انواع کلمات کلیدی در سئو
خب، بهتر است از همین ابتدا بدانید که بدون کلمات کلیدی ، استراتژی محتوایی و بهینهسازی وبسایتتان راه به جایی نخواهد برد. از هر نظر که فکرش را بکنید، کلمات کلیدی برای موفقیت یک وبسایت لازم و ضروری هستند. کلمات کلیدی نقش مهمی در ، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین وبسایتها ایفا میکنند. درست است که شما میتوانید هر عبارتی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، اما مطمئن باشید برای انتخاب کلمات کلیدی باید استراتژی هدفمندی را پیش بگیرید.
شما باید با بفهمید که کاربران کدام کلمهها را بیش از عبارات هم معنی خود جستجو میکنند و اصلاً هدفشان از جستجوی چنین عباراتی چیست. با آگاهی از این اطلاعات است که شما میتوانید استراتژی بازاریابی موتورهای جستجوی خود را به درستی برنامهریزی کنید. در این مطلب تلاش کردهایم تا انواع کلمات کلیدی سئو را با دقت بالایی از یکدیگر تفکیک کرده و موارد استفاده از هر یک را با مثالهایی کاربردی بیان کنیم،
کلمات کلیدی سئو به چند دسته تقسیم میشوند؟
تقسیمبندی کلمات کلیدی بر اساس User Intent
به نقل از وبین سئو کلمات کلیدی User Intent، در حقیقت بیانگر قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنت است. همانگونه که میدانیم کاربران با اهداف متنوعی به وبسایتها سر میزنند. عدهای برای خواندن اخبار روزانه و عدهای برای دریافت یک سرویس یا محصول؛ برخی برای یادگیری دستور پخت یک غذا و بعضی دیگر برای وارد شدن به شبکههای اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده میکنند. در حقیقت میتوان گفت که همه کاربران تقریباً سه هدف کلی برای جستجو در اینترنت دارند که این اهداف در قالب سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان میشود.
کاربران از این نوع کلمات کلیدی برای یافتن اطلاعات استفاده میکنند. برای مثال کوئریهای جستجوی آب و هوای تهران در هفته آینده، نحوه پرورش کاکتوس یا آموزش پخت فسنجان همگی از این دستهاند. در این شیوه از جستجو، جنبههای مالی به طور مستقیم هدف قرار نمیگیرد و کاربران تنها به دنبال افزایش دانش و اطلاعات خود درباره یک زمینه هستند.
این دسته از کلمات کلیدی، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستند که به طور گسترده در اینترنت جستجو میشوند. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً نشانگر یک دسته بندی خاص یا مفهوم کلی هستند. برای مثال کلماتی مانند موبایل، خانه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو از این دست از کلمات کلیدی هستند.
از آنجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارند، قرار گرفتن در رتبههای اول در نتایج جستجو برای آنها بسیار دشوار است. همچنین، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی وجود دارد این است که قصد و نیت کاربران در آن مشخص نیست. برای مثال وقتی فردی در گوگل کلمه موبایل را جستجو میکند، مشخص نیست که به دنبال خرید موبایل است یا به دنبال نرم افزاری خاص برای موبایل. با این حال با استفاده از این کلمات کلیدی میتوانیم متوجه شویم که چه مفاهیمی یا موضوعاتی نزد کاربران اینترنت محبوبیت دارد.
به دنبال خدمات سئو هستید؟
ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
7 گروه از کلمات کلیدی سئو مخصوص بازاریابان محتوا
کلمات کلیدی سئو که در بالا به شما معرفی کردیم برای این بود که بتوانید با ذهنیت کلی کاربران جستجوگر آشنا شوید و بدانید که جستجوی کاربران چگونه صورت میگیرد. با این حال جستجو در گوگل ارتباطی دو طرفه بین بازاریابِ محتوا و کاربران است. درست است که آشنایی با ذهنیت کاربران در جستجوی اینترنتی میتواند به انتخاب کلمات کلیدی مناسب منجر شود، اما نباید نقش کارشناس تولید محتوا و سئوکار در این میان نادیده گرفته شود.
یک بازاریاب محتوای خبره باید بتواند جستجوی کاربران را به مسیر درست هدایت کند. در این بخش از مقاله قصد داریم انواع کلمات کلیدی سئویی را به شما معرفی کنیم که بازاریابان محتوا باید با آنها آشنا باشند. مطمئناً این نوع کلمات کلیدی با شناخت از ذهنیت کاربران به وجود آمدهاند.
- تجهیزات غواصی
- تجهیزات غواصی در شب
- غواصی کردن و …
برای یافتن کلمات مناسب تنها کافی است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- کسب و کار من با چه کلماتی خود را معرفی میکند؟
- مخاطبان هدف با چه عباراتی کسبوکار من را به بکدیگر معرفی میکنند؟
آیا آنها پیش از خرید محصولات من از عبارت بازار غواصی استفاده میکنند؟ بازار غواصی در شب چطور؟ آیا مخاطبان هدف، کسب و کار من را با کلمه غواصی میشناسند؟ کمی بعید به نظر میرسد! کاربرانی که به دنبال اطلاعاتی از کسب و کار شما باشند، احتمالاً به عبارات زیر هم فکر میکنند:
- خرید وسایل غواصی
- فروش وسایل غواصی در شب
- فروشگاه تجهیزات غواصی
کلمات کلیدی Customer-Defining
کلمات کلیدی معرف مشتری یا اصطلاحاً Customer-Defining واژهها و عباراتی هستند که مخاطبان یا مشتریان شما بهوسیله آنها خودشان را معرفی میکنند. این دسته از کلمات دومین گروه پراستفاده در میان مخاطبان شما هستند. در هنگام انتخاب این کلمات لازم است به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- مخاطبان شما خود را با چه عنوانی معرفی میکنند؟
- شما یا دیگران آنها را چگونه توصیف میکنید؟
دلیل اهمیت این کلمات کلیدی Customer-Defining این است که با استفاده از آنها میتوانید مخاطبان اصلی خود یا افرادی که به نوعی کسبوکارشان با شما ارتباط دارد را شناسایی کنید و بر اساس اطلاعات به دست آمده با آنها ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر وبسایتی با محوریت فروش کتب و جزوات درسی دارید، احتمالاً بخشی از مخاطبان شما با عباراتی مانند دانشآموز سال سوم، دانشجوی ترم اول، داوطلب کنکور و پشتکنکوری به جستجو میپردازند.
به خاطر داشته باشید که سئو و بهینهسازی وبسایت تنها برای قرار گرفتن در نتایج اولیه جستجو نیست. سئو، نوعی ارتباط است. با استفاده از این نوع کلمات کلیدی میتوانید افرادی را پیدا کنید که مشتاق به استفاده از محصولاتتان هستند.
کلمات کلیدی Product-Defining
کلمات کلیدی Product-Defining میتوانند شما را به طور مستقیم به هدف برساند و تنها باید یک نامِ مفهوم و مشخص داشته باشند. به این ترتیب یا شما را به واسطه فروش محصول به هدف میرسانند یا به علت عدم رضایت مشتریان از کیفیت یا قیمت محصولات به فروش منجر نمیشوند. این کلمات کلیدی سئو برای استفاده در داخل سایت و محتوای وبلاگتان فوقالعاده هستند.
اسامی رهبران حوزههای مختلف کسب و کار، همواره مورد توجه کاربران قرار دارد. منظور از رهبران، کسانی است که در حوزهی فعالیت شما معروف و قابلاحترام هستند. گرچه شما چندان نمیتوانید از این کلمات در سرفصل مطالب خود استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این کلمات هیچگاه قدیمی نمیشوند و هیچگاه همانند محصولات تکنولوژی نسخهای جدیدتر از آن وارد بازار نمیشود. بنابراین اگر در مطالب خود به ندرت از این اسامی استفاده میکنید، مطمئن باشید که مورد توجه کاربران قرار میگیرد.
با این حال سؤال اینجاست که چگونه از این اسامی و کلمات کلیدی سئو برای ارتقا و بهینهسازی وبسایت خود استفاده کنید؟ با انجام مصاحبه و گفتگو با این افراد میتوانید ترافیک بسیاری از کاربران را به وبسایت خود هدایت کنید. همچنین، اگر شناخت کافی از آنها ندارید میتوانید از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر کمک بگیرید.
ارتباط با این افراد در شبکههای اجتماعی یکی از راههای مفید برای ایجاد یک گفتگوی دو نفره است که هم موجب افزایش سطح دانش و اطلاعات تخصصی شما میشوند و هم ارزش وبسایت شما را به رخ رقیبان میکشد.
کلمات کلیدی مرتبط و همگروه به مجموعه کلماتی که به کسب و کار شما مرتبط هستند گفته میشود. این کلمات دستهبندی مشخصی ندارند و میتوانند به تولیدکنندگان یا مشتریان ارتباط داشته باشند؛ اما استفاده از این مجموعه کلمات کلیدی سئو چه سودی برای شما خواهد داشت؟
پاسخ ساده است، مخاطبان هدف شما اگرچه شبیه به هم فکر میکنند، اما برای رسیدن به مقصود خود از کلمات مختلفی استفاده میکنند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و همگروه همانند چیدن تخممرغها در سبدهای مختلف موجب میشود ترافیک خوبی از گروههای فکری و سطوح مختلف علمی دریافت کرده و مانند یک زنبور عسل در همه جا گردهافشانی کنید. به بیان سادهتر با پوشش دادن انواع کلمات مرتبط با کسب و کار خود میتوانید گستره مخاطبین خود را افزایش دهید.
برای مثال هنگامی که یک وبسایت با محوریت آموزش تولید محتوا دارید میتوانید عبارات زیر را بهعنوان کلمات کلیدی سئو انتخاب نمایید:
- آموزش تولید محتوا
- کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی سئو
- آموزش سئو
- کپی رایتینگ
- آموزش لینک بیلدینگ
- و …
علاوه بر این، امروزه فروشگاههای زنجیرهای با راهاندازی وبسایتهای تخصصی به انتشار مطالبی برای معرفی محصولات و فروشگاههای محلی خود میپردازند و کاربران در حالی که به دنبال فواید مواد غذایی، تنوع محصولات بهداشتی و … هستند با مطالبی مواجه میشوند که در کنار ارائه اطلاعات مفید، به معرفی شعبههای فروشگاههای زنجیرهای و محصولات آنها پرداختهاند.
و اما نتیجهگیری!
همانطور که گفتیم سئو تنها راهکاری برای سازگاری با موتورهای جستجو نیست، بلکه شیوهای برای ایجاد بهترین تعامل با مشتریان و مخاطبان است. زمانی که صحبت از بررسی و تحقیق کلمات کلیدی به میان میآید، بهترین نصیحتی که وجود دارد این است که صبور باشید و هیچ وقت از تحقیق کردن دست نکشید. هرچه بیشتر جستجو کنید، کلمات کلیدی بهتری خواهید یافت.
شما میتوانید در، بطور کامل تحقیق کلمات کلیدی، استفاده از ابزارها و تکنیکهایش را یاد بگیرید.
پس از آنکه کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، آنها را بر اساس اهمیت و نوعشان دستهبندی کنید و سپس برنامهریزی کنید. مطمئناً با استفاده از این کلمات کلیدی میتوانید وبسایت خود را در مسیر دوقتی به خوبی نتونی انواع کلمات در سئو رو تشخیص بدی، سایتت رو به سمت مسیر اشتباهی میبری. خوندن این مقاله برای شما واجب هست تا درباره رفتار کاربر، تک کلمه ها و چند کلمه ها و … یک سری اطلاعات عملی و خوب بدست بیاری. همینطور در ادامه مقاله ۵۰ نمونه کلمه کلیدی درست و اشتباه رو به همراه مثال بهتون معرفی میکنیم.
بررسی انواع کلمات کلیدی یکی از مفاهیمی هست که هم علاقهمندان به سئو و هم متخصصین در این حوزه بسیار با اون سروکار دارند، هر چند بسیاری از افرادی که به تازگی یادگیری سئو رو شروع کردن این موضوع رو اشتباه درک میکنن و یا اصلا بهش اهمیت نمیدن!!!?.
نکته: لطفا قبل خوندن این مقاله، مقاله رو بخونید و چون پیش نیاز این مقاله هست.
در این مقاله به بررسی مطالب زیر می پردازیم:
- آشنایی با انواع کلمات کلیدی
- رفتار کاربران با کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی تک کلمه ای (Head Keyword)
- میزان جستجوی کلمات کلیدی تک کلمه ای
- میزان رقابت کلمات کلیدی تک کلمه ای
- میزان هدفمندی کلمات کلیدی تک کلمه ای
- کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای (Body Keyword)
- میزان جستجوی کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای
- میزان رقابت کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای
- میزان هدفمندی کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای
- کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای (Long tail Keyword)
- میزان جستجوی کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای
- میزان رقابت کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای
- میزان هدفمندی کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای
- نتیجه گیری
آشنایی با انواع کلمات کلیدی
همونطور که انسانها رو براساس جنسیت، موقعیت شغلی و یا حتی سن تقسیم بندی میکنن، برای تقسیم بندی کلمات کلیدی هم روشهای مختلفی وجود داره که رایج ترینش، تقسیم بندی بر اساس تعداد کلمه است.
انواع کلمات کلیدی براساس تعداد کلمه به سه دسته اصلی تقسیم میشن:
- کلمات کلیدی تک کلمه ای (به انگلیسی Head Keyword میگن)
- کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای (به انگلیسی Body Keyword میگن)
- کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای (به انگلیسی Long tail Keyword میگن)
کلمات کلیدی تک کلمه ای مثل: گوشی، قهوه و دوچرخه.
کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای مثل: خرید گوشی، طرز تهیه قهوه و خرید دوچرخه.
کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای مثل: بهترین گوشی های سال 2020، بهترین مارک قهوه در ایران، چطور پیتزا درست کنیم و چطور رتبه یک گوگل را بدست آوریم.
حالا علت این نامگذاری چیست؟
? از آنجایی که سر حیوان اصلی ترین عضو بدن هست و میزان دیده شدنش نسبت به دو بخش دیگه بیشتر هست، آن را معادل با کلمات کلیدی تک کلمه ای که تقریبا هستند و میزان جستجوی بیشتری نسبت به سایر کلمات دارن قرار میدهیم.
? از طرفی دیگه بدن حیوان اهمیت و میزان دیده شدنش نسبت به سر حیوان کمتر و نسبت به دم بلند حیوان بیشتر هست، بنابراین آن را معادل با کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای که اهمیت و میزان جستجوی اونا نسبت به کلمات کلیدی تک کلمه ای کمتر و نسبت به کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای بیشتر هست قرار میدهیم.
اگر در حوزه سئو فعالیت داری و یا سایت داری و قصد داری سایتت در نتایج گوگل رتبه بهتری بگیره پیشنهاد میشه حتما از ابزارهای سئو استفاده کنی، یکی از این ابزارهای سئو میزفا تولز هست و اگر تا حالا استفاده نکردی .
رفتار کاربران با کلمات کلیدی
در این بخش قصد داریم با ذکر چند مثال چگونگی رفتار کاربران در نحوه استفاده از کلمات کلیدی رو به طور کامل بررسی کنیم. این بخش مهمترین بخشی هست که باید بخونی.
فرض کنید شخصی صاحب یک دستگاه خودروی پژو 206 است و نیاز داره که گیربکس خودروی خودش رو تعمیر کنه.
اولین راه حلی که به ذهن شخص جهت رفع نیازش میرسه، یافتن تعمیرکار گیربکس پژو 206 از طریق گوگل است پس ممکنه اولین عبارتی که در گوگل جستجو کنه، کلمه “گیربکس” باشه.
با جستجوی این عبارت با چنین نتایجی در صفحه اول گوگل رو به رو میشه.
همانطور که مشاهده میکنی با جستجوی عبارت گیربکس، شخص با نتایجی رو به رو میشه که راجع به چیستی گیربکس صحبت میکنه و نه تعمیر گیربکس، بنابراین شخص این بار تصمیم میگیره جستجوی هدفمندتری داشته بشه، پس عبارتی رو جستجو میکنه که به خواستهش نزدیک تر باشه مثلا “گیربکس 206”.
با جستجوی کلمه “گیربکس 206” شخص با نتایج زیر مواجه میشه.
این بار شخص با سایت هایی مواجه شد که در مورد قیمت گیربکس 206 اطلاعاتی رو ارائه میدن.
بنابراین به جستجوی خود در گوگل ادامه میده و این بار تصمیم میگیره عبارت “تعمیر گیربکس پژو 206” رو جستجو کنه و نتیجه زیر رو مشاهده میکنه:
حالا همانطور که در تصویر بالا مشخص است، سایت هایی که توسط گوگل به کاربر نمایش داده میشه در زمینه تعمیر گیربکس 206 فعال هستند و کاربر با یک جستجوی هدفمند به نیاز خودش پاسخ داد. اینم یکی از مثالهایی که در اول مقاله قولش رو بهتون داده بودم و یک جورهایی داره رو به ما نشون میده.
فرض کنید شخصی تصمیم گرفته که از طریق جستجو در گوگل یک دستگاه گوشی موبایل خریداری کنه اما این شخص راجع به امکانات و برندهای سازنده گوشی های موبایل اطلاعات چندانی نداره و میخواد هنگام خرید اطلاعاتی رو هم در این زمینه کسب کنه.
اولین کلمه ای که برای جستجو در گوگل به ذهن شخص می رسه کلمه “گوشی” است.
شخص با جستجوی این کلمه، در صفحه اول نتایج گوگل وبسایت هایی را مشاهده میکنه که در مورد قیمت گوشی اطلاعاتی را ارائه میدن اما شخص به دنبال “خرید گوشی موبایل” است، بنابراین تلاش میکنه جستجوی هدفمند تری داشته باشه و این بار کلمه “خرید گوشی” رو جستجو میکنه. و نتیجه زیر رو مشاهده میکنه، دقیقا چیزی که انتظار داشت.
یک دانشجوی رشته مکانیک قصد داره از طریق موتور جستجوگر گوگل اطلاعاتی راجع به ساختار گیربکس و نحوه عملکرد اون به دست بیاره بنابراین کلمه “گیربکس” رو جستجو میکنه.
با جستجوی کلمه ذکر شده با نتایجی که شما در تصویر زیر می بینید، رو به رو میشه:
هشدار در انتخاب کلمه کلیدی – نمونه کلمه اشتباه ❌
متاسفانه خیلی از کاربران میزفا کلمه کلیدی خوبی انتخاب نمیکنن و صرفا زمینه کلی فعالیت کسب و کار خودشون رو به عنوان کلمه انتخاب میکنن، مثلا اگر من تعمیرکار گیربکس ۲۰۶ هستم طبیعتا انتخاب کلمه کلیدی “گیربکس” کاملا اشتباه هست چرا که من فقط ۲۰۶ کار میکنم و کسی که گیربکس جستجو میکنه هدف اصلی من نیست و کار کردن روی این کلمه فقط یک سری لشکرسیاه به سایت من هدایت میکنه.
عکس زیر رو مشاهده کنید:
وقتی کلمه شما بدون رتبه هست یکی از دلایل بدون رتبه بودن کلمه کلیدی در ابزار سئو میزفا تولز، انتخاب اشتباه کلمه هست.
در ادامه مقاله چند نمونه از کلمات کلیدی اشتباه به فارسی که در ابزار میزفا تولز توسط برخی از کاربران درج شده رو براتون آوردم، هر چند سعی کردیم به این افراد مشاوره بدیم تا بتونن کلمات کلیدی مناسبی رو برای کسب و کارشون انتخاب کنن.
?? فروش، موفقیت، طراحی، دانلود، زنان، روانشناس، دوره رایگان، سایت، گوشی، خرید، موسیقی، آهنگ، نرم افزار، آموزش، پزشک، دندان، متخصص، لباس، ماشین، سریع، جستجو، بهداشتی، سئو، بورس، آرایشی و … ??
مثلا کلمه فروش چه کمکی به سایت من میکنه؟ حتی اگر در این کلمه بالا باشم؟ یا کلمه دانلود که بسیار بسیار کلی و گنگ هست چه کمکی میکنه به سایتی مثل soft98 که در اون بالا باشه؟ ممکنه من دانلود فیلم یا سریال و یا حتی موزیکی رو لازم داشته باشم و ….
پیشنهاد میکنیم عمیقتر به کلمات نگاه کنید و نگاهتون نباید سطحی و صرفا براساس میزان جستجو باشه و سعی کنید حتما از یک متخصص سئو در این زمینه مشاوره بگیرید.
میزان جستجوی کلمات کلیدی تک کلمه ای
همونطور که در مثال های بالا مشاهده کردید شخصی که به دنبال یافتن “تعمیرکار گیربکس” و شخصی که به دنبال “خرید گوشی” یا حتی دانشجویی که در پی یک راهنمای جامع آشنایی با “گیربکس” در گوگل بود، هر سه جستجوی خودشون رو تک کلمه آغاز کردند.
بنابراین وقتی که افراد خواهان یافتن چیزی در گوگل هستند، معمولا جستجوی خود رو با کلمات کلیدی تک کلمه ای آغاز میکنن، در نتیجه میزان جستجوی کلمات کلیدی تک کلمه ای بسیار بالاست.
میزان رقابت کلمات کلیدی تک کلمه ای
میزان هدفمندی کلمات کلیدی تک کلمه ای
۲ – کلمات کلید دو یا سه کلمه ای (Body Keyword)
در این قسمت می خواهیم کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای را از نظر میزان جستجو کلمه کلیدی، میزان رقابت و میزان هدفمندی بررسی کنیم.
