اول، اعتماد وی نوشت: فعالیت های سجد محمد حسینی بهشتی او را هدف حملات مخالفان قرار داد، اما او قاطعانه در مقابل بسیاری از توطئه های دشمن ایستادگی کرد، وی از جمله مخالفان اقدامات و سیاست های بنی صدر رئیس جمهور وقت در اداره کشور بود. و همچنین انقلاب اسلامی و دفتر هماهنگی ریاست جمهوری بدترین هجمه ها را علیه وی انجام داد و پس از رای به عدم کفایت سیاسی بنی صدرا در مجلس در 30 خرداد 1360 به عضویت شورای موقت رئیس جمهور با شهید رجایی درآمد. و هاشمی رفسنجانی بمبی که توسط محمدرضا کلاهی صمدی از اعضای سازمان محاهدین خلق در راهپیمایی حزب جمهوری خواه در سرشان تهران گذاشته شده بود به همراه 72 نفر از یارانش کشته شدند.

سعید شاهسوندی، یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین که در سال های اخیر به یکی از منتقدان جدی سازمان تبدیل شده است، نقش این سازمان را در این انفجار چنین توصیف می کند: باتلاق: انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی. شب عملیات، علی زرکش، علیرضا معدنچی، احمد شادبختی و همسرش محمدعلی جابرزاده انصاری، من و همسرم در یک خانه مخفی در اتوبان اول عباس آباد بودیم. زرکش خطاب به برخی از ما گفت: امشب منتظر خبر هستیم. «امشب پشت دستگاه بی صدا بنشین و منتظر خبر باش!» صدای ما توسط سپاه پاسداران و دستگاه های شنود بی سیم کمیته شنیده می شد. وقتی این خبر را فهمیدیم، از ماجرای انفجارها و شنیده های پیش رو مطلع شدیم.

یکی از شاخص های موفقیت عملیات ترور آیت الله بهشتی بود. توپ زیر پایه او قرار گرفت. این انفجار ساعت 9 شب رخ داد. شدت انفجار و کهنه شدن ساختمان باعث هجوم سقف و ریزش آوار شد. بیشتر قربانیان به دلیل ریزش آوار بوده اند. بمب گذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی و کشته شدن و مجروح شدن صدها تن از مقامات عالی رتبه، دور باطل و دور باطل خشونت و خشونت متقابل را بسته است.

وی ادامه می دهد: فردای 16 تیرماه من و سه نفر دیگر به عنوان گروه موسس رادیو مجاهدین به دعوت دکتر قاسملو به دفتر لوکیشن سیاسی حزب دمکرات کردستان رفتیم، چند هفته بعد. شخصی به ما ملحق شد، ظاهری نجیب و با صفا داشت: «همچنین روحیه سازمانی و اجرایی اش. هویتش برای همه ناشناخته بود. او در بخش فنی رادیو مجاهد به نام رادیو کریم سازماندهی شده بود. او کسی نبود. یکی از عوامل بمب گذاری هفت تیر، محمدرضا کلاهی، این بود که در جریان توسعه ایدئولوژیک در سازمان مجاهدین خلق دچار مشکل شد و حتی شنیدم که از سازمان خارج شده و در حاشیه بوده است.»

محمدرضا کلاهیه صمدی، متولد ۱۳۳۸، دانشجوی سال اول مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت بود که انقلاب ایران به پیروزی رسید. او در بمب گذاری حزب جمهوری خواه در 15 دسامبر 2015 در آلمر هلند کشته شد. به گزارش رسانه های هلندی، کولاچی پس از ورود به هلند نام خود را به علی معتمد تغییر داد و در یک شرکت برق مشغول به کار شد. او با یک زن افغان ازدواج کرده بود و با ماشین سفیدش به محل کارش می رفت که مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

از کلاهی به عنوان فردی فعال و پویا در حزب یاد می شود و همین امر را دلیل اعتماد افراد شاخصی چون مرحوم شهید بهشتی نیز می دانند. آیت الله موحدی کرمان در این رابطه نقل می کند: کلاه در دل شهید بیچستی نفوذ کرد و شهید بهشتی نیز به او اعتماد کرد.

کلاهی در آن زمان برای حزب جمهوری اسلامی کار می کرد. او موقعیت خود را در کمتر از دو سال تقویت کرده بود، در حالی که اطلاعات کمتری در مورد او در دسترس بود. او می توانست یک توپ را در یک جعبه کاغذ و دیگری را در کیفش بگذارد و به راحتی وارد محل ملاقات شود. پس از قرار دادن بمب ها به بهانه خرید چیزی، کلاهی سر خورد و دقایقی پس از انفجار بمب، سقف سیمانی محل ملاقات به روی حضار فرو ریخت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا