فرهنگ و هنر

«اسلام‌گرایی» رفع توقیف شد – تیتر اول

کتاب جنجالی اسلام گرایی لغو شد.

به گزارش تیتر اول ، توزیع چاپ اول کتاب “اسلام گرایی” نوشته ارنست نولت با ترجمه مهدی تدینی مسدود شد. به گفته این مترجم ، این کتاب با قیمت نجومی در بازار سیاه فروخته شده است.

البته جمع آوری کتاب از بازار داستان امروز و دیروز نیست. برخی از ناشران ، نویسندگان و مترجمان فاقد مجوزهای لغو شده هستند. بعضی اوقات کتابها فراموش می شوند ، اما بعضی اوقات از بازار زیرزمینی صنعت نشر بیرون می آیند و در خیابان به عنوان کتاب ممنوعه فروخته می شوند. گاهی ناشران ، نویسندگان و مترجمان ناامید نمی شوند و سعی می کنند با مسافرت ، جستجو و چانه زنی سرنوشت کتاب خود را تغییر دهند.

کتاب “اسلام گرایی ؛ جنبش مقاومت رادیکال سوم” ، ساخته ارنست نولته ، ترجمه مهدی تدانی و چاپ سوم آن ، اندکی پس از انتشار اولیه آن تدوین شد و به گفته مترجم ، ناشر اجازه توزیع آن را نداشت.

این کتاب نیز با واکنش مترجم آن از بازار سیاه خارج شد. وی نوشت: این نیز نتیجه مصادره کتاب است! ما در مورد بازار سیاه شنیدیم ، اما دیگر نه چندان سیاه! قیمت کتاب “اسلام گرایی” یک و نیم میلیون است! قیمت جلد پشت 75000 گوجه فرنگی است.

همه می خواهند خرید کنند ، نه یک میلیون و نیم ، اگر شما یک میلیون به من بدهید ، من تمام کتاب را پشت سر هم برای او توضیح می دهم ، من ناهار و چای دارچین به او می دهم ، من حتی چیزهای سرگرم کننده بیشتری هم می دانم! … در چنین مواردی می توان گفت: “آنچه می توانی انجام بده …”

حال ناشر کتاب پس از مدت ها تلاش اعلام کرده است که چاپ دوم آن در 476 صفحه و به قیمت 87000 تومان منتشر شده است.

مهدی تدایانی همچنین نوشت: شادترین پایان ممکن داستان کتاب “اسلام” اثر ارزشمند تولته بود. سرانجام کتاب پس از هشت یا نه ماه مشاوره مجاز به چاپ است. خوشبختانه هیچ تغییری و تغییری در کتاب ایجاد نشده است و فقط دو صفحه به عنوان “یادداشت ناشر” به کتاب اضافه شده است.

تجربه ای که به یک تجربه تلخ تبدیل خواهد شد برای همه ما به یک تجربه ارزشمند تبدیل خواهد شد. باید از همه دوستانی که این کتاب را فراموش نکرده و حمایت کردند تشکر کنم. برای من عجیب بود که هموطنان عزیزم از سراسر دنیا برایم پیام می فرستادند و این کتاب را می خواستند. من از ناشران ، نویسندگان و روشنفکرانی که به طرق مختلف کتاب را دنبال می کردند ، قدردانی می کنم. اما در ضمن می خواهم از دکتر صدرالدینی مدیر محترم گروه کتاب تشکر کنم. من بارها با یک دفتر کتاب جلسه داشتم و راستش را بخواهید چیزی جز همدلی نمی دیدم. اما آنچه من را بسیار شادتر و امیدوارتر می کند این است که نشانه هایی از “فرهنگ تحمل” وجود دارد که امیدوارم گسترش یابد …

وقتی کتاب “اسلام گرایی” در تابستان منتشر شد ، نوشتم که این اولین بار است که به همه توصیه می کنم یکی از کتاب های من را بخوانند. “به سختی می توان یک کتاب از این محصول پربارتر بود … و سال 99 با خوشبختی برای من به پایان رسید.”

ارنست نولته ، متفکر و مورخ جنجالی آلمانی ، در دهه 1980 پس از نیم قرن کار نظری و انتشار کتاب های اصلی در مورد فاشیسم ، مارکسیسم ، فلسفه تاریخی و تاریخ نویسی ، به “اسلام گرایی” روی آورد. تحقیقات وی در کتاب اسلام گرایی؛ سومین حرکت مقاومت بنیادی. بهترین توصیف این کتاب این است که بگوییم این کتاب برای مردم خاورمیانه نوشته شده است ، نه برای آلمانی ها ، اروپایی ها و غیرمسلمانان و بی دلیل نیست که بگوییم مخاطبان اصلی ما ایرانی ها هستیم. ما به گل سرسبد اسلام گرایی سیاسی در خاورمیانه تبدیل شدیم و اولین دولت اسلامی کامل را پس از انقلاب 1957 تشکیل دادیم. به همین دلیل ، همه مضامین کتاب برای خوانندگان ایرانی جذاب است. به خصوص به این دلیل که ما در مورد خود ایران صحبت می کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا