سلامت و تندرستی

آخرین آمار واردات واکسن کرونا و زمان آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور

“تنها راه پایان دادن به همه گیری یک قرن از طریق واکسیناسیون است”؛ این موضوعی است که توسط بسیاری از کارشناسان بهداشت برجسته شده است و اکنون که روند واردات واکسن تا حدی تسریع شده و انتظارات برای تولید انبوه واکسن ویروس کرونا محلی افزایش یافته است ، انتظار می رود که ما مطابق برنامه های خود ادامه دهیم و شاهد واکسیناسیون عمومی در ماه اکتبر خواهیم بود. .

به گزارش تیتر اول ، با شروع زمزمه های کشف و تولید واکسن های ویروس کرونا در سراسر جهان ، کشورمان تلاش کرد برای تولید واکسن از خارج از کشور و البته شرکت های مختلف ایرانی در سیستم عامل های مختلف اقدام به تولید آنها در داخل کشور کند. . بر این اساس بود که در 22 سپتامبر 2016 سخنگوی وزارت بهداشت دکتر سیما سادات لاری در یک کنفرانس مطبوعاتی ویدئویی اعلام کرد که ایران قبلاً واکسنی را از مجموعه ای به نام کاکس خریداری کرده است که توسط سازمان بهداشت جهانی تاسیس شده است. و گیاه واکسن 18 کرون. این شامل ، عمل کرد و پس از مدتی کشور ما با کمک بانک مرکزی هزینه این واکسن ها را پرداخت کرد.

بر این اساس به ما 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از مجموعه کک وعده داده شد و طبق گفته وزیر بهداشت حداقل 3 میلیون و 200 هزار دوز واکسن باید قبلاً از طریق کک به کشور تحویل داده شود. البته این وعده محقق نشد و تاکنون فقط حدود 700000 دوز تحقق یافته است. در همان زمان ، ایران نه تنها واکسن را از کک خریداری کرد ، بلکه با کشورهای تولید کننده واکسن کرونال که فازهای اول ، دوم و سوم آزمایش بالینی را گذرانده ، تولید کرده و واکسن را تأیید کرده اند ، وارد مذاکره مستقیم شد. مذاکراتی که باعث شد تولیدکنندگان قول های زیادی بدهند ، اما در عمل فقط تعداد کمی از آنها محقق شدند.

قرار است 240 میلیون دوز واکسن کرونا تهیه شود

لازم به ذکر است که به گفته نماینده سازمان غذا و دارو دکتر به گفته کیانوش جهانپور ، در آوریل 1400 ، برنامه ریزی شده بود که این کشور بیش از دو برابر واکسن مورد نیاز باشد ، یعنی بیش از 240 میلیون دوز منقبض و سفارش داده شود. به تولید خودکار ، تولید مشترک ، خرید از نمونه کارها کک یا خرید مستقیم. بنابراین پیش بینی می شود نیازهای کشور بیش از دو بار برآورده شود ، بنابراین حتی با اجرای برنامه 50 درصدی ما می توانیم حداقل 120 میلیون دوز را تا پایان سال 1400 دریافت کنیم.

وی همچنین اعلام کرد که به موازات تأمین و تولید واکسن در کشور ، در ماههای آینده و تا پایان پاییز با توافق ، واکسن اسپوتنیک را از روسیه و موسسه گامالیای روسیه دریافت خواهیم کرد.

وعده هایی که شکسته شد

همزمان ، وزیر بهداشت و وزارت بهداشت بارها درباره مسئولیت تولیدکنندگان واکسن در سراسر جهان صحبت کرده اند. همانطور که چندی پیش وزیر بهداشت اعلام كرد ما قراردادی را در قالب كواكس برای تهیه 16 میلیون و 800 هزار دوز واكسن امضا كرده ایم و علی رغم همه فشارها ، ما قادر به انتقال بخشی و مابقی آن هستیم و باید قبل از عید بود. از طریق Kovacs حداقل 3/2 میلیون دوز واکسن به ما بدهید. با وجود تمام مراحل بعدی ، اولین محموله ما از 3،200،000 دوز به 1،800،000 دوز و سپس به 1،200،000 دوز افزایش یافت و در نهایت تا 6 مارس 2017 به 1،200،000 دوز رسید. برای ارسال هزار دوز واکسن ، اولین محموله به ایران بود که متأسفانه این روند مجدداً انجام شد ، تا اینکه پس از عید توانستیم حدود 700 هزار دوز واکسن از کواچ دریافت کنیم.

وزیر بهداشت همچنین به مذاکره با چینی ها اشاره کرد که طبق آن ایران اعلام کرده آماده امضای توافق نامه خرید 20 میلیون دوز واکسن است اما در نهایت توافق ما با چینی ها به دو میلیون دوز رسید اما فقط حدود 200000 دوز واکسن ، که به ایران تحویل داده شد.

به گفته نماکی ، در توافق با هندی ها برای خرید واکسن ، از چند میلیون دوز به دو میلیون و سپس به 500000 دوز رسیدیم که 500000 دوز واکسن را گرفت و 125000 دوز واکسن بهارات را تحویل داد. البته 375000 دوز واکسن برای ارسال به ایران در فریزر گمرک وجود داشت ، اما دادستان هند نامه ای نوشت که هیچ واکسنی از هند به هیچ جای دنیا ارسال نشود.

واردات واکسن روسی اسپوتنیک نیز روند مشابهی دارد. قرارداد اولیه با روس ها دو میلیون بود و روند تحویل به تأخیر افتاد.

امید به تولید محلی واکسن کرونا

البته وزیر بهداشت بارها اظهار داشت که بیشترین امیدش به واکسن ویروس کرونا به تولیدکنندگان محلی برمی گردد و قول داده است که تزریق واکسن ویروس کرونا محلی در بهار 1400 آغاز خواهد شد. لازم به ذکر است که در کشور ما چندین گروه در تلاشند تا به یک واکسن ویروس کرونا ایمن و م achieveثر دست یابند و برخی از آنها برای دستیابی به واکسیناسیون جهانی به سرعت در حال حرکت به جلو هستند. از آنجا که مدیر اجرایی امام خمینی (ره) در مرحله سوم اجرای آن با واکسن کبراکت است و گفته می شود که تزریق عمومی این واکسن در کشور تا ژوئن آغاز می شود. واکسن انستیتوی پاستور یا Subrana که به طور مشترک با کوبا تولید می شود ، در مرحله سوم آزمایشات بالینی در هفت استان است و قرار است تا پایان ماه ژوئن وارد مرحله واکسیناسیون عمومی شود. موسسه سرم رازی همچنین اولین مطالعه بالینی را با کوپارس انجام داد و نتایج مرحله اول آزمایش انسانی کوپارس باید طی دو یا سه روز گذشته به سازمان غذا و دارو ارسال می شد.

همزمان ، شرکت دارویی Octovar و موسسه Gamalia روسیه تولید مشترک دیگری برای واکسن Sputnikov را انجام داده اند و شرکت ایرانی Sinagen نیز قصد دارد به طور مشترک با یک شرکت استرالیایی واکسن ویروس کرونا تولید کند.

واردات واکسن از بخش خصوصی و توزیع آن

اما در شرایط فعلی که واکسن های تولید ملی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده اند ، مشکل اصلی سیاست گذاران بهداشتی و البته مردم واردات واکسن است. در چنین مواردی ، دولت ها به بخش خصوصی اجازه می دهند تا واکسن وارد کند. به گفته دکتر محمدرضا شنچس ، رئیس سازمان غذا و دارو ، حدود 49 شرکت بخش خصوصی تاکنون آمادگی خود را به DG Drugs اعلام کرده اند و بیش از 35 شرکت ارجاع شده اند ، اما تاکنون هیچ یک از آنها قادر به ارائه حداقل پرونده منعکس کننده واردات از منابع رسمی و اصلی.

در همان زمان ، او بر این تأکید کرد تاکنون هیچ کس موفق به ارسال یک راه حل ایده آل نشده است ، که چیز عجیبی نیست. از طرف دیگر ، واکسنی که توسط بخش خصوصی یا سازمان هایی مانند جمعیت هلال احمر وارد می شود باید در اولویت های تعیین شده توسط همکاران ما برای تزریق به وزارت بهداشت تحویل داده شود. معاون وزیر بهداشت.

تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد شده است؟

س mainال اصلی که این روزها مطرح می شود این است که دقیقاً چه مقدار واکسن کرونا تاکنون بر اساس توافق نامه های خارجی به کشور وارد شده است که گمرک ایران در گزارشی با بیان اینکه تاکنون بیش از 3.1 میلیون دوز دریافت شده است ، به آن پاسخ داد. این واکسن از چهار کشور از ایران وارد شده و از گمرک ترخیص و به نمایندگان تاسیس شده توسط وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

براساس گزارش گمرک ایران ، محموله های واکسن تاکنون در 12 مرحله از کشورهای روسیه ، چین ، هند و کره جنوبی و همچنین از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) با مستندات کامل و حداقل تحویل های شبانه به نمایندگان مجلس توسط وزارت بهداشت وارد شده است. زمان و در کمتر از 15 دقیقه در روز.

این گزارش نشان می دهد که 720،000 دوز واکسن از ایران ، 1،650،000 دوز از چین ، 125،000 دوز از هند و 700،800 دوز آسترازنیکا از کره جنوبی از طریق کواچ به ایران وارد شده است که در مجموع 3/1 میلیون دوز است.

واردات واکسن را افزایش دهید و روند واکسیناسیون را تسریع کنید

با افزایش واردات واکسن به کشور ، میزان واکسیناسیون نیز افزایش یافته است. لازم به ذکر است که مرحله اول واکسیناسیون علیه بیماری Covid-19 ، با اولویت دادن به کارکنان مراقبت های بهداشتی که در بخش های ICU کار می کنند ، از سه شنبه 12 فوریه 2017 در کشور آغاز شد. طبق گفته وزارت بهداشت ، مرحله اول پرسنل مراقبت های بهداشتی شامل افرادی است که در خانه های سالمندان ، مواد شیمیایی ، تنفسی و بیش از 50٪ از جانبازان ، پرسنل مربوط به متوفیان ، افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی و بیماران خاص و صعب العلاج کار می کنند. کرونا تخمین می زند که حدود 1.3 میلیون نفر در این مرحله شرکت کردند. به گفته وزیر بهداشت ، مرحله اول واکسیناسیون که قرار بود در زمستان 1399 انجام شود ، در مه 1400 با تأخیر حدود 20 تا 25 روز پایان یافت.

همچنین در روز سه شنبه ، هفتم اردیبهشت ، در سال 1400 ، مرحله دوم واکسیناسیون ویروس کرونا با اولویت دادن به افراد بالای 80 سال آغاز شد. با این حال ، طبق گفته وزارت بهداشت ، مرحله دوم واکسیناسیون از دو قسمت تشکیل شده است. بخشی از آن توسط افراد 80 سال به بالا ، 75 تا 80 ، 70 تا 75 ، 65 تا 70 سال و همچنین بیمارانی که به ترتیب بیماری های مریضی و صعب العلاج دارند ، دریافت می شود كه به گفته دکتر نمای سفرها – معاون وزیر بهداشت در این افراد مسن گروه هدف 7.2 میلیون نفر است. در همان زمان ، قسمت دوم مرحله دوم واکسیناسیون افراد 16 تا 64 ساله را شامل می شود که حداقل یک بیماری زمینه ای دارند که حدود شش میلیون و 300 هزار نفر را نیز شامل می شود. بر این اساس ، وزارت بهداشت معتقد است که به دلیل تعداد افراد دارای اولویت در مرحله دوم ، این مرحله طولانی تر است و ممکن است تا ژوئیه 1400 ادامه یابد.

البته چندی پیش ، دکتر علیرضا رییسی ، نماینده ستاد تاجگذاری ملی و معاون وزیر بهداشت ، از گام پنجم در بسیج تاجگذاری ملی خبر داد و گفت که این مرحله از بسیج تاجگذاری ملی ، با تمرکز بر گسترش واکسیناسیون و تشخیص بیماری ، اکنون در حال انجام است. این اتفاق می افتد و تا پایان سپتامبر سال جاری ادامه خواهد داشت.

به گفته رییسی ، مرحله سوم واکسیناسیون در سه ماهه دوم سال تا 90 درصد است و هدف این است که مرحله اول ، دوم و سوم واکسیناسیون Covid-19 تا پایان مرحله پنجم واکسیناسیون انجام شود. . بسیج دولت در برابر تاج. در این مراحل حدود 12 تا 14 میلیون نفر وجود دارد.

واکسیناسیون عمومی مرحله 4 Covid 19 از سپتامبر سال جاری در کشور آغاز می شود

به گفته سخنگوی ستاد ملی ضد کرونا ، ششمین گام در بسیج ملی ضد کرونا از اکتبر 1400 آغاز می شود و قرار است این کشور نوزدهمین واکسیناسیون Quid Stage 4 را که یک واکسیناسیون عمومی است ، آغاز کند. گروه هدف برای واکسیناسیون فاز 4 تقریبا 40 میلیون نفر است.

بنابراین ، با توجه به افزایش واردات و انتظار برای تولید انبوه واکسن های داخلی در یکی دو ماه آینده ، انتظار می رود ایران بتواند روند واکسیناسیون علیه Covid-19 را تسریع کرده و طبق برنامه های از پیش تعیین شده حرکت کند و حتی ممکن است طبق برنامه ادامه یابد و طبق گفته مقامات وزارت بهداشت ، واکسیناسیون کامل تاجگذاری در کشور در سال 1400 انجام شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا