استان ها

اخبار غیب امیرالمؤمنین به میثم تمار درباره واقعه عاشورا +اسناد دقیق

پیام های دیده نشده امیرالمومنین علیه السلام به میتم تمار درباره واقعه عاشورا + مستندات دقیق

میثم تمار به عنوان یکی از یاران امیرالمومنین و یکی از یاران ارشد آن حضرت که مدت ها پیش خبر شهادت امام حسین علیه السلام را داده بود، معروف است.

به گزارش بارنا؛ طبق روایات ما، ماجرای شهادت امام حسین (علیه السلام) اولین قسمی بود که در لوح خدا ثبت شد و از جانب خداوند نازل شد. امام جواد علیه السلام در روایتی می فرماید: «اول به قلم عرش خدا برای کشتن حسین دویدیم». اولین چیزی که روی لوح با قلم نوشته شد شهادت امام حسین بود. بر این اساس، هر یک از پیامبران خدا با ماجرای شهادت او آشنا بودند و بر مصیبت او گریستند. علامه مجلسی در جلد 44 بحارالانوار به بیان داستان ها و روایات برخورد پیامبران الهی با ماجرای امام حسین (علیه السلام) و عاشورا می پردازد.

نقل شده است که شخصی به نام جبله مکیه می گوید: شنیدم میثم تمار قدس الله روحا به خدا می گفت این امت فرزند پیامبرش را در دهم محرم بکشند و دشمنان خدا این روز را روزی بدانند. روز مبارک.” و خداوند این امت را فرزندش را در ماه حرام ده سال از او بکشد و دشمنان خدا این روز را بگیرند. ممکن است و در حد علم خداوند متعال است. این را از دستوری که مولایم امیرالمومنین به من داده است می دانم که به من خبر داد که همه چیز را بگریاند، اعم از حیوانات وحشی صحرا، ماهیان دریا، پرندگان آسمان، خورشید و ماه و ستارگان و آسمانها و زمین و مؤمنان و انس و جن و همه. فرشتگان و سروران و صاحبان عرش بر او می گریند و آسمان ها خاکستر و خون می گریند. سپس فرمود لعنت بر قاتلان حسین واجب است، چنانچه بر مشرکان واجب است؛‌ وَ إِنَّ ذَلِکَ لَکَائِنٌ قَدْ سَبَقَ فِی عِلْمِ اللَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْلَمُ ذَلِکَ بِعَهْدٍ عَهِدَهُ إِلَیَّ مَوْلَایَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص وَ لَقَدْ أَخْبَرَنِی أَنَّهُ یَبْکِی عَلَیْهِ کُلُّ شَیْ‌ءٍ حَتَّى الْوُحُوشُ فِی الْفَلَوَاتِ وَ الْحِیتَانُ فِی الْبِحَارِ وَ الطَّیْرُ فِی جَوِّ السَّمَاءِ وَ تَبْکِی عَلَیْهِ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ وَ مُؤْمِنُو الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ وَ جَمِیعُ مَلَائِکَةِ السَّمَاوَاتِ وَ رِضْوَانُ وَ مَالِکٌ وَ حَمَلَةُ الْعَرْشِ وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ دَماً وَ رَمَاداً ثُمَّ قَالَ وَجَبَتْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى قَتَلَةِ الْحُسَیْنِ ع کما وجبات بر مشرکان.

جبله گفت: ای میثم مردم چگونه روزی را که حسین (ع) کشته می شود روز برکت می دانند؟ میثم گریه کرد و گفت: این حدیث جعلی است که خداوند توبه آدم را در آن روز پذیرفت، با اینکه خداوند توبه او را در ذی الحجه پذیرفت و گمان کردند که خداوند در آن روز یونس را از شکم ماهی سیر کرد، هر چند خداوند یونس را سیر کرد. از شکم ماهی در ذوالکده. گمان کنند روزی است که کشتی نوح بر جودی بود، گرچه در روز هجدهم ذی الحجه در جودی بود، و گمان کنند که آن روزی است که خداوند دریا را برای بنی اسرائیل شکافت، هر چند ربیع الاول بود. در ماه اول. سپس فرمود: ای جبله بدان که حسین بن علی سیدالشهدا در روز قیامت است و یارانش از سایر شهدا برترند، وقتی خورشید را سرخ خون تازه دیدی بدان که مولای تو حسین بوده است. کشته شد جبله نقل می کند که روزی بیرون رفتم و آفتاب را بر دیوارها چون پارچه های زعفرانی دیدم، گریستم و به خدا گفتم: مولای ما حسین کشته شد (الامالی (لعل صدوق)، نص، ص 127. )

در این روایت، اخبار غیبی از ماجرای حسین عاشور توسط امیرمومنان به میشم تمار می رسد. میثم از یاران امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود. او را از اصحاب رب المؤمنین می دانستند و صاحب علم کرامات و بلاها می دانستند که زمان مرگ و حوادث و امتحانات سخت را می دانست. وی مرگ معاویه را پیشگویی کرد و در این روایت خبر شهادت امام حسین علیه السلام را برای زن مکه ای به نام جبله نقل کرد. قبل از واقعه کربلا در کوفه کشته شد. سرخی خورشید در شهادت امام حسین (علیه السلام) یکی از مواردی بود که میشم اعلام کرده بود و اتفاق افتاد.

دکمه بازگشت به بالا