فرهنگ و هنر

تخصیص ۲۸۰ میلیارد تومان اوراق برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک

تیتر اول/لرستان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۲۸۰ میلیارد تومان اوراق برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک تخصیص داده شد.

داوود منظور شامگاه، ۱۰ بهمن‌ماه در در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان که در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار کرد: ماموریت و وظیفه همه ما در دولت رسیدگی به امورات و کارهای مردم بوده که پای انقلاب ایستاده‌اند، ضمن اینکه افتخار همه مدیران دولت، خدمت‌گزاری به ملت شریف ایران است.

وی تصریح کرد: هر چقدر تلاش کنیم پاسخ‌گوی مردم شریف، غیور و صبور ایران اسلامی نیستیم، مردمی که در مقابل همه فشارها ایستاده و مقاومت کرده‌اند و همیشه حماسه آفریده‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مردم این خطه همواره رشادت و وفاداری داشته‌اند، افزود: برخی استان‌ها به دلیل عقب‌ماندگی‌های تاریخی از سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی به اندازه کافی بهره نبرده و طرح‌های عمرانی در آن‌ها کمتر اجرا شده است.

منظور خاطرنشان کرد: این روند توسعه نامتوازن به سرعت باید اصلاح شود، باید به سمت عدالت بین استانی حرکت کرده و پیشرفت را برای همه فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: این رشد با ایجاد زیرساخت لازم و وضع قوانین بهبود فضای کسب و کار ایجاد می‌شود و امروز ظرفیت بخش خصوصی بالا است و این بخش در همه حوزه‌ها به خوبی می‌توانند خلق ثروت کنند و اشتغال‌آفرینی و خلاقیت داشته باشند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: نقاط عقب افتادگی استان‌ها باید شناسایی و آن‌ها مرتفع شوند، مهار آب‌های سطحی در استان مهم بوده، ابتدا باید لرستان از منفعت آب بهره ببرد.

منظور با بیان اینکه باید الگوهای موفق تکثیر شوند و از کسب و کارها باید حمایت شود، افزود: در خصوص سدسازی در لرستان عقب‌ماندگی وجود دارد و طرح‌های سدهای متعددی در استان در حال ساخت بوده و این یک تحول جدید در استان است.

وی با بیان اینکه اراده دولت و رئیس جمهور بر رفع موانع سد معشوره است، اظهار کرد: شبکه آبیاری سد ایوشان نیز امروز افتتاح شد و سد تاج امیر در آینده نزدیک ضمن تکمیل آب شرب، می‌تواند اراضی زیادی را مشروب کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: طرح‌های آبرسانی لرستان در اولویت بوده این در حالی است که طرح‌های جمع‌آوری فاضلاب از اولویت‌های دولت است.

منظور خاطرنشان کرد: طرح های فاضلاب در کشور زیاد است که برخی از آنها عقب هستند که باید به روند ساخت آن‌ها سرعت بخشید.

وی اضافه کرد: اگر مسئله آب را در استان حل کنیم و آب پایدار را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم می‌توان در کنارش صنایع تبدیلی را گسترش و سطح درآمدها را در استان تغییر داد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ابتدای آبان ماه امسال ۲۶ هزار میلیارد تومان تامین شده که باید از محل توسعه و پیشرفت عدالت باید منابع در سطح استان‌ها طی روزهای آینده توزیع شود.

منظور ادامه داد: با اشاره به مهار تورم، ادامه داد: این امر یکی از سیاست‌های اصلی دولت است و برای تحقق این مهم ابتدا باید تلاش کنیم که دولت کسری بودجه پیدا نکند تا رضایت واقعی مردم حاصل شود چون رضایت مردم برای ما مهم است.

وی اظهار کرد: برای مهار تورم رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها را محدود کرده‌ایم، اما به بانک‌ها گفته‌ایم باید هدایت اعتبار کنند، یعنی اعتبارات به سمت سرمایه در گردش برود و به سمت کارهای دلالی و واسطه‌گری نروند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: استان لرستان ظرفیت بسیار بالای در زمینه معادن دارد و پهنه‌های معدنی زیادی دارد که هنوز به قدر کافی اکتشاف نشده‌اند پس باید اکتشاف معادن را توسعه داد.

منظور خاطرنشان کرد: امروز درآمد دولت از معادن به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده و در دولت سیزدهم خیلی روی نفت حساب نمی‌شود و سهم نفت کاهش یافته، ما بنا داریم دولت را با منابع پایدار داخلی اداره کنیم.

وی با اشاره به بخش درمان و بیمارستان، افزود: کل تخت‌های فعال در استان ۲۳۰۰ تخت بوده اما در حال حاضر ۱۱۰۰ تخت در حال احداث است که نمونه آن بیمارستان نیایش بوده دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: متوسط کشور در این راستا ۱.۸ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت بوده اما در حال حاضر این مهم در لرستان پایین‌تر از این رقم است.

منظور بیان کرد: راه‌آهن لرستان یک ابرپروژه است و کمک خواهیم کرد که این طرح بزرگ اجرا شود و از منابع مختلف این پروژه ملی را کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پروژه راه‌آهن خرم‌آباد ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که از این‌رو باید از طریق‌های دیگر ظرفیت‌های تامین مالی را تامین کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به قلعه فلک الافلاک، افزود: روز گذشته ۲۸۰ میلیارد تومان اوراق برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک تخصیص داده شد.

منظور اظهار کرد: همچنین طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی، ورزشگاه‌ها، مدارس علمیه و… نیز جز مواردی که نسبت به تأمین منابع لازم آنها اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا