سلامت و تندرستی

برای تقویت چشم از این غذا‌ها غافل نشوید

آفتاب‌‌نیوز :

طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)، همان رژیم غذایی که برای قلب و سایر اعضای بدن شما مفید است به سلامت چشمان شما نیز کمک می‌کند.

این آکادمی همچنین در مورد غذا‌های سالم برای بینایی و نحوه ایجاد یک رژیم غذایی غنی از آن‌ها نیز توصیه‌هایی ارائه می‌دهد.

دکتر «ربکا تیلور»، یک چشم پزشک در مقاله‌ای در وب سایت آکادمی چشم پزشکی آمریکا گفت: برخی مواد مغذی به طور کلی چشم را سالم نگه می‌دارند و برخی از آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهند.

چشمان شما برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی به شریان‌های کوچک متکی است، مشابه آنچه که قلب شما به شریان‌های بسیار بزرگتر متکی است؛ بنابراین رژیم غذایی کم چربی و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل برای آن‌ها مفید است.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا پیشنهاد می‌کند سبزیجات و میوه‌های نارنجی رنگ حاوی ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این ماده مغذی به شبکیه چشم شما آنچه را که برای کمک به تبدیل پرتو‌های نور به تصویر نیاز دارد، می‌دهد و به مرطوب ماندن چشم نیز کمک می‌کند.

تیلور اشاره کرد که هویج منبع شناخته شده‌ای از ویتامین A است، اما سیب زمینی شیرین ویتامین A بیشتری را برای بدن فراهم می‌کند.

تیلور گفت: یک سیب زمینی شیرین بیش از ۲۰۰ درصد از دز روزانه ویتامین A را دارد که پزشکان توصیه می‌کنند.

گرمک و زردآلو نیز منابع خوبی هستند.

آنتی اکسیدان ویتامین C نیز برای سلامت چشم بسیار مهم است. در حالی که غذا‌های سرخ شده، دود تنباکو و پرتو‌های خورشید می‌توانند رادیکال‌های آزاد تولید کنند – مولکول‌هایی که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و آن‌ها را می‌کشند – وظیفه ویتامین C ترمیم و رشد سلول‌های جدید است.

منابع خوب برای دریافت این ویتامین پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو، هلو، فلفل دلمه‌ای قرمز، گوجه فرنگی و توت فرنگی هستند.

به گزارش «مدیکال اکسپرس»، بر اساس مطالعه بیماری‌های چشمی مرتبط با سن (AREDS)، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از «دژنراسیون ماکولا» (تباهی لکه زرد) (AMD) و «آب مروارید» مرتبط با سن جلوگیری کنند یا آن را به تاخیر بیاندازند.

به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، آنتی اکسیدان دیگری به نام ویتامین E است که سلول‌های چشم را سالم نگه می‌دارد. می‌توان این ویتامین را در آووکادو، بادام و تخمه آفتابگردان پیدا کرد.

همچنین خوردن ماهی‌های آب سرد حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ نیز مفید است. آن‌ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی در مراحل بعدی زندگی هم کمک کنند.

تیلور گفت: امگا ۳ برای عملکرد اشک مفید است، بنابراین خوردن ماهی ممکن است به افرادی که دچار خشکی چشم هستند، کمک کند.

دو آنتی اکسیدان دیگر که برای چشم مفید هستند، «لوتئین» و «زآگزانتین» هستند.

آن‌ها در سبزیجات سبز برگ و سایر غذا‌های با رنگ روشن یافت می‌شوند و از لکه زرد محافظت می‌کنند.

لکه زرد یا ماکولا (به انگلیسی: Macula) بخشی از شبکیه است که بیشترین حساسیت به نور را دارد و موجب دید مستقیم و واضح می‌شود. لکه زرد برای کار‌های دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

کلم برگ، اسفناج، کاهوی رومی، کلم سبز، شلغم، کلم بروکلی و نخود فرنگی همگی مانند تخم مرغ حاوی این مواد مغذی هستند.

شبکیه برای محافظت از چشمان شما در برابر اثرات مخرب نور به «روی» (zinc) نیاز دارد، اما روی می‌تواند میزان مس را در بدن شما کاهش دهد. به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، این ماده مغذی برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون مورد نیاز است.

در همین حال، هر دو را می‌توان در حبوبات از جمله لوبیا قرمز و لوبیای عروس یافت. گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و غلات غنی شده نیز سرشار از روی هستند.

تیلور اظهار کرد که بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی از طریق غذا است.

تیلور خاطرنشان کرد: به طور کلی، اکثر افراد می‌توانند و باید مواد مغذی کافی را از طریق رژیم غذایی خود بدون نیاز به مصرف مکمل دریافت کنند.

با این حال به گفته متخصصان، افراد مبتلا به تباهی لکه زرد ممکن است از مکمل‌ها سود ببرند.

تیلور اضافه کرد که می‌توان از طریق داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها سلامت چشم بلکه سلامت کلی بدن را حفظ کرد.

چشم‌ها نقش مهمی در سلامت انسان بازی می‌کنند و اقدامات بسیاری وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان سلامت این عضو مهم و حساس را تضمین کرد.

در ادامه به چند توصیه مفید برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از آسیب دیدن بینایی خواهیم پرداخت.

– مراجعه مرتب به چشم پزشک: بهترین اقدام برای اطمینان یافتن از سلامت چشم‌ها معاینه مرتب آنهاست. اگرچه ممکن است فرد در بینایی مشکلی نداشته باشد، اما تا پیش از بررسی دقیق چشم پزشک نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد از این موضوع مطمئن شد. همچنین معاینه چشم‌ها نه تنها نیاز به عینک را تعیین می‌کند بلکه در تشخیص بیماری‌های چشمی موثر است.

– کنترل وزن: داشتن اضافه وزن و چاق بودن فرد را در معرض بیماری‌هایی همچون دیابت قرار می‌دهد که می‌تواند در نهایت به از دست رفتن بینایی منجر شود. نتایج یک تحقیق در انگلیس نشان داد کاهش قابل توجه وزن بر پیشگیری از آسیب دیدگی چشمی ناشی از فشار خون بالا، دیابت و چاقی تاثیر مثبت دارد.

– استفاده از عینک آفتابی مناسب: مهمترین نقش عینک آفتابی، حفظ سلامت چشم‌ها در برابر اشعه فرابنفش است.

– استراحت دادن به چشم‌ها: اگر در تمام طول روز به صورت مداوم با رایانه کار می‌کنند و از استراحت دادن به چشم‌ها غافل هستید در پایان روز دچار خستگی در چشم‌ها می‌شوید. کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند به ازای هر ۲۰ دقیقه کار کردن با کامپیوتر باید مدت ۲۰ ثانیه به فاصله دور نگاه کنند.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا