ارتفاع کوه باباکوهی شیراز

باباکوهی شیراز یکی از اماکن گردشگری و تاریخی فوق‌العاده در این شهر زیبا است. امروزه گردشگران، باباکوهی گردشگری شیراز را به عنوان یکی از مقاصد اصلی بازدید خود مشخص می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این مکان تاریخی و گردشگری در ادامه همراه ما باشید.

باباکوهی (شاعر) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

باباکوهی کیست؟

علی ابن باکویه ملقب به باباکوهی در سال ۱۳۳۷ هجری در شهرستان شیراز استان فارس متولد شد. باباکوهی علاقه بسیار زیادی به عرفان و یزدان‌شناسی داشت و به همین دلیل، یکی از سالکان آن دوران به حساب می‌آید.

ابن باکویه با علمای آن دوره یعنی شیخ ابوسعید ابوالخیر و عبدالله انصاری هم دیداری داشته و حتی جامی که شاعر قرن 9 از این فرد در آثار خود یاد کرده و او را یکی از شاعران بزرگ زمان خود معرفی کرده است. علاوه بر جامی سعدی هم به وصف صفات انسانی این فرد پرداخته و او را یکی از بهترین‌های زمان خود معرفی کرده است.

علی ابن باکویه به مسافرت علاقه بسیاری داشت و بعد از اینکه از محضر بزرگان بهره می‌برد به شهر خود بازمی‌گشت. باباکوهی در قسمت شمالی شهرستان شیراز و در مغازه‌ای عزلت گرفته بود، به‌گونه‌ای که در سال ۴۴۲ در همان مکان درگذشت و به خاک سپرده شد.

در کنار آرامگاه باباکوهی شیراز چشمه‌ای وجود دارد که بر سر راه این چشمه، انواعی از حجره و اتاق هم ساخته شده است. می‎توان گفت حدود 5 سال است که به بازسازی آرامگاه باباکوهی مشغول شده‌اند تا بتوانند فضایی فوق‌العاده را برای گردشگران به ثمر برسانند.

تاریخچه باباکوهی شیراز

حال که به معرفی باباکوهی پرداخته‎ایم، بهتر است در مورد تاریخچه باباکوهی شیراز هم با شما صحبت کنیم. فرهاد میرزا معتمد الدوله، والی فارس سنگ‌قبر بابا کوهی را نصب و کتیبه‎ای را در قسمت زیرین این سنگ‌قبر قرار داد که مشخص کرده است، این سنگ قبر به پایان ۱۰۰۱ هجری قمری بر می‎گردد.

آرامگاه باباکوهی شیراز مرمت خود را از سال ۱۳۹۱ زیر نظر اداره اوقاف آغاز کرده است که البته این مرمت در سال ۱۳۹۲ به پایان رسید و سپس نوبت بازسازی این آرامگاه است که ۵ سال از این بازسازی می‎گذرد و شما را با باباکوهی جدید شیراز قرار است رو‌برو کند.

تاکنون تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا این آرامگاه را به امامزاده تبدیل شود، اما به این دلیل که آرامگاه بابا کوهی به ثبت ملی رسیده است، به دستور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این مقبره، تاریخی بوده و نمی‌توان آن را به امامزاده تبدیل کرد.

باباکوهی کجای شیراز است؟

سؤالی که بسیار مطرح می‌شود، این است که باباکوهی کجای شیراز است؟ و این سوال به این دلیل بوده که یکی از به شمار می‌آید.آرامگاه باباکوهی در دامنه‌ای از رشته کوه شمالی شهرستان شیراز قرار گرفته است و شما در سمت چپ این رشته کوه می‌توانید دروازه قرآن را مشاهده کنید.

2 کیلومتر سربالایی باعث شده است که برخی از افراد که مشکلات تنفسی و قلبی دارند، به راحتی نتوانند از این مکان تاریخی بازدید کنند که البته ارتفاع باباکوهی شیراز قبلا حدوداً 2 کیلومتر پیاده‌روی را می‌طلبید ولی هم‌اکنون، این‌چنین نیست و راه ماشین‌ رو احداث شده است.

توجه داشته باشید که شما برای رسیدن به آرامگاه باباکوهی در شیراز باید از دروازه قرآن و از سمت بلوار جمهوری مسیر را دنبال کنید و همان مسیر را ادامه دهید و بعد از عبور از آب نماهایی که در سمت راست وجود دارد، تابلوی آرامگاه باباکوهی را مشاهده خواهید کرد.

توصیه ما به شما این است که بعد از باباکوهی در شیراز به بازدید در شهرستان مرودشت هم توجهی نشان دهید؛ چرا که بهشت گمشده استان فارس را لقب گرفته است. در حال حاضر خیابان باباکوهی شیراز توانسته فضایی زیبا و خارق‌العاده را در ورودی این شهر به نمایش بگذارد. ورودی باباکوهی شیراز هم خود جذابیت‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارد.

فضای گردشگری باباکوهی در شیراز

چنانچه به عکس باباکوهی در شیراز توجه کنید، متوجه جذابیت باباکوهی شیراز خواهید شد؛ چراکه این مکان تاریخی به عنوان پارک باباکوهی شیراز هم از آن یاد می‌کنند. امروزه بسیاری نیز به نام بام باباکوهی شیراز هم این مکان را می‌شناسند.

با این تفاسیر می‌توان گفت، این پارک کوهستانی چندین اتاق و چشمه آب را درون خود جای داده است که اتاق‌های این مجموعه معماری دوره قاجار را به تصویر می‌کشند. می‌توان گفت معماری این گردشگاه با آثار مویدالدوله طهماسب میرزا نوه فتحعلی شاه در سال ۱۲۷۵ هجری قمری به ثبت رسیده است. حوض سنگی نیز در این پارک به چشم می‌آید که اطراف آن را درختان کهن‌سال فرا گرفته‌اند.

این پارک پایین‌تر از آرامگاه قرار گرفته و شما اگر قصد بازدید از آرامگاه را داشته باشید، باید کمی مسیر سربالایی را در پیش بگیرید. رستوران باباکوهی شیراز، مسیر سنگ فرش مقبره، کافی‌شاپ، فروشگاه، پارکینگ مخصوص و سرویس بهداشتی همگی از جمله امکانات رفاهی این مجموعه به شمار می‌آیند. اگر به دنبال فضاهای گردشگری بیشتری هستید، می‌توانید به بازدید هم بپردازید.

آرامگاه خواجوی کرمانی در نزدیکی آرامگاه باباکوهی شیراز

از جمله مکان‌های تاریخی دیگری که می‌توان در کنار آرامگاه باباکوهی شیراز معرفی کرد، آرامگاه خواجوی کرمانی است که در سمت شرق گردشگاه بابا کوهی شما با آرامگاه خواجوی کرمانی روبرو می‌شوید که این بنای فوق‌العاده خاص و ارزشمند یکی از مکان‌های تاریخی فوق‌العاده‌ است.

محال است گردشگران در هاگر تمام برنامه‌های کوهنوردی جمعه صبح زیر سر شماست، این مطلب را برای شما نوشته‌ایم. باباکوهی شیراز، یکی از محبوب‌ترین مناطق تفریحی شیراز است که بر روی کوه‌های شمالی این شهر، نزدیک دروازه قرآن قرار دارد. در این مطلب همه چیز را درباره این منطقه و مسیرهای دسترسی به آن می‌خوانید.

باباکوهی شیراز یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی شیراز است که بر روی کوه صبوی در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد. این منطقه گردشگری و تفریحی به دلیل قرارگرفتن آرامگاه باباکوهی (یکی از صوفیان بزرگ شیرازی) در آن به این نام معروف شده است.

این منطقه بین مردم شیراز از علاقه و احترام خاصی برخوردار است و اگر در روزهای تعطیل به‌خصوص جمعه صبح‌ها به این منطقه سر بزنید، با جمعیت زیادی روبه‌رو می‌شوید. اگر به‌دنبال یک مسیر آسان و سبک برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی هستید که به منطقه‌ای زیبا با چشم‌انداز باشکوهی از شهر منتهی شود، تا انتهای مطلب همراه یومگ باشید.

منطقه باباکوهی شیراز

منطقه تفریحی باباکوهی شیراز، که امروز به عنوان پارک کوهستانی باباکوهی شناخته می‌شود، کوهی در مجاورت دروازه قرآن است که در اصل صبوی نام دارد. اما به دلیل این‌که آرامگاه شاعر شیرازی، ابن‌باکویه (باباکوهی) در این کوه قرار گرفته، از قدیم‌الایام با این نام شناخته می‌شود. برای رسیدن به قسمت گردشگری این کوه و سپس آرامگاه باباکوهی، باید مدتی روی شیب کوه پیاده‌روی کنید.

بااین‌حال مسیر پیاده‌روی باباکوهی آن‌قدر خوش‌آب‌وهوا و باصفاست که مسافت را حس نمی‌کنید. گردشگاه، از چند اتاق متعلق به دوره قاجاریه، یک حوض سنگی، چشمه آب و درختانی بلند و کهنسال تشکیل شده و امکانات رفاهی مناسبی در اطراف آن وجود دارد. آرامگاه باباکوهی کمی بالاتر از قسمت گردشگری قرار گرفته است.

مسیر کوه‌نوردی به منطقه باباکوهی، مسیری آسان و سبک برای صعود است و به همین دلیل، خانواده‌های زیادی در روزهای تعطیل برای گذراندن یک صبح دلچسب، خود را به این منطقه می‌رسانند. اگر خوش‌شانس باشید، هنرمندان و نوازندگانی که صبح‌ها (به‌خصوص جمعه صبح‌ها) و بعدازظهر روزهای تعطیل در این منطقه اجرا دارند را می‌بینید.

آرامگاه باباکوهی پایان مسیر کوه‌نوردی نیست و اگر جاده را 4500 متر دیگر ادامه دهید به توربین بادی شیراز می‌رسید. از این نقطه چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر خواهید داشت. بهترین سایت گردشگری در کشور با الماس تریپ میتوانید هتل خود را رزرو کنید.

امکانات منطقه باباکوهی

  • پارکینگ
  • مسیر آسفالته و سنگ‌فرش
  • سرویس‌های بهداشتی
  • کافی‌شاپ
  • سوپرمارکت
  • بوفه آش و صبحانه

باباکوهی کجای شیراز است؟

پارک کوهستانی باباکوهی شیراز که از قدیم‌الایام محل تفریح و گردش شیرازی‌ها بوده و هست، بر روی کوه صبوی و در مجاورت دروازه قرآن واقع شده است. مسیرهای منتهی به این پارک از بلوار جمهوری اسلامی در دسترس هستند.

برای رسیدن به این منطقه گردشگری و بازدید از آرامگاه باباکوهی، باید حدود 1700 متر (از مسیر آسفالت)، روی کوه پیاده‌روی کنید. 3 مسیر برای دسترسی به بالای کوه وجود دارد که همگی آن‌ها از بلوار جمهوری اسلامی شروع می‌شوند. نحوه رسیدن به این منطقه و جزئیات مسیرهای پیاده‌روی را در ادامه بخوانید.

مسیر باباکوهی شیراز

همانطور که گفتیم، 3 مسیر برای رسیدن به ارتفاعات باباکوهی وجود دارد که همگی آن‌ها از بلوار جمهوری اسلامی شروع می‌شوند. مسیر اول سنگ‌فرش است و از قسمت جنگلی می‌گذرد و مسیر دوم آسفالت است و مسیر راحت‌تری دارد. مسیر سوم با پله به ارتفاعات می‌رسد و پیاده‌روی کمتری دارد.

جزئیات مسیرهای باباکوهی شیراز

مسیر اول:

مسیر اول تماما با سنگفرش پوشیده شده و از انتهای کوچه جمهوری اسلامی 1 شروع می‌شود. این مسیر از دل جنگلی از سروهای بلند می‌گذرد و دلچسب‌ترین راه برای رسیدن به منطقه تفریحی باباکوهی است. بااین‌حال شیب کوه و مسافتی که باید بپیمایید، از این راه بیشتر است و به کسانی که مشکل جسمی دارند، پیشنهاد نمی‌شود. مسیر کوه‌نوردی باباکوهی نیز در این کوچه قرار گرفته و مسیری صخره‌ای‌ست که از ابتدای کوچه با چند پله شروع می‌شود.

توجه کنید که کوچه جمهوری اسلامی 1 برای پارک ماشین مناسب نیست و اگر با ماشین شخصی هستید، به سراغ دو مسیر بعدی که محل مناسب برای پارک خودرو دارند، بروید. اگر قصد دارید با حمل‌ونقل عمومی خودتان را به این مسیر برسانید، ایستگاه اتوبوس باباکوهی درست در مجاورت این کوچه قرار گرفته است. خط 74، پایانه بلوار نارنجستان-نمازی از این ایستگاه می‌گذرد.

مسیر دوم:

مسیر دوم هم در بلوار جمهوری اسلامی قرار گرفته است و از خیابان سروش حق‌نگهدار شروع می‌شود. (این خیابان را مقابل قلعه کریم‌خانی پیدا می‌کنید.) حدود 300 متر که از این خیابان بالا بروید، به درب ورودی پارک باباکوهی می‌رسید و از این قسمت به بعد حراست اجازه ورود خودرو به محوطه را نمی‌دهد. اما می‌توانید ماشین را در پارکینگ سمت چپ که محیطی دیوارکشیده‌شده و امن است، پارک کنید. تمام این مسیر آسفالت شده و پیاده‌روی از آن به دلیل شیب کمتر کوه، راحت‌تر است.

مسیر سوم:

مسیر سوم از دو مسیر قبلی کوتاه‌تر است؛ اگر صرفا می‌خواهید از منطقه گردشگری و آرامگاه باباکوهی دیدن کنید و به مسیر اهمیت نمی‌دهید، پیشنهاد می‌کنم از این راه استفاده کنید. این مسیر از کوچه جمهوری اسلامی 11 شروع می‌شود و برای رسیدن به بالای کوه باید از پله‌‌های سنگی آن بالا بروید. می‌توانید با ماشین وارد کوچه شوید تا به محوطه‌ای باز برسید که امکان پارک خودرو دارد. از آن‌جا به بعد، راه پله‌ها را در پیش بگیرید تا به آرامگاه برسید.

 

دکمه بازگشت به بالا