سلامت و تندرستی

این ورزش‌ها “پوکی استخوان” را به تاخیر می‌اندازد!

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر بهزاد حیدرپور به مناسبت هفته پوکی استخوان (۲۹ آنلاین تا ۴ آبان) در گفت وگو با تیتر اول، با اشاره به اثرات مثبت ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: در افراد سالم ورزش با افزایش بازجذب کلسیم و تغییر فرآیند سوخت و ساز استخوان‌ها به تحکیم استخوان ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر می اندازد.

حیدرپور گفت: علاوه بر این ورزش بویژه ورزش هایی که انقباض عضلات را به دنبال داشته باشد، با وارد آوردن فشار بر روی استخوان‌ها فرآیند استخوان سازی را تسریع کرده و مانع از پوکی استخوان می شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ورزش با فواید کلی که برای سلامت بدن دارد، از جمله بهبود فعالیت قلب و خونرسانی و نیز بهبود اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن، بصورت غیرمستقیم بازهم تاثیرات مهمی بر روی سلامت استخوان ها دارد.

حیدرپور در خصوص ورزش های مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان گفت: این ورزش ها زمانی موثر است که روی سیستم عضلانی بدن فشار وارد کند که از جمله این ورزش ها می‌توان به دویدن، پیاده روی با شدت متوسط به بالا، ورزش جامپینگ و… اشاره کرد.

حیدپور گفت: ورزش هایی که در حالت نشسته و درازکش انجام می گیرد تاثیر چندانی در پیشگیری از پوکی استخوان ندارد و ورزشی مفید است که روی سیستم عضلانی فشار وارد کند.

این متخصص طب ورزش در ادامه در خصوص ورزش کردن افراد مبتلا به پوکی استخوان نیز گفت: اگر افراد کاهش تراکم استخوانی داشته و در مراحل ابتدایی بیماری هستند، انجام ورزش برای آنها منعی ندارد و ورزش هایی مانند دو و پیاده روی که به استخوان آنها فشار وارد می کند، برای آنها توصیه می شود.

وی افزود: در صورتی که افراد به مراحل پیشرفته بیماری پوکی استخوان رسیده‌اند، باید احتیاط بیشتری داشته و حتما ورزش را تحت نظر پزشک انجام دهند.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا