بین الملل

اردوغان: راه‌حل دو کشوری تنها گزینه برای قبرس است

رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که تنها راه حل اختلافات طولانی مدت در مورد قبرس ایجاد دو کشور در این جزیره است و ایجاد مطلوب فدراسیون در آتن در دستور کار مذاکرات آینده نیست.

رویترز گزارش داد ، رهبران یونان قبرس و یونان روز دوشنبه اعلام کردند که فقط یک معاهده صلح را بر اساس قطعنامه های سازمان ملل می پذیرند و راه حل دو کشور با حمایت ترکیه و ترکی قبرس را رد کردند. گفتگوهای میانجیگری سازمان ملل برای ماه آینده برنامه ریزی شده است.

سازمان ملل از رهبران ترک قبرس و یونان قبرس و وزرای خارجه سه کشور تضمین کننده یونان ، ترکیه و انگلستان دعوت کرده است تا در مورد چگونگی پیشبرد این بحث بحث کنند. در مورد این مسئله و پروژه های پیچیده انرژی در شرق مدیترانه تنش های پیچیده ای بین آنکارا و آتن وجود دارد.

قطعنامه های سازمان ملل متحد خواستار اتحاد مجدد قبرس تحت چتر دو حزب فدرال است. تلاش های قبلی برای اتحاد یونانیان ترک یونانی و قبرسی در این جزیره ناکام مانده است. پس از حمله ترکیه در سال 1974 ، این جزیره به دو قسمت تقسیم شده است.

رئیس جمهوری ترکیه ، رگپی تایپا اردوغان گفت اظهارات دولت های قبرس و یونان نشان دهنده عدم توجه آنها به مقامات ترک قبرس است. بنابراین ، پیشنهادهای مذاکره که قبلاً شکست خورده اند فایده ای ندارد.

وی به نمایندگان مجلس گفت: “هیچ راه حل دیگری به جز راه حل دو دولت وجود ندارد.” چه آن را بپذیرید و چه نپذیرید ، دیگر فدراسیون وجود ندارد. فقط در این شرایط می توانیم روی مسئله قبرس بنشینیم و با یکدیگر صحبت کنیم. در غیر اینصورت هرکس باید راه خودش را طی کند.

ترکیه و یونان ماه گذشته مذاکرات را از سر گرفتند ، اما اردوغان امروز گفت که نمی تواند با نخست وزیر یونان کیریاکوس میتسوتاکیس دیدار کند. میتسوتاکیس مرا به چالش کشید. چگونه می توانیم با شما پشت میز بنشینیم؟ ابتدا حد خود را بدانید. اگر واقعاً به دنبال صلح هستید ، با من اختلاف نکنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا