اقتصادی

روحانی خرانه مقروض به رئیسی تحویل داد!

” روایت خدمت در هفته دولت”

روحانی خرانه مقروض به رئیسی تحویل داد!

دولت سیزدهم در شرایطی در تابستان سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرد که وضعیت تأمین کالاهای اساسی به شدت بحرانی بود.

به گزارش خبرگزاری تیتر اول، طبق آمارهای وزارت صمت، در پایان خرداد ۱۴۰۰ در زمینه تأمین روغن خام کشور بیش از یک میلیون تن کسری وجود داشت. 

در زمینه تأمین شکر بیش از 600 هزار تن کسری وجود داشت و ۱٫۳ میلیون تن نیز برای تأمین برنج کمبود به چشم می‌خورد.

در اواخر دولت گذشته، کسری گندم کشور هم ۶٫۷ میلیون تن و نهاده‌های دامی ۱۲٫۸ میلیون تن بود.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ که سال پایانی دولت دهم بود با تمهیداتی که آن دولت اتخاذ کرده بود دولت در تمامی این کالاهای اساسی با مازاد تأمین هم مواجه شد به طوری که میزان تأمین روغن خام کشور 181 هزار تن بیش از نیاز بود.

میزان مازاد تأمین شکر در سال ۱۳۹۲ بیش از 350 هزار تن و برنج بیش از 400 هزار تن بود. در سال ۱۳۹۲ کسری گندم کشور ۱٫۹ میلیون تن بود در حالی که در پایان دولت روحانی همانطور که ذکر شد این رقم به ۶٫۷ میلیون تن افزایش یافت. 

میزان کسری نهاده‌های دامی نیز در سال ۱۳۹۲ حدود ۲٫۷ میلیون تن بود در حالی که در پایان دولت دوازدهم به ۱۲٫۸ میلیون تن افزایش یافت که تأمین این حجم عظیم کسری کالاهای اساسی، دولت سیزدهم را در ابتدای کار با مشکل جدی مواجه کرد. 

این در حالی بود که دولت دوازدهم تمامی 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی مصوب بودجه ۱۴۰۰ را در همان دوره کاری خود مصرف کرده بود و دولت سیزدهم برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مجوز استفاده از ارز ترجیحی جدید نداشت.

1

تکمیل ذخایر راهبردی کالاهای اساسی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در 2 سال اخیر بوده است. در حال حاضر و بر اساس موجودی انبارها، هیچ‌گاه ذخایر کشور به اندازه میزان فعلی نبوده و هیچ‌گونه کمبودی در خصوص ذخایر راهبردی کشور وجود ندارد. 

بر اساس آمارها ذخایر راهبردی کشور از ۴۵ روز به بیش از ۵ ماه افزایش یافته است.

انتهای پیام/






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا