فرهنگ و هنر

استفاده از آلومینیوم با پوشش نانوساختار ایرانی در تابلوهای راهنمای حرم امام علی(ع)

اخیراً در تولید تابلوهای حرم حضرت علی (ع) در نجف عراق ورق و پروفیل آلومینیومی با پوشش آنودایز نانوساختار با مقاومت سایشی و خوردگی خاص.

به گزارش تیتر اولتابلوها به دلیل عوامل محیطی همواره در معرض فرسایش و خوردگی بوده و نیاز به تعویض یا تعمیر دوره ای دارند، لذا کار به یکی از پیمانکاران سپرده شد.

این پیمانکار برای ساخت پانل ها از ورق ها و پروفیل های آلومینیومی با روکش آنودایز نانوساختار با مقاومت سایشی و خوردگی ویژه تولید شده توسط مجتمع آلومینیوم البرز استفاده کرده است.

احسان بخشی مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز در بیانیه ای گفت: این کار همانند حرم امام حسین (ع) انجام شد.

وی گفت: با توجه به دستاوردهای این طرح، این ورق ها در سایر امامزاده های شهرهای عراق مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران نیز مذاکراتی با آستان کود صورت گرفته است تا از این ملحفه ها برای تابلوهای حرم امام رضا (ع) استفاده شود.

به نقل از نانو، با غوطه ور کردن پروفیل ها و ورق ها در محلول الکترولیت منحصر به فرد و افزودن مواد خاص و اعمال پارامترهای الکتروشیمیایی مختلف، لایه خاصی از سرامیک را بر روی سطح پروفیل و ورق ایجاد می کنیم. این لایه سرامیکی از آلومینا ساخته شده است که به شکل نانولوله های Al2O3 بر روی سطح آلومینیومی تشکیل شده است.

هنگامی که از یک سطح آلومینیومی لایه برداری می شود، محققان با مونتاژ آن با یک ماده کامپوزیت، یک لایه سرامیک ایجاد می کنند تا مقاومت ویژه بالایی در برابر خوردگی و سایش روی سطح ایجاد کنند.

به گفته مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز، پنل های ساخته شده با این ورق ها هم از نظر بصری و هم از نظر مادی منحصر به فرد است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا