نکته هایی مهم در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها یکی از مهم‌ترین فعالیت هاییست که متناسب با متراژ هر خانه باید انجام شود. امروزه همگان می‌دانند این بخش از هرخانه اهمیت بسیاری در سلامت جسم و روان افراد خانواده دارد. بدین ترتیب اهمیت دکوراسیون سرویس بهداشتی هرروز بیشتر از پیش شناخته می‌شود. تبدیل سرویس‌های بهداشتی هرخانه به محلی زیبا و آرامش‌بخش می‌تواند سلامت جسمی و روانی ساکنان خانه را به‌دنبال داشته باشد.  با سیستم شوتینگ زباله زباله توسط کانالی که از بالاترین طبقه به پایین ترین طبقه در ساختمان کشیده می شود زباله هدایت شده و بصورت مستقیم درون سطل زباله قرار می گیرد

خرید شوتینگ زباله + انواع شوتینگ زباله + قیمت شوتینگ زباله

نکته‌های مهم در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها باید به نکته‌های مهمی توجه داشت. در ادامه برخی از این نکات موردبررسی قرار گرفته است.

1- رنگ در طراحی سرویس بهداشتی:

نخستین چیزی که در دکوراسیون سرویس بهداشتی به چشم می‌آید، استفاده از رنگ‌های مختلف در آن است.در طراحی دکوراسیون یک سرویس بهداشتی، نخستین موردی که مطرح می‌شود، طرح و رنگ کاشی‌های کف و دیوارهای آن است. از رنگ‌های مختلفی می‌توان در کف و دیوارهای سرویس‌های بهداشتی بهره برد.

بیشترین عامل تاثیرگذار در انتخاب طرح و رنگِ پوشش کف و دیوارها در سرویس‌های بهداشتی، سلیقه شخصی شما است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که رنگ‌ها اثرهای روانی مختلفی دارند که بهتر است از آنها آگاه باشید.

ب: رنگ شیرآلات سرویس بهداشتی:

شیرآلات مدرن در رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوند که بهره‌گیری از هریک از آنها می‌تواند برتری‌ها و البته اشکال‌هایی به‌همراه داشته باشد. شیرآلاتی که از قدیم مورداستفاده همه ما بوده‌اند، از نوع استیل هستند. اما اکنون شیرآلات دستشویی به روش‌های مختلف مانند آبکاری، و به رنگ‌های گوناگون تولید می‌شوند.

یک نکته مهم را در انتخاب رنگ شیرهای دست‌شویی به خاطر داشته باشید. شیرهای دست‌شویی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که رنگ و فرم آنها را دوست داشته باشید و تا سال‌ها نیازی به عوض کردن آنها نباشد.

در ادامه نگاهی به برتری‌ها و معایب برخی از شیرآلات رنگی داریم:

1- شیرآلات سفید در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

شیرهای دست شویی سفیدرنگ در دو دسته پودری‌کوره‌ای و چینی ساخته می‌شوند. شیرآلات سفیدرنگ با هر رنگی از دکوراسیون سرویس‌های بهداشتی هماهنگ می‌شود. البته بهره‌گیری از شیرهای سفید در دکوراسیون‌های مینیمال و مدرن بیشتر معمول است.

الف: با هر رنگ دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند.

ب: به سادگی تمیز می‌شوند.

ج: اثر انگشت و لکه‌های آب را کمتر نشان می‌دهند.

الف: گران‌تر از شیرهای معمولی هستند.

ب: اگر جنس شیرآلات سفید از چینی باشد، شکننده است. اما اگر از آلیاژهای فلزی با آبکاری سفید تهیه شوند، از مقاومت خوبی برخوردارند.

شیرآلات سیاه‌رنگ نوعی از قدرت و برتری را در دکوراسیون سرویس بهداشتی به نمایش می‌گذارند. بیشتر شیرهای مشکی سرویس‌های بهداشتی با استفاده از روش پودری‌کوره‌ای رنگ‌آمیزی می‌شوند. برخی نیز با روش آبکاری تولید می‌شوند. رنگ مشکی اگر در کنار رنگ طلایی استفاده شود، زیبایی و جلوه محیط را چندبرابر می‌کند. شیرآلات سیاه بیشتر در دست‌شویی‌های مدرن و مینیمال کاربرد دارند.

الف: تمیز کردن آن راحت تر خواهد بود.

ب: آبکاری آن نیز از کیفیت بالایی برخوددار است.

الف: لک‌پذیری شیرآلات مشکی بیشتر از شیرهای سفید است.

استفاده از شیرآلات استیل از دیرباز در همه جامعه‌ها معمول بوده است. شیرهای استیل با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند. در واقع پرفروش‌ترین و بی‌دردسرترین شیرهای ساختمانی همان شیرهای استیل هستند که همواره استفاده شده‌اند.

الف: قیمت مناسبی دارند.

ب: به آسانی تمیز می‌شوند.

شیرآلات طلایی بیشتر از هر رنگ دیگری فضای سرویس بهداشتی را تجملی نشان می‌دهد. اصولا رنگ طلایی با هر رنگی می‌تواند کنار بیاید، اما بهتر است در فضاهایی استفاده شود که قصد نشان دادن فضایی لوکس و تجملی موردنظر است. شیرآلات طلایی به چند روش، و در دو رنگ مات و براق ساخته می‌شوند. انواع براق آن زودتر، و انواع مات آن دیرتر لکه‌ها را نشان می‌دهند.

الف: بسیاری از شیرآلات طلایی زود دچار تغییر رنگ می‌شوند، اما برخی از آبکاری‌های آنها، مانند آبکاری PVD از ماندگاری بالایی برخوردار است.

الف: شیرآلات طلایی را باید به‌طور مداوم تمیز کرد.

ب: شیرآلات آبکاری‌شده طلایی زود دچار خط و خش می‌شوند، بنابراین باید با مواد نرم تمیز شوند.

ج: قیمت شیرآلات طلایی از انواع معمولی آن گران‌تر است.

تهویه در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

سیستم تهویه در سرویس بهداشتی نقش اساسی در رعایت بهداشت آن را دارد. نبود تهویه مناسب در هر سرویس بهداشتی می‌تواند ساکنان خانه را دچار بیماری‌های مختلف کند. از روش‌های مختلفی برای تهویه سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود:

الف: استفاده از پنجره.

ب: نصب سیستم تهویه.

ج: بهره بردن از هواکش.

د: استفاده از سیستم داکتی.

سنگ روشویی در طراحی سرویس بهداشتی:

یکی از مهم‌ترین اجزای سرویس بهداشتی سنگ روشویی آن است. نسبت بلندی شیر روشویی باید متناسب با اندازه روشویی باشد. اندازه شیرآلات در روشویی‌های بزرگ به هر اندازه استانداردی می‌تواند باشد. اما روشویی‌های کوچک نباید شیرهای آب خیلی بلند و خیلی کوتاه داشته باشند.

سنگ توالت در طراحی سرویس بهداشتی:

از چند نوع سنگ توالت می‌توان در طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی استفاده کرد:

الف: سنگ توالت ایرانی طبی:

سنگ توالت طبی ایرانی ویژگی‌های مختلفی دارد:

الف: دارای شیب هستند تا در زمان نشستن بر روی آنها، فشار زیادی بر روی پا و کمر وارد نشود.

ب: برخی از توالت‌های طبی ایرانی جای آبریز ندارند تا باعث جذب آلودگی و لانه کردن حشره‌ها نشود.

توالت فرنگی وال هنگ به‌معنای آویزان‌شده از دیوار است. لوله فاضلاب این نوع توالت فرنگی در دیوار قرار دارد. توالت فرنگی وال هنگ مناسب فضاهای کوچک است. فلاش تانک این نوع از توالت‌ها نیز در داخل دیوار قرار می‌گیرد.

سیستم شسرویس‌ بهداشتی در هر خانه و مکانی از مهم‌ترین بخش‌ها به شمار می‌رود که لازم است به زیبایی آن توجه داشت. امروزه مردم در کنار طراحی و دکوراسیون فضای داخلی و خارجی خانه‌هایشان مانند آشپزخانه، پذیرایی، نمای بیرونی ساختمان و آپارتمان و اتاق‌ها، نسبت به طراحی سرویس بهداشتی منزلشان هم حساسیت نشان می‌دهند.

اکثر مردم بیشتر وقت و هزینه‌ی خود را صرف طراحی قسمت‌های در معرض دید خانه می‌کنند غافل از این‌که سرویس‌ها از نظر بهداشتی بسیار حائزاهمیت بوده و از جهتی دیگر شاید مهمان‌ها وارد اتاق‌های شما نشوند اما قطعا از سرویس بهداشتی منزلتان استفاده خواهند کرد. یکی از مجموعه های تخصصی تولید کننده شوتینگ خانه، کانال تهویه هوا، شوتینگ نخاله و… شرکت پویان گسترش است که با داشتن سابقه بالا و نیروهای متخصصی که دارد می تواند سیستم مورد نیاز ساختمان شما را با ابعاد، ارتفاع و خصوصیات مد نظرتان تولید کرده و به دست شما برساند.

کمی ناامیدکننده نیست که آن‌همه زحمت و هزینه صرف طراحی و دکوراسیون تمام خانه شود و وقتی به سرویس بهداشتی می‌رسد همه‌چیز زیر سوال رود؟! با این تفاصیر بهترین تصمیم توجه به دیزاین سرویس بهداشتی در کنار باقی قسمت‌های خانه است که در این مقاله کمی مفصل‌تر درمورد اهمیت این کار، این‌که چگونه طراحی کاربردی‌تری متناسب با موقعیت داشته باشیم، بهترین سبک‌های مطرح در جهان امروز و همچنین نکات بسیار مهمی که باید در هنگام طراحی به آن توجه داشت توضیح خواهیم داد.

اهمیت طراحی سرویس بهداشتی

در بعضی موارد مردم توجه خاصی به رسیدگی به نمای سرویس بهداشتی ندارند و کمتر به آن می‌پردازند. نکته این‌جاست که تمیز بودن و دیزاین سرویس بهداشتی ارتباط مستقیمی با قضاوت درمورد سلیقه‌ی صاحب‌خانه دارد. از طرف دیگر ضرورت رعایت اصول بهداشتی در چنین مکان‌هایی که کاربرد خاصی دارند بسیار زیاد است. پس نمی‌توان نسبت به آراستگی و زیبایی و از همه مهم‌تر تمیزی آن بی‌تفاوت بود.فضای سرویس بهداشتی را به کمک عودها، اسانس‌های خوشبوکننده و ملایم و خوش‌رایحه نگه دارید.

کاربردی بودن طراحی داخلی سرویس بهداشتی را الویت قرار دهید

یکی از نکاتی که در هنگام طراحی نقشه‌ی یک واحد مسکونی باید به آن توجه شود، ارتباط داشتن مستقیم توالت با در ورودی خانه است و نه ارتباط مستقیم آن با دیگر قسمت‌های خانه. در ضمن در چنین مواردی باید عملکرد را بر فرم و طراحی فضا مقدم دانست. سعی کنید با شلوغ کردن سرویس بهداشتی با لوازم غیرضروری، رفت و آمد و حرکت را برای خودتان دشوار نکنید.

سیستم آب و فضلاب

تحقیق کنید راه لوله‌های آب و فاضلاب از چه قسمتی عبور می‌کند. قبل از هر طراحی ابتدا اصول ایمنی را چک کنید. از سلامت لوله‌های فاضلاب و خروج درست آن اطمینان حاصل فرمایید. عوامل احتمال بروز نشتی را به کمک عایق‌کاری مناسب و کارآمد بررسی کنید و به شیب‌ها و زوایای بین لوله‌ها توجه کنید تا در آینده با اختلال عملکردی آن‌ها مواجه نشوید. رعایت نکردن اصول ابتدایی ایمنی قبل از هر اقدامی ممکن است پشیمانی به بار بیاورد و تمامی زحماتتان را بر باد دهد.

تهویه هوا

رطوبت از اصلی‌ترین علل رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها و قارچ‌هاست. با در نظر گرفتن این نکته که سرویس‌های بهداشتی بعنوان مرطوب‌ترین اجزای خانه، از مهم ترین مکان‌هاست که باید به بهداشت آن توجه کافی شود، باید به تهویه‌ی هوای آن بسیار دقت داشت. پنجره‌دار نبودن سرویس بهداشتی، اهمیت نصب یک فن هواکش را در طراحی سرویس بهداشتی، چندبرابر می‌کند. نصب سیفون فراموش نشود.

چیدمان مناسب

امروزه اکثر سرویس‌های بهداشتی در ابعاد کوچکی ساخته و طراحی شده‌اند. بنابراین بهتر است طراحی را به شکلی پیش برد که از همه‌ی فضای موجود بهره‌مند شد. روشویی‌های کابینی، قفسه‌های عمق‌دار، شلف‌های دیواری و باکس‌ها هم نظم و انضباط بیشتری به سرویس می‌دهند و علاوه بر جنبه‌های زیبایی، می‌توانند وسایل بیشتری را در خود جای دهند.

از سویی دیگر چیدمان مناسب در طراحی سرویس بهداشتی به معنای توجه در جاگذاری المان‌ها و اکسسوری‌ها نیز هست که طبق اصول طراحی پیش خواهد رفت. تمامی شوینده‌ها، پارچه‌ها، سبدهای دکوراتیو حاوی اکسسوری‌های تزئینی و حتی موقعیت روشویی، وان، توالت، سیفون، لوازم بهداشتی و حتی کابینت‌ها در طراحی محفوظ است و یک طراح بخوبی قادر به اجرا کردن آن‌هاست.

بهترین سبک در طراحی حمام و دستشویی

سرویس‌های بهداشتی نیز مانند دیگر قسمت‌های خانه دارای سبک طراحی و دکوراسیون مخصوص خود است که غالبا متناسب با دیزاین تمام خانه انتخاب می‌شود. بنابراین سرویس‌های بهداشتی را نیز می‌توان به سبک‌های معاصر، مدرن، آسیایی، ساحلی، مدیترانه‌ای، اسکاندیناوی، روستیک و غیره طراحی کرد. طبق نظرسنجی و آماری که در دست است، امروزه غالب مردم طرفدار سبک‌های مدرن و معاصر هستند که در ادامه به ویژگی این دو می‌پردازیم:

مدرن

امروزه بسیاری به این باور رسیده‌اند که بهترین دیزاین و طراحی سرویس بهداشتی سبکی‌ست که در آن محیطی ساده، خلوت و پرنور با طراحی خطوط منظم است. اجرای این سبک از طراحی مناسب سرویس‌های بهداشتی بزرگ با دیوارها و سقفی بلند است. در سبک مدرن بین تمامی المان‌ها و جزئیات هارمونی و هماهنگی برقرار است و سادگی و خلوتی ضرورت دارد.

معاصر

از مشخصه‌های سبک معاصر با توجه به امروزی بودن و توجه به ترندهای روز، عمدتا از خطوط برجسته، متریال طبیعی، مبلمان بدون طرح و همچنین مانند مدرن از پالت‌های رنگی خنثی استفاده می‌شود. در این سبک از اکسسوری‌های مشکی چشمگیر بسیار بهره برده می‌شود. هندسیِ قرارگیری کاشی‌ها روی دیوار از بارزترین ویژگی‌های سبک معاصر است. عناصر فلزی و اکسسوریای نقره‌ای و آینه‌ای، در طراحی داخلی سرویس بهداشتی به این سبک نقش بسزایی دارند.

 

دکمه بازگشت به بالا