جوشکاری آلمینیوم با دستگاه جوش معمولی

در آلومینیوم انتخاب آلیاژ مهمترین آیتم میباشد. کسب اطلاعات درباره خاصیت جوش پذیری آلیاژها بسیار مهم میباشد. زیرا آلیاژهای آلومینیوم فراوان موجود هستند. جوشکاری از خدمات ثانویه و در عین حال کاربردی  است.

برای خرید intimax دستگاه جوش با بهترین قیمت کلیک کنید

مونتاژ جوش چیست؟

مجموعه های جوش داده شده • محصولات سیمی

مجموعه های جوش داده شده از قطعات سفارشی ساخته شده از طریق تکنیک های جوشکاری رباتیک با کیفیت بالا ساخته می شوند. محصولات ما کاربردهای خود را در صنایعی مانند چمن و باغ، پزشکی، برق، تجاری، تولید، سرگرمی، دفاع، خودرو و هوافضا پیدا می کنند.

استحکام جوش فولاد با فلز پایه

عموماً جوشکارها در هنگام جوشکاری آلومینیوم دچار سردرگمی میشوند. زیرا جوش فولاد با فلز پایه استحکام یکسانی دارد. و هیچ تفاوت و تغییری ندارد. ولی این موضوع در مورد آلومینیوم متفاوت میباشد. میزان استحکام منطقه جوش آلومینیوم از فلز پایه کمتر است.

جهت خرید و آگاهی از آخرین قیمت های ابزار آلات صنعتی و ساختمانی می توانید بدون واسطه با وارد کننده این محصولات با شماره تماس 02166975233 در ارتباط باشید.

از مهم ترین اولویت های جوشکار این است که، آلیاژهای آلومینیوم دارای قابلیت جوش به روش‌ قوس الکتریکی تحت گاز تنگستن نیستند.

به طور تقریبی تمام آلیاژهای سری‌ های ۱۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ را میتوان به روش قوس الکتریکی جوش داد. ولی آلیاژهای سری ۲۰۰۰ و ۷۰۰۰ را نمی‌توان با این روش متصل کرد. البته آلیاژهای ۲۲۱۹ و ۷۰۲۰ استثنا میباشند.

روش های جوشکاری آلومینیوم

آلیاژهای آلومینیوم به علت سوختن و به سرعت اکسیداسیون تحت یک اتمسفر گاز محافظ آرگون یا هلیوم و یا ترکیبی از هر دو گاز به روش‌ های زیر استفاده میشوند.

جوشکاری تنگستن به عنوان گاز های محافظ یا گازجوش، قوس الکتریکی در یک اتمسفر گاز های محافظ با الکترود ثابت.

این روش یک قوس الکتریکی بین الکترود ثابت که از جنس تنگستن میباشد. قطعه به وجود می آورد که  همزمان با این فرآیند  یک گاز خنثی مانند گاز آرگون این قوس را پوشانده است. الکترود مذاب را از اکسیداسیون حفاظت میکنند. در این روش یک فلز پرکننده ازجنس مفتول آلومینیومی به وسیله اپراتور که با دست هدایت میکند، مذاب را تغذیه میکند.

این نوع جوش برای ورقه های با ضخامت‌ تا ۶ میلی‌متر استفاده میشود. این روش به طور اتومات انجام شود. ولی نمی شود که کاملا به وسیله ربات‌ انجام گیرد.

البته برای جوشکاری ورقه‌های ضخیم تجهیزات DC هم موجود است. ولی فقط با جوشکاری اتومات می‌توانید آن را انجام دهید.

منبع برق مستقیم DC پالسی میباشند. دستگاه هایی هستند که قطبیت متغیر به وجود می آورند. با تغییر دادن نسبت دوره‌ های جریان، فاز جوشکاری هم تغییر خواهد کرد.

بیشترآلیاژهای سری ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰ را با این روش جوشکاری میکنند. به پرکننده هم نیازی نیست. ولی هیچ کدام از آلیاژهای سری ۶۰۰۰ برای جوشکاری به این روش اصلا قابلیت ندارند.

انتخاب فیلر

در فرآیند جوشکاری آلومینیوم، انتخاب آلیاژ مناسب برای فیلر یا فلز پرکننده بسیار مهم میباشد. خصوصیات سیم جوش با خصوصیات آلومینیوم پایه باید مشابه باشد. برای عملکرد بهتر باید دمای ذوب سیم جوش و همچنین فلز پایه تقریبا یکسان باشد. نکته مهم در این روش این است که به طور مثال  برای ثابت نگه داشتن مقدار فلزمنیزیوم در فلز پایه، سیم جوش هم باید منیزیوم  داشته باشد. در این حالت  پیچیدگی و تغییر شکل به وجود نمی آید.

آلیاژهای آلومینیوم به خاطر داشتن قیمت پایین و  متنوع بودن نسبت به مواد دیگر مزایای بسیار زیادی دارند ولی با این تفاسیر انتخاب آلیاژ مناسب بسیار مهم میباشد.

انتخاب فیلر به دو آیتم بستگی دارد:

  1. وجود بستر جوش بدون ترک بعد از جوشکاری
  2. ایجاد کردن استحکام مکانیکی کافی

جوش پذیری آلیاژهای آلومینیوم:

 آلیاژهای آلومینیوم به دو دسته‌ عملیات حرارتی پذیر و غیر قابل حرارتی تقسیم میشوند. آلیاژهایی را که  عملیات حرارتی نمیشوند، به وسیله‌ی کار سرد سخت سازی میکنند.

وبسایت رسمی intimax

آلیاژهای عملیات حرارتی در دمای ۲۰۰ درجه تحت عملیات قرار میگیرند. قطعا حین جوش دما به بیشتر از ۲۰۰ درجه میرسد. این سبب میشود که خاصیت مکانیکی کم شود. بنابراین اگر اپراتور، عملیات حرارتی پس از جوشکاری را انجام ندهد. نقاط اطراف جوش نسبت به سایر نقاط آلومینیوم ضعیف‌تر میگردند.

به طور کلی درهنگام جوشکاری درکنارتمام عواملی که گفته شد، باید حتما نکات ایمنی هم رعایت شود. از عینک ایمنی، دستکش مخصوص و لباس مخصوص استفاده شود. و این کار درمکان بسته انجام نشود. زیرا درمحیط بسته باعث به وجود آمدن گاز سمی میشود. واین برای تنفس انسان مشکلات فراوانی ایجاد میکند.

 

دکمه بازگشت به بالا