سلامت و تندرستی

اختراع شگفت‌انگیزی که معادل خروج ۳ میلیون خودرو از جاده‌ها است!

در تلاش برای کاهش بار زیست محیطی تولید و دفع پلاستیک، دانشمندان روش بازیافت جدیدی را معرفی کرده اند که یک نوع معمولی از پلاستیک را به شکلی متفاوت تبدیل می کند. آنها می گویند که آنها همچنین سیستمی برای گسترش و بکارگیری فناوری خود دارند که نشان می دهد این فناوری می تواند انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

این گروه تحقیقاتی نیز مانند بسیاری از محققان دیگر در این زمینه به دنبال حرکت به سمت اقتصاد دایره ای پلاستیک بودند. به‌جای اینکه این مواد به محل‌های دفن زباله ختم شوند، فناوری‌های بازیافت بهتر می‌توانند تعداد بیشتری از آنها را به محصولات جدید با ارزش تبدیل کنند و این تحقیقات جدید گامی امیدوارکننده در این زمینه است.

محققان کار خود را با تولید رایج ترین پلاستیک جهان «پلی اتیلن» آغاز کردند که حدود 29 درصد از پلاستیک مصرف شده در جهان را تشکیل می دهد. سپس از یک کاتالیزور برای حذف هیدروژن از ماده و ایجاد یک مکان واکنشی در زنجیره مولکول ها استفاده شد و سپس از کاتالیزور دیگری برای شکافتن مولکول ها در آن محل و آنلاین و موم کردن انتهای آن استفاده شد. سپس کاتالیزور سوم آن مکان را در زنجیره تغییر می‌دهد تا فرآیند تکرار شود. این باعث می شود مولکول های “پروپیلن” به عنوان بلوک های سازنده دومین پلاستیک پرمصرف جهان، “پلی پروپیلن” عمل کنند.

Damien Guironnet، محقق دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champaign (UIUC) و یکی از محققان این پروژه، گفت: “به این فکر کنید که یک باگت را از وسط نصف کنید و سپس قطعات با اندازه های دقیق را از هر انتها ببرید. در اینجا، سرعت برش اندازه هر برش را کنترل می کند.

همچنین این گروه تحقیقاتی راکتوری ساخته است که جریان پیوسته پروپیلن را برای تبدیل به پلی پروپیلن تسهیل می کند. محققان تاکید می‌کنند که این امر می‌تواند با فناوری‌های فعلی که فرآیند را ساده‌تر می‌کنند، انجام داد، اما امیدوارند با توسعه کاتالیزورهای سریع‌تر و کارآمدتر، آن را کارآمدتر کنند.

جیرون افزود، تحلیل اولیه ما نشان می دهد که اگر بتوان تنها 20 درصد از پلی اتیلن جهان را با استفاده از این مسیر بازیافت و تبدیل کرد، می تواند به معنای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای معادل خروج سه میلیون خودرو از جاده باشد.

5858

دکمه بازگشت به بالا