بهترین های کسب و کارعمومی

ویژگی های سختی گیر رزینی اتوماتیک

سختی گیر چیست؟

سختی گیر در حقیقت یک ستون رزین کاتیون و آنیون است که با فراهم نمودن شرایط تبادل یونی آب دارای کلسیم و منیزیم را تبدیل به آب نرم نموده و از خراب شدن تجهیزات فلزی در هزینه های سرسام آور نگهداری تجهیزات موتورخانه جلوگیری می نماید.

این تجهیزات تحت فشار بوده و با عبور آب سخت از بستر رزین خدمتی بزرگ به تجهیزات صنعتی همچون برج خنک کننده، دیگهای بخار، منابع کویل دار و… می نماید.

انواع سختی گیر

قیمت شیر سختی: گیر سختی گیر انواع مختلفی دارد و بر اساس جنس بدنه و نوع عملکرد دسته بندی می شود که در زیر در مورد تمام مدل ها و ویژگی های آنها توضیح داده ایم.

سختی گیر فلزی

به نقل از linkedin.com عمدتا از گالوانیزه یا استیل ساخته می شود و به شکل استوانه عمودی می باشد. فشار کاری که این مدل دستگاه‌ها می توانند تحمل کنند بین 4 تا 7 بار است. چنانچه شرایط ایجاب نماید این مدل از سیستمهای رسوبگیر می تواند تا 20 بار فشار را تحمل کنند. برای ساخت این نوع دستگاه تصفیه آب به عدسی زن محدب فلزی نیاز است و بدون وجود آن نمی توان این دستگاه را تولید کرد. سختی گیر فلزی در ظرفیت های بالا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

سختی گیر فایبرگلاس

سختی گیرهای فایبرگلاس از الیاف فایبرگلاس تنیده شده روی پلی اتیلن ساخته می شوند، یا به عبارت دیگر از پلی اتیلن مقاوم سازی شده با الیاف فایبرگلاس ساخته شده است. فشار کاری که این نوع سختی گیر می تواند تحمل کند، 14 بار می باشد. معمولا در رنگ های سفید و آبی تولید می شود.

 سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی با استفاده از رزین تبادل یونی، سختی کل آب را از بین می برد و آبی نرم و بدون رسوب تولید می کند. این نوع دستگاه تصفیه آب کاربردهای فراوانی دارد و استفاده از آن متداول تر و رایج تر است. همچنین می توان این دستگاه را با مخازن فلزی و فایبرگلاس ساخت و تولید کرد. از سختی گیر رزینی برای مصارف آشامیدنی، برج های خنک کن و دیگ های آب گرم بیشتر استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی :

سختی گیر رزینی یون های منفی و مثبت موجود در آب سخت را با یون های موجود در رزین جایگزین می کند و باعث می شود سختی آب از بین برود. به دلیل جا به جایی و تعویض یون های منفی و مثبت در رزین، بعد از حذف سختی، رزین از سیکل خارج می شود. سپس رزین با محلول آب و نمک بک واش می شود تا دوباره احیا شود.

این مدل سختی گیر در 2 نوع تک مخزنه و دوبلکس موجود می باشد که هر نوع می تواند تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک باشد. در مواقعی که زمان برای بک واش وجود ندارد، بهتر است از نوع دوبلکس استفاده کرد تا دستگاه هیچ وقت از مدار خارج نشود.

سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک

سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک قابلیت تنظیم برنامه برای احیای رزین را، با توجه به میزان سختی آب و مقدار مصرف، دارد و بدون نیاز به اپراتور می توان از تمام شیرهای آن استفاده کرد. مدلهای تمام اتوماتیک صرفه اقتصادی بیشتری دارد، از راندمان کاری بالایی برخوردار است و هدر رفت آب در آن حداقل می باشد. بهتر است بدانید نمونه های تایوانی این نوع سختی گیر رزینی بهتر است و از مقبولیت بالاتری برخوردار می باشد.

سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک

سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک قابلیت تنظیم برنامه برای ارسال دستور مکش و کارکرد را ندارد و دارای شیر نیمه اتوماتیک یا شیر سولو ولو بسته شده می باشد. در این نوع می توان در فاصله های زمانی معینی، حالت شیر را تغییر و عملیات بک واش را انجام داد.

 سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر مغناطیسی از طریق خنثی کردن کریستال های کلسیم و تشکیل میدان مغناطیسی، باعث ایجاد جریان القایی می شود و بر روی یون های کلسیم و کلسیم کربنات تاثیر می گذارد. در نتیجه کریستال های کلسیم را به کریستال های کلسیت آرگونیت تغییر می دهد و از این طریق باعث می شود تمایل یون ها به رسوب گذاری کمتر شود. دستگاه تصفیه آب سخت مغناطیسی سختی آب را از بین نمی برد بلکه رسوب گذاری را کم می کند، به همین دلیل بیشتر در صنایعی استفاده می شود که به حذف سختی آب نیاز ندارند.

سختیگیر الکترونیکی

سختی‌گیر الکترونیکی با ایجاد امواج الکترونیکی به وسیله دستگاه PAC و تغییر مداوم آنها، سختی آب را از بین می برد. این نوع دستگاه امواج الکترونیکی تولید شده را از طریق آنتن هایی که به دور لوله آب پیچانده می شوند، به آب سخت انتقال می دهد. نمک های محلول که به صورت یون در آب هستند، تحت تاثیر این میدان الکترونیکی به شکل بلورهای ریز و معلق در می آیند. این بلورهای ریز و معلق باعث می شوند حلالیت آب بالا برود و تجهیزات و جداره های داخلی لوله ها دچار رسوب گرفتگی نشوند.

اجزای تشکیل دهنده سختی گیر

سختی گیر از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که عبارت هستند از:

 کاربردهای سختی گیر

از سختی گیر و انواع آن در صنایع و زمینه های زیادی استفاده می شود که در زیر به مهم ترین آنها اشاره شده است. در حقیقت در تمام صنایعی که نیاز به آب بدون املاح و فاقد رسوب دارید قطعا استفاده از این سیستم ضروری می باشد. برخی از این صنایع عبارتند از :

نحوه عملکرد سختی گیر

سختی گیر با استفاده از فرآیند تبادل یونی، یون‌ های کلسیم و منیزیم که یون‌ های اصلی ایجاد کننده سختی آب هستند را از آب حذف می کند و به وسیله دانه‌ های کروی شکلی به نام رزین، املاح معدنی آن را از بین می برند. در ابتدا آب وارد مخزن می شود و از بستر رزین عبور می کند. دانه‌ های رزین بار منفی دارند و یون ‌های کلسیم و منیزیم حاوی بار مثبت هستند. بارهای مخالف یکدیگر را جذب می‌کنند، به همین دلیل بخش منفی مواد معدنی موجود در آب به بخش مثبت رزین جذب می‌ شود.

آب سخت از بستر رزین عبور می کند و عوامل سختی آن جذب رزین می شود. با جذب این یون ‌ها، یون ‌های سدیم موجود در سطح رزین در آب آزاد می ‌شوند و آب به طور کامل سختی‌ گیری می شود و در نتیجه آب نرم در لوله ‌ها جریان می‌ یابد.

چگونگی نصب و راه اندازی سختی گیر

برای نصب و راه اندازی سختی گیر باید مراحلی را طی کنید و براساس آنها جلو بروید. این مراحل را در زیر به طور کامل شرح داده ایم.

پیشنهاد :

نگهداری از سختی گیر

نگهداری از سختی گیر خیلی کار سخت و پیچیده ای نیست و با رعایت چند نکته ساده می توان طول عمر آن را افزایش داد و راندمان کاری آن را بالا برد. این نکات عبارتند از:

چرا باید از رسوب گیر استفاده کرد؟

همان طور که در بالا گفته شد، سختی گیر مزایای زیادی دارد و در صنایع و زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از این دستگاه استفاده نشود و برای از بین بردن سختی آب اقدام نگردد، اتفاقات زیر می افتد. به همین دلیل استفاده از این دستگاه بسیار مهم و موثر است.

قیمت سختی گیر

قیمت سختی گیر به عوامل زیادی بستگی دارد و براساس پارامترهای مختلفی تعیین می شود. این عوامل و پارامترها عبارتند از:

برای اطلاع دقیق از قیمت این سیستم کاربردی و مهم می توانید با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

قیمت سختی گیر 30 کیلوگرین در مقطع فعلی حدود 6 میلیون تومان و بالاترین ظرفیت موجود یعنی 4 میلیون گرین معادل 2.7 میلیارد تومان براورد می گردد.

چنانچه علاقمند هستید از قیمت جهانی سختی‌گیرهای صنعتی بصورت بروز و با قیمت دلاری آگاهی پیدا کنید روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.
دکمه بازگشت به بالا