اقتصادی

دستورالعمل واردات خودرو‌های دست‌دوم منتشر شد + جزئیات

آفتاب‌‌نیوز :

سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای دست دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرد که هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی است.

مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل نیز بر عهده هیئت نظارت است.

طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست دوم وارداتی با یکی از شرایط زیر قابلیت ارزیابی و صدور تأیید شده پیدا خواهند کرد.

الف) دارای گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.

ب) از نمانام‌های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ «نمانام‌های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/ د باشد.

ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.

د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.

ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.

ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

علاوه بر این وسایل نقلیه دست دوم وارداتی که در کشور موجود باشد و در اختیار نهادها، سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی دستگاه‌های دولتی قضائی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.

* واردکننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را (حسب مورد) اظهار کند.

* وسیله نقلیه دست دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد.

* متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تأییدیه به سازمان ارائه کند.

* سازمان می‌تواند رأساً یا از طریق شرکت (های) بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی اقدام کند.

* در صورت تشخیص هیئت نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.

*وسیله نقلیه دست دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد.

* وسیله نقلیه دست دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری بوده، به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود.

*در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه شده در خدمات پس از فروش انجام شود، باید قطعات تعویضی دارای استانداردها و الزامات تعیین شده باشد.

*مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم‌های اصلی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی، درج شده بر روی بدنه خودرو یا پلاک‌های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

*چنانچه با توجه به نتایج بازرسی و اسناد وسیله نقلیه دست دوم وارداتی یا ویژگی‌های فنی درد شده در سامانه‌های رسمی خودروساز مشخص شود که قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزایی در خارج از شرکت سازنده وسیله نقلیه نصب شده و یا به نحوی مشخصات آن تغییر یافته است باید از روی وسیله نقلیه باز شده و یا به مشخصات اصلی سازنده برگردانده شود.

البته برای واردات خودروهای کارکرده، باید مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.

– برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود.

– برای واردات خودرو دست دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.

طبق این دستورالعمل نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ برای واردات مجاز است.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا