جامعه

مهریه؛ مکانیسمی جبرانی برای حقوق نداشته

به گفته این جامعه شناس زن ، برخی از زنان در حال حاضر سعی در جبران مهریه برای جبران برخی از محرومیت های زناشویی دارند که مانع ازدواج مجدد مردان یا اعمال حق طلاق آنها می شود ، یا اگر یک مرد با اگر زنی با طلاق موافقت نمی کند ، زن می تواند از جهیزیه به عنوان وسیله ای برای دستیابی به حق طلاق به عبارت دیگر ، مهریه برای زنان مکانیسم جبران خسارت است که برای جبران سلب برخی از حقوق آنها طراحی شده است ، در حالی که محرومیت اقتصادی زنان نیز می تواند یکی از عواملی باشد که آنها را برای مطالبه مهریه تحریک می کند.

سیمین کاظمی در مصاحبه با تیتر اول ، وی با اشاره به اینکه یکی از خواسته های زنان برابری قانونی در خانواده است ، اظهار داشت: در واقع ساختار اجتماعی و اقتصادی زنان را از حقوق محروم می کند و بجای آن مسئولیت زندگی را بر دوش مردان می گذارد. در چنین شرایطی طبیعی است که زنی بخواهد فقط از روزنه ای که قانون برایش باز کرده استفاده کند. اگر زنان و مردان از حقوق و منابع یکسانی در جامعه برخوردار باشند ، مهریه سرمایه ای غیرقابل پیش بینی ، غیرقانونی و غیر قابل تعویض است ، اما در شرایط محرومیت از زنان ، مهریه مهم و تنها راه حل زنان است.

بالا بردن نیاز به اشتغال زنان و مهریه زنان به عنوان حمایت پس از طلاق

به گفته وی ، یکی از دلایل درخواست جهیزیه زنان وضعیت شغلی آنها است. در جامعه ما این تصور به زنان داده می شود که زنان نیازی به اشتغال ندارند و بنابراین فرصت های کمی برای کار دارند. فقط حدود 18٪ از کارمندان زن هستند. به این ترتیب نحوه درآمدزایی زنان ازدواج است و به عبارت دقیق تر ، شوهر در نقش شوهر باید هزینه های زندگی آنها را تأمین کند و مهریه پس از طلاق به عنوان حمایت آینده تعریف شود.

کاظمی همچنین گفت: زنان می خواهند هنگام طلاق ، ترک کشور ، حضانت فرزندان ، ادامه تحصیل و کار از حقوق مشابه مردان برخوردار شوند. این قانون به طور یک جانبه چنین حقوقی را به مردان اعطا کرده و به تعبیری به مردان اختیار کامل کنترل زنان را داده است ، زنانی که می توانند در مورد زنان و آینده آنها هر وقت خواستند تصمیم بگیرند.

معایب حقوقی و ناامنی اجتماعی دو عاملی هستند که بر مهریه تمرکز می کنند

وی معتقد است که هم معایب قانونی در زندگی مشترک و هم ناامنی اجتماعی و اقتصادی زنان مهریه را به عنوان راه حلی برای زنان مهم کرده است. اگر زنان مانند مردان حق کار و درآمد داشته باشند به طوری که در قرارداد ازدواج از ارث و حقوق یکسانی برخوردار باشند ، دیگر مهریه موضوعیت ندارد و باید فوراً از قانون حذف شود.

این جامعه شناس زن ادامه داد: یک مرد می تواند یک زن را طلاق دهد ، او می تواند هر زمان که خواست همسر دیگری بگیرد ، او را از زندگی با فرزندان محروم کند ، از خروج وی از کشور جلوگیری کند و یا حتی از خانه خارج شود ، او نمی تواند اجازه دهد یک زن کار کند و اجازه نمی دهد که تحصیل کند. در مقابل ، در قرارداد ازدواج نیز موضوع مهریه به عنوان یک احتمال برای زن ذکر شده است که زن و مرد در آن توافق می کنند و مرد موافقت می کند جهیزیه را به اشکال مختلف به زن بدهد که یکی از آنها سکه است.

سیستم اجتماعی و حقوقی ضعیفی ، به همین دلیل برخی از زنان از مهریه سو abuse استفاده می کنند

این فعال زنان در مورد سو abuseاستفاده ای که برخی از زنان با تعیین جهیزیه سنگین انجام می دهند ، توضیح داد: ابتدا باید توجه داشت که این روش تا چه اندازه گسترده است و چه تعداد از زنان بدون هدف زندگی مشترک صرفاً درخواست جهیزیه می کنند. آنها دارند انجام می دهند. در واقع ، ما نمی توانیم یک قاعده کلی را به استثنا قضاوت کنیم. جهیزیه در یک سیستم حقوقی مدرن و جامعه سنتی تحت سلطه احساسات شکل گرفت و عملکردهای متناسب با چنین جامعه ای داشت ، اما اکنون می توان به جامعه ای نیمه مدرن که در آن عقلانیت و محاسبه عقلانی ظهور می کند ، نقل مکان کرد. انتظار می رود عملکردهای آن تغییر کند یا عملکرد نامناسب ظاهر شود.

به گفته وی ، این واقعیت که زنان می خواهند از این تنها اختیاری که قانون – مهریه به آنها داده است – استفاده کنند ، به دلیل ضعف سیستم اجتماعی و حقوقی ، که نتوانسته است قوانین و حقوق زنان و مردان را بر اساس واقعیت و نیازهای جامعه مدرن بنا کند ، غیر معمول است. به طور خلاصه

به زندان انداختن مردان بدهکار جهیزیه ای باز در زندگی زنان ایجاد نمی کند

کاظمی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره حبس مردان به دلیل مهریه گفت: مردان نمی توانند وظیفه ای را که برای اولین بار از طرف جامعه به آنها تحمیل شده بود انجام دهند و آنها در طول ازدواج آن را پذیرفتند و در نتیجه زندانی می شوند. اصولاً ناخوشایند است و عواقبی هم در پی دارد. از طرف دیگر ، زندانی کردن ساده یک مرد در زندگی زن هیچ گشودگی ندارد. رویکرد مهریه نمی تواند از حبس مرد دفاع کند یا چشم او را بر سلب حقوق زنان ببندد. بنابراین ، ما باید ریشه های این مشکل را بررسی کنیم و به طور اساسی آن را حل کنیم. مردان نباید به زندان بروند و زنان نباید بدون هیچ گونه حقوق و منابع مالی باقی بمانند ، ما باید هر دو طرف این مسئله را ببینیم.

توزیع کار بر اساس جنسیت و محدودیت ها برای زنان

این جامعه شناس زنان همچنین گفت: وضعیت برابری حقوقی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است ، تقسیم کار در همه جوامع از نظر جنسیتی وجود دارد و این تاثیری در وضعیت زنان داشته و زنان را به خانواده محدود کرده و برخی از حقوق زنان را از آنها سلب می کند. در تقسیم جنسیتی کار ، نقش نان آور خانواده به مردان و نقش خانوار به زنان اختصاص داده شده است و این تقسیم کار زمینه اقتصادی وابسته ای را برای زنان و مردان ایجاد می کند. چنین تقسیم کار به خودی خود به نابرابری جنسیتی کمک می کند. با این وجود ، به دنبال مبارزات فمینیست ها و فعالان حقوق زنان و مطالبات توده های زنان در کشورهای مختلف ، حداقل تلاش شده است قوانینی تدوین شود که حقوق زنان را تضمین کند یا شرایط دستیابی زنان به برخی حقوق را فراهم کند. .

وضعیت نامطلوب جهیزیه و نیاز به اصلاح آن برای جلوگیری از عواقب جدی آن

کاظمی افزود: موضوع مهریه در حال حاضر در نقطه ضعف است ، زیرا گرانی و فقر باعث افزایش تعداد مردانی که قادر به پرداخت مهریه نیستند شده و آنها را به زندان انداخته است. از طرف دیگر ، در برخی موارد ، کل زندگی اقتصادی زنان در آستانه طلاق به مهریه بستگی دارد. چنین شرایطی مستلزم مداخله و حل و فصل است و واضح است که اگر هر دو طرف قرارداد ازدواج تحت حمایت قانون باشند ، مداخله در این زمینه نتایج مثبتی به همراه دارد.

این جامعه شناس زنان در پایان گفت: امضا کنندگان در بیانیه ای از سوی فعالان حقوق زنان در مورد مهریه راه حل هایی را پیشنهاد داده اند که می تواند به حل این مسئله کمک کند تا جهیزیه با نصف شدن اموال و زنان جایگزین شود. از خزانه پرداخت خواهد کرد ، زن پس از طلاق مسکن ، فرصت های شغلی ، مستمری و بیمه خواهد داشت و … که یکی از این راه حل هاست: نادیده گرفتن حقوق زنان مطلقه می تواند عواقب جدی داشته باشد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد جهیزیه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا