فرهنگ و هنر

آیا خبرنگاران برای انتشار گزارش‌های افشاگرانه مورد حمایت قرار می‌گیرند؟

شکایات دریافتی توسط دو روزنامه نگار در روزهای اخیر حاکی از آن است که انتشار اخبار و گزارش های دادگاه برای روزنامه نگار و رسانه های او بدون حمایت قضایی می تواند هزینه بر باشد. هزینه هایی که می تواند مانع حرکت رسانه ها در مسیر اشتباه شود.

به گزارش تیتر اول، در حالی که قوه قضائیه بر نظارت رسانه ای و حمایت از افشاگران و افشاگران تاکید دارد، مواردی وجود داشته که خبرنگاران از انتشار اخباری که شاید مورد پسند یک دستگاه نبوده، گلایه داشته باشند که گاهاً این رویکرد را رعایت نمی کند.

وزارت نفت در روزهای اخیر از خبرنگاری که در دفتر وزیر نفت نامه‌ای مبنی بر شغل و دستمزد مدیری منتشر کرده بود شکایت کرده است و باید شکایات دیگر از این سهام از رسانه‌ها حذف شود.

همچنین چند روز پیش فیلمی از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در فضای مجازی منتشر شد که او را در حال سوار شدن بر آبراهی به همراه فردی دیگر نشان می دهد. در پی انتشار این فیلم، با شکایت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان، خبرنگار ناشر بازداشت شد. ساعتی بعد از طریق منشی دادگاه آزاد شد.

باید فضای عزت و امنیت در رسانه وجود داشته باشد

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص تاکید کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه برای طرح موضوعاتی که به اعتقاد آنها مصلحت عمومی است باید فضای عزت و امنیت داشته باشند.

از نظر وی، این کار نباید به گونه ای انجام شود که گویی خبرنگار از حریم خصوصی مورد نیاز برای فعالیت های رسانه ای برخوردار نیست.

وی که یکی از اعضای هیات داوران مطبوعات استان اصفهان نیز هست، گفت: فضای آزادی در جامعه و آزادی رسانه نباید آسیب ببیند و فضای رسانه فضای سالمی برای عمل است.

مسئولان باید بازتر از خبرنگاران باشند

زهره سادات لایوردی، عضو دفتر کمیسیون فرهنگ مجلس، وظیفه و رسالت اصلی خبرنگار را اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مردم دانست و گفت: خبرنگاری که تلاش می کند در این راستا کار خود را انجام دهد باید قدردانی شود. ” زیرا این موضوع که به معنای اطلاع رسانی به موقع و صحیح است، مسئولین را وادار به رعایت و رسیدگی به بسیاری از مسائل و چالش های اجتماعی می کند تا به موقع به آنها پاسخ داده شود.

وی افزود: اتفاقاتی که اخیرا رخ داده است اگرچه در ابتدا شکایتی مطرح شد اما خدا را شکر مشکل آنها حل شده است. این غیر قابل قبول است که گزارشگر در دفتر یا وزارتخانه با افشای موضوعی مشکل داشته باشد مگر اینکه خلاف آن گزارش شود. اما وقتی گزارش درستی منتشر می شود، هیچ سوال، مشکل و شکایتی وجود ندارد.

لاجوردی با ابراز امیدواری از همفکری مدیران و مسئولان در این زمینه، گفت: فضای امروز جامعه فضایی است که نیاز به حمایت خبرنگاری دارد که کارش را انجام دهد و درست انجام دهد. امیدواریم که این حمایت روز به روز افزایش خواهد یافت.

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این خصوص گفت: گلایه از خبرنگارانی که مطالبات قانون مردمی و پرونده معروف را اجرا می کنند، ناخوشایند است. خبرنگاران چشم مردم و مسئولان هستند و ما از آنها حمایت می کنیم.

محمد کب عمیر نماینده شوهاشی در مجلس نیز درباره شکایت وزارت نفت از این خبرنگار گفت: بدون ابزار رسانه ای و رسانه ای قوی برای کنترل جامعه به نحوی ممکن است کشور زندگی سالمی نداشته باشد. شکایت وزارت نفت از خبرنگار خوزستانی موجب ناامیدی و ناامیدی مردم و فعالان عمومی شده است. لذا امید است در جهت دلجویی از این گزارشگر و مبارزه با متخلفین، اقدامات لازم برای توسعه شفافیت و زیرساخت های سلامت اداری در دستور کار قرار گیرد.

طبیعی است که طرح دعوا علیه روزنامه نگاران و اصحاب رسانه در شرایطی که تنها به وظیفه ذاتی خود در اصلاح رویکرد نادرست عمل کرده اند، ممکن است رسانه را از اقدام به افشاگری بازدارد و در نتیجه از تصحیح اطلاعات جلوگیری کند. قوه قضائیه باید قبل از شروع این گونه پرونده ها به این گونه زوایای پرونده رسیدگی کند و در نهایت حمایت عملی خود را از رسانه ها نشان دهد تا فضای بیشتری به رسانه ها بدهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا