بین الملل

عراقچی: دور آینده مذاکرات می‌تواند دور پایانی باشد/آمریکایی‌ها باید تصمیمات سخت بگیرند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین تیتر اول ، سید عباس عراقچی ، عصر چهارشنبه ، چهارم ژوئن ، در مصاحبه ای پس از جلسه کمیسیون مشترک ، معاون وزیر خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین گفت: : “امروز ، پس از تقریباً ده روز کار فشرده ، به جایی رسیده ایم که همه هیئت ها احساس می کنند که باید در پایتخت های خود دوباره مشورت کنند.

روز چهارشنبه جلسه کمیسیون مشترک در وین به منظور بررسی مذاکرات اخیر برگزار شد و تصمیم بر این شد که روسای هیئت ها برای چند روز مشاوره به پایتخت ها بازگردند و مذاکرات طی روزهای آینده از سر گرفته شود. . (اینجا بخوانید)

* بسیاری از هیئت ها امیدوار بودند که این آخرین دور مذاکرات باشد / این دور متوقف نشده است

وی به رادیو آزادی گفت: “بسیاری از هیئت ها امیدوار بودند كه این آخرین دور مذاكرات باشد.” همانطور که قبلاً گفتم ، فکر می کنم ما هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی داریم ، اما این طور نیست.

اراچی گفت: “تصمیم بر این شد که چند روز ، حداکثر یک هفته و مشاوره ها در پایتخت ها اختصاص داده شود و به مذاکرات برگردیم.”

در حقیقت ، این دور از مذاکرات متوقف نشده است ، اما استنشاق آن چند روز طول می کشد تا بتوانیم در مورد موضوعاتی که هنوز مورد بحث است و راه حل های پیشنهادی ، نتیجه گیری بهتری داشته باشیم.

وی گفت: “مهم است که ما در مورد موضوعات اصلی بحث برانگیز بحث کنیم ، و هر یک از آنها راه حل هایی دارد و این راه حل ها باید آزمایش و بهترین انتخاب شوند.

* موقعیت های ما موقعیت های خاصی از سیستم هستند که هنوز هم وجود دارند. ما مواضع خود را تغییر نداده ایم.

به گزارش فرا ، این دیپلمات ارشد کشورمان اعلام کرد: “مواضع ما مواضع خاصی از سیستم است که هنوز هم وجود دارد.” ما مواضع خود را تغییر نداده ایم. مهم است که روشهای بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل و نحوه انجام و تأیید تعهدات خود و همچنین بازگشت ایران به شورای امنیت سازمان ملل به نحوی مورد توافق طرفین و به نفع ماست.

وی یادآور شد: جزئیات و تعمیمات این کار وجود دارد ، ما در زمینه جزئیات پیشرفت خوبی داشته ایم. برخی از مسائل کلی باقی مانده است. اکنون راه حلهایی برای هر مشکلی پیدا شده است. باقی مانده است که می توانیم بین خود به یک نتیجه گیری داخلی برسیم.

وی با اشاره به اینکه سایر هیئت ها باید به نتیجه برسند ، گفت: “برخی از موارد امکان پذیر نیست و باید آنها را درک کنند.” برخی مسائل وجود دارد که برای آنها امکان پذیر نیست. همه اینها باید در یک بسته جامع توافق شود.

عراقچی افزود: تا زمانی که مواضع ما تأمین شود و مواضع تعیین شده توسط سیستم تأمین شود ، طبیعی است که این مذاکرات را تا پایان کار ادامه دهیم.

* ما در مذاکرات پیشرفت خوبی داشتیم. متن های مربوط به بخشهای مختلف مذاکرات اکنون نوشته شده و کامل هستند

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این س questionال که آیا در هفته گذشته پیشرفت بیشتری داشته اید؟ وی گفت: در هر جلسه رویدادهای جدیدی داشتیم ، بعضی جلسات سریعتر و جلسات دیگر کمتر بود. برخی از مسائل بهبود یافته و برخی هنوز عقب مانده اند.

اراکی افزود: “ما در مذاکرات پیشرفت خوبی داشته ایم ، اما موضوعات باقی مانده مواردی است که بدون آنها توافق حاصل نمی شود و لازم است تصمیم گیری شود.”

رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات وین گفت: “متن های مربوط به بخشهای مختلف گفتگوها اکنون نوشته و تکمیل شده است و در اکثر متون نزدیک به رسیدن به یک متن واحد هستیم.” از این نظر ، ما پیشرفت کرده ایم ، اما برخی از موضوعات اصلی باید مورد توجه قرار گیرند. راه حل هایی برای همه پیشنهاد و بحث شده است ، اما برای تصمیم گیری به سطوح بالاتر نیاز است.

او دوباره توضیح داد: این توافق نامه در وین تصمیم گیری نمی شود ، بلکه در تهران اتخاذ می شود.

* منطقا دور بعدی باید دور آخر باشد

به گزارش فرا ، عراقچی در مورد اینکه آیا دور بعدی گفتگوها آخرین دور است؟ وی اظهار داشت: در هیچ گفتگویی 100 درصد نمی توان هیچ چیز را پیش بینی کرد. منطقاً ، دور بعدی باید آخرین دور باشد. روند مذاکره ما تاکنون این بوده است که با نتیجه گیری و تصمیم گیری صحیح ، می توانیم دور بعدی را به دور آخر تبدیل کنیم. این ما نیستیم ، بلکه اعضای دیگر و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل و آمریکایی ها هستند که باید تصمیم دشوار خود را بگیرند و با موقعیت جمهوری اسلامی سازگار شوند.

وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد ، طبیعی است که ما توافق خواهیم کرد و اگر این اتفاق نیفتد ، یا موافقت نخواهیم کرد یا بیشتر مذاکره خواهیم کرد.

* ما به هیچ عامل بیرونی توجه نمی کنیم

معاون وزیر خارجه گفت: ما به هیچ وجه به دنبال گفتگوهای فرسایشی نیستیم و در عین حال هیچ عجله ای برای فدا کردن منافع دولت نداریم ، خدا نمی دهد.

وی با بیان اینکه به هیچ عامل بیرونی توجه نمی کنیم ، گفت: “همه مسائل خارجی در کشور و جامعه جهانی برای کار ما مهم نیستند.” در اینجا ما به منافع ملی کشور و مواضع نظام توجه کرده ایم ، بنابراین تا زمانی که امنیت آنها تأمین نشود به کار خود ادامه خواهیم داد و به سایر موضوعات توجهی نخواهیم کرد.

عراقی اظهار داشت: منطقی است که دور بعدی می تواند آخرین باشد ، اما در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

* ما هنوز زمان دقیق مرحله بعدی را مشخص نکرده ایم

وی همچنین در مورد دور بعدی گفتگوها در وین گفت: ما هنوز محدودیت زمانی تعیین نکرده ایم ، اما به طور کلی تصمیم بر این شد که حدود یک هفته رایزنی رایگان و بیشتر انجام شود و سپس دوباره دیدار کنیم. هماهنگ کننده ، آقای مورا ، مشاوره می کند ، تصمیم می گیرد و تاریخ را بین اعضا اعلام می کند.

به گزارش فارس ، دور جدید جلسه کمیسیون مشترک برجاما در واقع در تاریخ 4 آوریل برگزار شد و پس از توافق ، تصمیم بر این شد که این گفتگوها شخصاً در روز سه شنبه 6 آوریل دنبال شود و در نهایت این جلسه توافق شد. و هسته اصلی از بررسی نتایج بحث و گفتگوهای دو کارگروه در جلسه کمیسیون برجام در روز جمعه ، 10 آوریل ارائه شد و اعلام شد که هیئت ها برای تنفس و رایزنی به پایتخت ها بازمی گردند و قرار است بار دیگر در وین دیدار کنند. در روز چهارشنبه ، 15 آوریل. جلسه به مدت یک روز به تعویق افتاد زیرا یکی از اعضای هیئت اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 16 آوریل در کرونا آلوده شد و تصمیم بر این شد که جلسات کارشناسی ادامه یابد.

جلسه بعدی کمیسیون مشترک برج در روز شنبه ، 17 آوریل در وین برگزار شد و رایزنی ها در گروه های تخصصی و کاری برای چندین روز ادامه داشت. جلسه بعدی روز سه شنبه ، 20 آوریل در وین برگزار شد و هیئت ها توافق کردند که مذاکرات را از سر بگیرند. آنها دوباره ملاقات کردند و سپس به پایتختها بازگشتند ، و تصمیم بر این شد که دور جدید جلسات در روز جمعه 6 مه برگزار شود. که این نیز انجام شد و در تاریخ 29 مه کمیسیون مجدداً تشکیل جلسه داد و توافق کرد که به پایتختها بازگردد ، پس از آن گفتگوهای چهارم در ژوئن در وین از سر گرفته شد و تا امروز (12 ژوئن) ادامه یافت و پس از جلسه چهارشنبه ژوئن 12 ، توافق شد که روسای هیئت ها برای رایزنی های بیشتر به پایتخت ها بازگردند و پس از یک هفته وقفه به وین بازگردند.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا