چرا از صافکاری PDR استفاده کنیم؟

صافکاری Pdr عموماً برای انجام صافکاری بدون رنگ بدنه، حفره روی در‌ها، گلگیر‌ها، چین و چروک‌های سطحی بدنه، تو رفتگی‌های بزرگ و... استفاده می‌شود.

صافکاری بدون رنگ

به نقل از استارلوکس .همان گونه که در قسمت فوق توضیح داده شد، برای صافکاری در روش های مدرن به دستگاه های متعددی نیاز است که تمامی این دستگاه ها دارای کارایی یکسانی هستند. مزیت استفاده از این تجهیزات، وارد نشدن آسیب به سطح و رنگ خودرو است. ( تمامی فعالیت های این تجهیزات بر روی سطح داخلی خودرو اعمال می شود.) ابزارهای چسپی تگرگ کش، دستگاه مکنده، دستگاه هات باک، دستگاه بادگیر بی رنگ، دستگاه نقطه زن و صافکاری میله ای (PDR) از این دست تجهیزات هستند.

در  قطعات آسیب دیده بی رنگ ترمیم شده که باعث عدم تعویض آن قطعه می شوند و دارای نقش به سزایی در قیمت خودرو هستند. زیرا، عوض کردن قطعه فابریک، باعث افت قیمت  ماشین می شود. از دیگر مزایای استفاده از این شیوه ها، جلوگیری از برش دادن قطعات دوبل خودرو، باز نکردن قطعه های خودرو در اکثر مواقع، باقی نماندن هیچ گونه اثر خوردگی و باعث عدم آسیب به رنگ خودرو است.

صافکاری PDR

صافکاری pdrیکی از روش های صافکاری بی رنگ و به معنی تعمیر بدنه خودرو بدون رنگ است و در مواردی که آسیب های بدنه خودرو کم بوده و بدون نیاز به اعمال ضربات شدید، بدنه خودرو ترمیم شده به کار گرفته می شوند. مهم ترین ابزار انجام این روش میله pdr  است که دارای استحکام فراوانی بوده و از جنس فولاد با آلیاژ های متفاوت هستند. این میله ها ناهمواری های زیرین خودرو را به خوبی برطرف کرده و مانع از موج آن ها می شوند. میله های پی دی آر در چندین مدل با کارایی در قسمت های مختلف خودرو موجود هستند و معمولا به صورت یک پکیج کامل در بازار تجهیزات صافکاری عرضه می شوند.

انواع میله های pdr  شامل موارد زیر است:

  • میله چرخشی: جهت استفاده در نقاطی که امکان چرخش میله وجود دارد.
  • میله اهرمی: جهت استفاده برای اهرم در قطعات جدا شونده مانند کاپوت.
  • میله دم ماهی: جهت استفاده در نقاطی با فضای کم برای انجام عمل صافکاری

روش استفاده از میله pdr

میله های پی دی آر به صورت یک اهرم عمل می کنند که در این اهرم قسمت دسته، محل اعمال نیرو و قسمت تکیه گاه محل برخورد با فرورفتگی موجود در بدنه خودرو است و با توجه به نقطه آسیب دیده دارای شکلی متفاوت است. قسمت دیگر این مجموعه، سر میله است که نیروی دست را به تکیه گاه منتقل می کند که با توجه به مهارت صافکار این نیرو باعث از بین بردن فرو رفتگی یا آسیب می شود.

در این روش صافکار  سطح داخلی قطعه را حرارت داده و پس از گرم شدن با استفاده از میله های pdr  اقدام به برطرف کردن ناهمواری ها و تسطیح قطعه می نماید. البته تعمیرکاران حرفه ای بدون نیاز به گرم کردن سطح قطعه، می توانند منشأ این تغییر حالات را کشف و با اعمال نیرویی برابر با همان اندازه که موجب فرورفتگی شده در خلاف جهت آن، موجب برگشت بدنه به حالت اول شوند. این متد جدید صافکاری دارای ابزارهای گوناگونی است که گاهی خود تعمیر کار آن ها را می سازد. برخی از این تجهیزات که لازمه اصلی کار افراد متخصص در این روش است، شامل موارد زیر می شود:

  • استفاده از سشوار های صنعتی جهت گرم نمودن قطعات
  • انواع میله پی دی آر
  • انواع چکش های سبک
  • قالب تنه جهت استفاده در قسمت های زاویه دار بدنه خودر

کاربردهای صافکاری PDR

همان گونه که در بالاتر ذکر شد، این روش های صافکاری در برطرف سازی فرورفتگی های کوچک، مورد استفاده قرار می گیرند که در قسمت زیر به برخی از موارد استفاده آن اشاره شده است:

  • برطرف سازی فرو رفتگی های ناشی از تگرگ یا ضربات فیزیکی کم
  • برطرف سازی فرورفتگی های ناشی از تصادفات خفیف
  • استفاده در جهت کاستن از میزان بتونه در صافکاری های با رنگ
  • صافکاری Pdr و عملکرد آن
  • بسیاری از دارندگان خودرو‌های لوکس تلاش می‌کنند برای محافظت از بدنه خودروی خود با پرداخت، هرچند گران، بدنه خودروی خود را در مقابل آسیب‌های جزئی ناشی از تصادف یا فشار بیمه کنند. با این حال گاهی اوقات آسیب‌های ناشی از تصادف یا فشار‌های وارده بر بدنه خودرو باعث می‌شود که فرورفتگی یا اصطلاحاً قر شدگی در بدنه ایجاد شود. برگرداندن بخش‌های آسیب دیده بدنه به حالت اول، مهمترین دلیل استفاده از صافکاری است. شناخت دقیق ابزار‌های کاربردی فیزیکی و استفاده از علم فیزیک کمک کرده است که نوع خاصی از صافکاری با نام صافکاری Pdr متولد شود.
  • Pdr یک روش بسیار مقرون به صرفه و البته تخصصی است که با نام صافکاری بدون رنگ نیز شناخته می‌شود. در واقع در این روش صافکاری اپراتور یا تکنسین صافکاری تلاش می‌کند که با ظرافت و دقت بسیار بخش آسیب دیده و تو رفته بدنه را به کمک ابزار‌های خاصی چون میله‌ها، ست چسبنده، ضربه زن، مداد نیشگیر و… بدون احتیاج به رنگ‌آمیزی مجدد به شکل اولیه خود بازگرداند.
  • صافکاری Pdr عموماً برای انجام صافکاری بدون رنگ بدنه، حفره روی در‌ها، گلگیر‌ها، چین و چروک‌های سطحی بدنه، تو رفتگی‌های بزرگ و… استفاده می‌شود.
  • شدت تو رفتگی، عمق آسیب دیدگی و محل ایجاد آن از جمله عواملی است که تعیین می‌کند کدام یک از ابزار‌های Pdr برای صافکاری مورد استفاده قرار گیرند.
  • تفاوت صافکاری معمولی و Pdr
  • انجام صافکاری دربه شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از تلفیق تکنولوژی و روش‌های سنتی ببرید. با توجه به ویژگی‌هایی که برای صافکاری Pdr بیان کردیم، تقریباً بخشی از تمایز این دو روش صافکاری بیان شده است. به با این حال اگر بخواهیم به طور دقیق این تفاوت را بررسی کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • تفاوت اساس کار
  • مقایسه این دو روش صافکاری نشان می‌دهد که صافکاری سنتی بیشتر بر اساس وارد آوردن ضربه و فشار به ناحیه آسیب دیده و استفاده از چکش، قالب تنه و… طراحی شده است. اما در صافکاری Pdr در کنار تبحر بالای تکنسین صافکار، استفاده از تکنولوژی و ابزار بخش اصلی کار را تشکیل می‌دهد. در واقع این ابزار اختصاصی و ویژه صافکاری Pdr هستند که کار را تمیز و دقیق به سرانجام می‌رسانند.
  • آسیب دیدگی کمتر خودرو
  • در صافکاری سنتی برای بخش‌های آسیب دیده‌ای که دور از دسترس قرار دارند، بسیار عمیق هستند و یا در بخش‌هایی که به اصطلاحاً بدنه دوبل است، از روش برش یا شکافتن بدنه برای ایجاد دسترسی به محل آسیب استفاده می‌شود که این مسأله خود می‌تواند باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند در بدنه خودرو شود. اما در صافکاری Pdr در صورت نیاز به ایجاد دسترسی به این بخش‌ها، تنها حفره‌ای به اندازه قطر ابزار مورد نیاز، ایجاد می‌شود که به راحتی قابل تعمیر است.
  • نکته مهم دیگر درمورد صافکاری سنتی این است که همانطور که بیان کردیم اساس آن بر پایه ضربه و اعمال فشار است. در نتیجه ممکن است سطح بدنه خودرو در اثر ضربات پیاپی موج دار شود. اما در صافکاری Pdr از آنجایی که از ابزار تخصصی و مخصوص استفاده می‌شود، هیچ موجی روی سطح بدنه خودرو ایجاد نمی‌شود. ضمن این که در صورت بروز موج‌های ریز ناشی از استفاده از ابزار که به نیش ابزار مشهور هستند، می‌توان با استفاده از مداد نیش گیر این ناهمواری‌های سطحی را کاملاً برطرف کرد.
  • سرعت بالا و هزینه کم
  • یکی دیگر از تفاوت‌های استفاده از Pdr در مقابل صافکاری سنتی، سرعت عمل بالای این روش است. در واقع استفاده از ابزار‌های کاربردی سبب می‌شود که زمان انجام کار به حداقل برسد و از آنجایی که صافکاری بدون رنگ است، هزینه آن نیز در مقایسه با بسیاری از صافکاری‌های سنتی کمتر است. استفاده از ابزار‌های کامل، تخصصی و با کیفیت در کنار مواردی چون دقت عمل و ظرافت عملکرد اپراتور، بیشترین تأثیر را در سرعت و کیفیت صافکاری Pdr خواهد داشت.
دکمه بازگشت به بالا