بهترین های کسب و کارعمومی

ابعاد دریچه فن کویل سقفی

اندازه و ابعاد دریچه فن کویل سقفی

پیش از آنکه درخصوص اندازه و ابعاد فن کویل ها و دریچه زیر فن کوئل صحبت کنیم بهتر است ابتدا با فن کویل و عملکرد آن آشنا شوید. فن کویل ها تجهیزات گرمایشی و سرمایشی توزیع شده ای هستند که به گونه ای طراحی شده اند که به صورت خنک کننده ای هوا را برای فضای مورد استفاده قرار می دهند.

یک واحد فن کویل می تواند با یک کابینت فلزی رنگ شده که فضای مطبوع را اشغال می کند در معرض دید قرار گیرد یا با صفحه دیواری یا کانالی که آن را به فضای مطبوع متصل می کند هماهنگ شود. واحدهای فن کویل ما در سه پیکربندی اصلی ارائه می شوند: افقی در داخل یا در امتداد سقف، عمودی که ارتفاع دیوار را اجرا می کند، و واحدی که در امتداد دیوار پایین است.

عملکرد فن کویل سقفی:

واحدهای فن کویل سقفی جزء تاسیسات تهویه مطبوع هستند که هوای مطبوع را با استفاده از آب سرد یا گرم تولید می کنند که هوا به اتاقی در یک ساختمان وارد می شود. آنها بسته به فصل سال، مقادیر مشخصه هوای جریان یافته از تهویه مطبوع و اجزای نصب شده می توانند عملکردهای مختلفی را انجام دهند.

هر واحد تهویه مطبوع را می توان یک سیستم مستقل، مجهز به مبدل حرارتی، فیلتر، فن، تشت آب متراکم و در صورت تمایل، یک کنترلر در نظر گرفت. علاوه بر مزایای استقلال، دستگاه های تهویه مطبوع همچنین از گردش هوا بین اتاق های جداگانه جلوگیری می کند. این ویژگی به‌ویژه برای نصب هتل‌ها و سایر کاربردهایی که آلودگی متقابل می‌تواند مشکل ایجاد کند، مهم است. بعد از تعریف فن کویل و عملکردی که دارد به اندازه و ابعاد یک مورد مهم به نام دریچه فن کویل می رسیم.

اندازه و ابعاد دریچه فن کویل سقفی مطابق با استانداردها و ضوابط مشخص و تعیین شده ای لحاظ می گردد. فن کویل های سقفی از نمونه های پرکاربرد و پراستفاده دستگاه های فن کویل به شمار می روند.

در ساختار این دستگاه ها به منظور سهولت دسترسی به قطعات و متعلقات سیستم در هنگام انجام فرآیند سرویس و تعمیرات، از دریچه های مخصوصی با عنوان دریچه بازدید استفاده می گردد. دریچه بازدید، معمولا برای سیستم های تهویه مطبوعی که در سقف نصب و پیاده سازی می شوند، طراحی و تعبیه می گردد. لازم به ذکر است که نصب و پیاده سازی فن کوئل سقفی در سقف سازه (عموما سقف کاذب) صورت می گیرد.

این مدل از سیستم های تهویه مطبوع به صورت مستطیل طراحی شده و برای تولید و توزیع برودت و حرارت در فضاها و مکان های مختلف نظیر هتل ها، مراکز درمانی، تجاری و واحدهای ساختمانی و مسکونی، در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شوند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که فن کویل های سقفی در مدل‌های مختلف سقفی توکار، کانالی و سقفی روکار، طراحی و به مرحله تولید می رسند.

به طور معمول، در ساختار فن کویل سقفی اجزا و قطعات مختلفی مانند سینی درین، شیر هواگیری، فیلتر تصفیه هوا، کویل حرارتی و الکتروموتور و بلوور فن به چشم می خورند. این مدل از فن کویل‌ها بسته به نوع و مدل، در ظرفیت های هوادهی متنوع 200 تا 1200 cfm در سطح بازار موجود می باشند.

اندازه و ابعاد دریچه فن کویل سقفی

به طور کلی، ابعاد دریچه فن کویل سقفی متناسب با نوع و مدل و ظرفیت و حجم هوادهی دستگاه متغیر و متفاوت می باشد. بر این اساس، طول و عرض و ارتفاع دریچه ها با نوع و مدل و ظرفیت هوادهی فن کویل ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد.

بنابراین، با افزایش ظرفیت و حجم هوادهی، ابعاد و اندازه دریچه فن کویل نیز افزایش پیدا می کند. چرا که در این حالت جریان هوای با حجم و میزانی بیشتری توسط دستگاه تولید شده که توزیع یکنواخت و یکپارچه هوای تولید شده، مستلزم برخورداری از دریچه های با ابعاد و اندازه مناسب و بهینه می باشد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که به علت برخورداری از حجم باریک و حدود، دستگاه های فن کویل سقفی از اشغال فضای اضافی و زیادی در سقف جلوگیری می کنند. همچنین، طول این مدل از فن کویل ها، عموما بیشتر از نیم متر بوده و متناسب با ظرفیت دستگاه افزایش می یابد.

از سوی دیگر، فرآیند سرویس و تعمیر سیستم های تهویه مطبوع از نوع سقفی، غالبا یک پروسه سخت و دشوار تلقی می گردد. به منظور سهولت و راحتی سرویس و تعمیر فن کویل، در ساختار دستگاه از دریچه های مخصوصی با عنوان دریچه بازدید استفاده می شود.

گفتنی است که دریچه های فن کویل در مدل های مختلف پلاستیکی، استیل، چوبی، آهنی و آلومینیومی طراحی و تولید می شوند. دریچه های آلومینیومی به علت برخورداری از مقاومت و دوام بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی، از مناسب ترین دریچه ها به شمار می روند. استحکام بالا در برابر عوامل خارجی، ظاهر بصری زیبا و قابلیت شکل پذیری مناسب، از دیگر ویژگی های دریچه های از نوع آلومینیومی محسوب می شوند.

ویژگی های دریچه فن کوئل

همانطور که عنوان گردید، اندازه و ابعاد دریچه فن کویل سقفی متناسب با نوع و مدل و ظرفیت دستگاه لحاظ می گردند. بر این اساس، اندازه های دریچه فن کویل با ظرفیت هوادهی 200 cfm با ابعاد و اندازه دریچه دستگاه دارای ظرفیت 1200 cfm متفاوت و متغیر می باشد. برای خرید این مدل میتوانید از تهویه مارکت خرید خود را انجام دهید.

به طور معمول، دریچه های فن کویل دارای ظرفیت پایین، از لحاظ ابعاد و اندازه، متناسب با میزان جریان هوای توزیع شده در محیط داخلی، در نظر گرفته می شوند. تناسب داشتن حجم و میزان هوادهی دستگاه با اندازه و ابعاد دریچه فن کویل سقفی ، هوای مطبوع و مناسب را با نرخ ثابت و یکسان در فضا انتشار می دهد.

ابعاد دریچه فن کویل سقفی

مضاف بر این، دریچه فن کوئل از بخش های مهم و حائز اهمیت تعبیه شده در ساختار سیستم های تهویه مطبوع تلقی می گردد. چرا که هوای خنک و مطبوع تولید شده توسط دستگاه، از طریق فن دمنده و به وسیله دریچه های مخصوص خروجی هوا، به محیط داخلی انتقال پیدا می کند.

دریچه فن کویل از بهترین و باکیفیت ترین متریال و مواد اولیه ساخته و پرداخته می گردد. بدون وجود این قطعه، تولید و توزیع هوای گرم یا سرد به محیط داخلی، امکان پذیر نمی شود. دریچه های مخصوص هوای فن کویل، در فصل تابستان، هوای خنک و مطبوع و در فصل زمستان هوای گرم و بهینه را در فضای مورد استفاده توزیع می کنند. ابعاد دریچه فن کویل سقفی در کاهش یا افزایش شدت جریان هوای توزیع شده در محیط، بسیار تاثیرگذار و موثر هستند. با تنظیم پره های دریچه هوا، به راحتی می توان از هوای خنک و مطبوع تولید شده توسط دستگاه نهایت بهره و استفاده را برد.

ابعاد فن کویل زمینی چقدر است؟

فن کویل های زمینی به شکل مستطیلی هستند و به صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها از نظر سرمایشی و گرمایشی بازدهی بیشتری نسبت به فن کویل های سقفی دارند، زیرا سرما به دلیل سنگین تر بودن پایین و نزدیک به زمین قرار می گیرد و این فن کویل زمینی سرمای کف را به خوبی از بین می برد. نحوه کار فن کویل زمینی مانند سایر فن کویل ها شامل فن و کویل بوده، به این صورت که مکش هوا از روبرو یا پشت و دمش هوا از بالا اتفاق می­افتد.

در فصول سرد، دریچه ورودی فن کویل که نزدیک به زمین است، هوای سرد را به داخل خود می ‌کشد. این هوا پس از گرم شدن از دریچه خروجی که بالای فن کویل زمینی قرار دارد، دوباره به محیط داخل اتاق بازگردانده می‌شود. در فصول گرم هم همین هوا، از طریق مکنده های دریچه ورودی وارد فن کویل شده، سرد می ‌شود و سپس از طریق دریچه های خروجی وارد فضا شده تا محیط را خنک کند. این چرخه، هوای درون محیط را تعویض کرده و جریان هوا را به راه می‌اندازد. قاب این فن کویل ها از فایبر گلاس و یا پلاستیک ساخته می شوند. فن کویل زمینی در سه حالت رو به رو زن، بالا زن و شیب دار موجود است.

ابعاد فن کویل سقفی

فن کویل های سقفی عملکردی شبیه به فن کویل های زمینی دارند با این تفاوت که بر روی سقف نصب می شوند و به صورت توکار هستند. امروزه فن کویل های سقفی از مدل های پر طرفدار و پر کاربرد در خانه هستند زیرا فضایی را اشغال نمی کند و تا حد زیادی از دید خارج اند. تنها قسمتی که از فن کویل دیده می شود، دریچه آن است که بر روی سقف نمایان است. در مورد ابعاد فون کویل سقفی موضوع ابعاد دریچه فن کویل سقفی نیز اهمیت زیادی دارد که در این متن به آن پرداخته می شود.

ابعاد دریچه فن کویل سقفی

به طور کلی می توان گفت که ابعاد دریچه فن کویل سقفی متناسب با نوع، مدل، ظرفیت و حجم هوادهی دستگاه متغیر و متفاوت است. بر این اساس، طول و عرض و ارتفاع دریچه ها با نوع و مدل و ظرفیت هوادهی فن کویل سقفی ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد. برای مثال اگر در خانه ای کوچک از فن کویل سقفی با میزان هوادهی متوسط و پایین استفاده شود، از دریچه های کوچک تری برای سقف نیز استفاده می گردد. همینطور برعکس، با افزایش ظرفیت و حجم هوادهی، ابعاد دریچه فن کویل سقفی نیز افزایش پیدا می کند. چرا که در این حالت جریان هوای گرم یا سرد با حجم بیشتری توسط دستگاه تولید شده و به بیرون پرتاب می شود. توزیع یکنواخت و یکپارچه هوای گرم یا سرد تولید شده، مستلزم برخورداری از دریچه هایی با ابعاد و اندازه مناسب است.

ابعاد دریچه فن کویل سقفی معمولا به صورت مستطیلی و باریک، و معمولا به اندازه نیم متر و یا بیشتر است و همین موضوع باعث می شود تا فرآیند سرویس و تعمیر و نگهداری سیستم های تهویه مطبوع از نوع سقفی، کمی سخت و دشوار گردد. البته به منظور سهولت در تعمیر و نگهداری سیسیتم فن کویل سقفی، در ساختار دستگاه از دریچه های مخصوصی با عنوان دریچه بازدید استفاده می شود. این دریچه ها نیز بر روی سقف نصب می شوند و کار را برای تعمیرکاران این دستگاه ها آسان تر می کنند.

دکمه بازگشت به بالا