میزان جستجوی کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای
همانطور که قبلا گفته شد کاربران جستجوی خود را با کلمات کلیدی تک کلمه ای آغاز می کنند اما تعداد زیادی از این کاربران مثل شخصی که قصد “خرید گوشی” از سایت های اینترنتی رو داشت به جستجوی دوم کشیده شد و عباراتی با تعداد کلمات بیشتر رو جستجو کرد بنابراین میتونیم بگیم که دو یا سه کلمه ای از کلمات کلیدی تک کلمه ای کمتر است اما تعداد قابل توجهی دارن.
میزان رقابت کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای
بنابراین میزان رقابت کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای از کلمات کلیدی تک کلمه ای کمتر است. به طور مثال میزان رقابت کلمه ای مثل خرید گوشی از گوشی کمتر است.
میزان هدفمندی کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای
همانطور که در مثال های بالا مشاهده کردید هم شخصی که به دنبال تعمیر گیربکس پژو 206 بود و هم شخصی که به دنبال خرید گوشی از سایت های اینترنتی بود هیچ کدام با جستجوی کلمات کلیدی تک کلمه ای به مقصود خود نرسیدند و مجبور به ادامه ی جستجوی خود شدند.
این افراد با جستجوی کلماتی کلیدی که بیش از یک کلمه دارند توانستند به هدف خود برسند، بنابراین میزان هدفمندی کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای از کلمات کلیدی تک کلمه ای بیشتر است.
میزان جستجوی کلمات کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای
همانطور که در مثال های بالا دیدید از بین سه شخصی که در حال جستجوی در گوگل بودند فقط شخصی که به دنبال “تعمیر گیربکس پژو 206” خود بود به جستجوی کلمه کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای رسید و بقیه افراد با جستجوی کلمات کلیدی یک کلمه ای و یا کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای به هدف خود رسیدند بنابراین میتونیم نتیجه بگیریم که میزان جستجوی کلمات کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای از بقیه کلمات کمتر هست.
میزان رقابت کلمات کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای
از آنجایی که میزان جستجوی کلمات کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای از بقیه کلمات کمتر است، صاحبان وب سایت های کمتری خواهان کسب جایگاه مناسب در این کلمات هستند در نتیجه میزان رقابت کلمات کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای از بقیه کلمات کلیدی کمتر است و این کلمات کمترین میزان رقابت را در بین همه کلمات کلیدی دارند.
میزان هدفمندی کلمات کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای
طبق مثال یک فردی که قصد “تعمیر گیربکس پژو 206” را داشت با جستجوی همین کلمه به مقصود خود رسید بنابراین افرادی که کلمات کلیدی چهار، پنج و یا شش کلمه ای را جستجو می کنند دقیقا میدونن که چه میخوان و با جستجوی این کلمات به هدف خودش رسید بنابراین میزان هدفمندی کلمات کلیدی چهار ، پنج و یا شش کلمه ای از بقیه کلمات کلیدی بیشتر است و بیشترین میزان هدفمندی را بین همه کلمات کلیدی دارند.
من خودم یعنی پوریا آریافر که از سال ۲۰۱۲ در زمینه سئو فعالیت دارم تقریبا همه کلماتی که در گوگل جستجو میکنم جزء کلمات طولانی هست چون دقیقا میدونم چی میخوام و میدونم چی سرچ کنم و خیلی کم پیش میاد که کلمات کلی یا تک کلمه جستجو کنم مگر دنبال چیزی مثل قیمت دلار یا اسم شخصی رو جستجو کنم.
نتیجه گیری
تو این مقاله با هم انواع کلمات کلیدی را بررسی کردیم و یاد گرفتیم و آنها را از نظر میزان جستجو، رقابت و هدفمندی بررسی کردیم.
اگر بخواهیم به صورت خلاصه وار میزان جستجو، رقابت و هدفمندی این کلمات را با هم بررسی کنیم به ساختار زیر میرسیم:
میزان جستجو : کلمات کلیدی تک کلمه ای > کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای > کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای
میزان رقابت : کلمات کلیدی تک کلمه ای > کلمات کلیدی دو یا سه کلمه ای > کلمات کلیدی چهار، پنج یا شش کلمه ای
میزان هدفمندی : کلمات کلیدی تک کلمه ای <کلمات>
معیار / انواع کلمات | کلمات Head Keyword | کلمات Body Keyword | کلمات Long-Tail Keyword |
میزان جستجو | زیاد | متوسط | کم |
میزان رقابت | زیاد | متوسط | کم |
میزان هدفمندی | کم | متوسط | زیاد |
امیدوارم این آموزش براتون مفید بوده باشه. اگر سوال، نکته، پیشنهاد، انتقاد و یا حتی تجربه ای داشتید که میتوانست باعث رشد دیگران هم بشه حتما برامون کامنت بگذارید.
شما این مقاله رو در سایت میزفا تولز مطالعه کردید. میزفا تولز یک ابزار سئو ایرانی هست که به شما کمک میکنه تا بتونید در کنار رصد رقبا، سایت خودتون رو در نتایج گوگل به جایگاه بهتری ببرید و خطاهای سئو و فرصتهای موجود در نتایج گوگل پیدا کنید. پیشنمایش و ویدیو معرفی از ابزار خواهدف از تولید محتوا چیست؟ محتوا را تولید میکنیم تا بتوانیم جایگاهی در موتور جستجو پیدا کنیم و مطلب مورد نظرمان را به گوش مخاطب مورد نظرمان برسانیم. اما آیا صرفاً تولید محتوا ما را به این هدف میرساند؟ مسلماً خیر! خلق محتوای عالی و دقیق، طراحی جذابترین اینفوگرافیکها و انجام تخصصیترین مصاحبهها، فقط و ففقط، بخشی از مسیر است. اگر کلمات مناسب را در جای مناسب قرار ندهید، هیچکس هیچکدام از این زحماتتان را نخواهد دید! یکی از عواملی که باعث میشود بتوانیم به اهدافمان از تولید محتوا درست پیدا کنیم استفاده از کلمات کلیدی است! اما کلمه کلیدی چست؟ چرا مهم است؟ روش انتخاب کلمات کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی چیست؟
پیش از هر چیزی، باید بدانیم کلمه کلیدی چیست؟ از لحاظ سئو، کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر آن را در موتور جستجو تایپ میکند. در واقع، کلمه کلیدی یک یا چند واژه است که مضمون و هدف محتوای شما را تعیین میکند. در بهینهسازی موتور جستجو، کلمه کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتور جستجو وارد میکنند تا اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.
فرقی نمیکند تولیدکننده محتوا باشید یا صاحب وب سایت، در هر صورت، میخواهید کلمات کلیدی صفجهتان مرتبط با چیزی باشد که کاربرانتان در جستجویش هستند. اگر از کلمات کلیدی مناسب و در جای درست استفاده کنید، احتمال اینکه کاربر، در نتیجه جستجویش، به مطلب شما بر بخورد بیشتر خواهد شد.
به طور خلاصه،
- کلمات کلیدی مضمون صفحه را مشخص میکنند.
- موتور جستجو از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه صفحه استفاده میکند.
کلمات کلیدی به کاربر کمک میکنند تا محتوا و اطلاعات مورنظرشان را پیدا کنند. از سوی دیگر، وجود کلمات کلیدی در مقاله میتواند کاربر را به سوی محتوای شما هدایت کند.
چرا کلمه کلیدی مهم است؟
و اما اهمیت انواع کلمات کلیدی در سئو چیست؟ کلمه کلیدی پلی میان کاربر و تولیدکننده محتوا است. در واقع، کلمات کلیدی است که باعث میشود کاربر در نتیجه جستجوهایش، به محتوای مورد نظرش دسترسی پیدا کند. بدون کلمات کلیدی، جستجوها بیحاصل خواهند ماند و محتوا و مقالات بیخواننده!
گوگل وقتی میخواهد به صفحهای رتبه دهد، به محتوای آن نیز توجه میکند. به واژگان به کار رفته در صفحه نگاه میکند. موتورهای جستجو از واژگان به کار رفته در صفحه، به مضمون و محتوای آن پی میبرند. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و تکرار بهجای آنها میتواند در درک محتوای صفحه شما به گوگل کمک کند. در این مسیر، باید راهی به ذهن مخاطبتان پیدا کنید و از واژگان یا عباراتی استفاده کنید که آنها در جستجویش هستند.
اهمیت کلمات کلیدی در سئو بر هیچ کس پوشیده نیست، اما گوگل و نحوه کارش یگانه دلیل استفاده از کلمات کلیدی نیست. مسئله مهمتر کاربر است. در واقع، شما همیشه باید روی کاربر متمرکز باشید: روی بازدیدکنندگان صفحه و مشتریان بالقوه. با بهینهسازی موتور جستجو، میتوانید کاربران را به صفحه خودتان هدایت کنید.
کلمات کلیدی میتوانند به بازاریابی کمک کنند و این یکی دیگر از دلایل اهمیت آن است. اگر میخواهید بودجهای را برای تبلیغات کنار بگذارید، میتوانید در تبلیغات کلیکی یا پرداخت برای هر کلیک (PPC) روی واژگان کلیدی خاص متمرکز شوید. این شیوه کار گوگل ادز است؛ تبلیغکنندگان مبلغی را میپردازند تا برای کلمات کلیدی مشخصی، جایگاهی را در ابتدای صفحه نتایج پیدا کنند.
اگر میخواهید برای وبسایتتان، استراتژی بازاریابی مشخص کنید، باید به دنبال واژگان کلیدی مشخصی باشید. از طریق بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی محتوا، میتوانید بدون نیاز به گوگل ادز، به رتبه بالایی دست پیدا کنید.
به طور خلاصه، کلمات کلیدی به چند دلیل مهم هستند:
- میتوانید بر اساس آن، استراتژی بلند مدت و مبتنی بر سئویی را برای بازاریابی محتوا شکل دهید.
- شناخت درستی از مخاطب مورد نظرتان پیدا میکنید و متوجه تعداد این مخاطبان و همچنین، سوالات و مشکلات مورد نظرشان میشوید.
- میتوانید با استفاده از آنها ترافیک سایتتان را افزایش دهید.
چرا باید یک کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟
اگر کسب و کارتان آنلاین است، کلمات کلیدی از مهمترین ابزارهایتان هستند. در واقع، در این کارزار میجنگید تا رقبایتان را کنار بزنید و کاربران را به سوی بازار خودتان هدایت کنید.
اگر نگاهی به وازگان کلیدیای که وبسایت در آن به رتبهای رسیده است نگاه کنید، به نقاط قوت وبسایت و برتری آن به رقبایش پی خواهید برد.
تحقیق در مورد کلمات کلیدی همان روند یافتن کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت است. در این مسیر، اصلاً نیازی نیست به سراغ محبوبترین کلمات کلیدی مربوط به کسبوکارتان بروید. همانطور که گفتیم، رقابت در این کلمات کلیدی بسیار شدید است و تبلیغ آنها نیز بسیار گرانقیمت است.
همچنین، نباید به دنبال کلمات کلیدیای باشید که هیچکس جستجویتان نمیکند. باید ویژگیهای کلمات کلیدی ارزشمند را بشناسید و براساس آن معیارها، انتخاب کنید.
معیارهای انتخاب کلمات کلیدی
این معیار به شما میگوید که یک کلمه کلیدی را چند بار در گوگل جستجو کردهاند. از این طریق، میتوانید میزان محبوبیت کلمه کلیدی را ارزیابی کنید. همچنین، میتوانید پیشبینی کنید که این کلمات کلیدی ترافیک وبسایتتان را تا چه میزان افزایش خواهند داد.
معیار بعدی رقابت است. فرقی نمیکند میزان جستجوی کلمات کلیدی چقدر باشد، در هر صورت، باید حواستان به مسئلۀ رقابت نیز باشد.
- قیمت (هزینه به ازاری هر کلیک)
هدف کلمه کلیدی به شما میگوید کاربر چه هدفی از این جستجو دارد. به عنوان مثال، به ما میگوید هدف کاربر از این جستجو، خرید کردن است یا صرفاً گردآوری اطلاعات. آنها میخواهند خرید کنند یا صرفاً میخواهند محصولات را تماشا کنند.
چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
انتخاب کلمات کلیدی برای سایت و استفاده از آنها قوانین مختص به خودش را دارد. نمیتوانید یک سری کلمه کلیدی را همینطور در متنتان بگنجانید و نتیجه مطلوب را دریافت کنید. تولید محتوا باید برای انسانی واقعی صورت بگیرد، نه صرفاً برای دریافت رتبه در موتورهای جستجو، مانند گوگل. کلمات کلیدی انگلیسی و فارسی را با توجه به مخاطب، موضوع محتوایتان و برندتان انتخاب کنید.
چند قانون اولیه برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آنها وجود دارد. میتوانید کارتان را با همین چند قانون کلی آغاز کنید. به عنوان مثال، در هر صفحه از وبسایتتان، یک واژه کلیدی منحصر به فرد بگنجانید.
با یادگیری اصول مربوط به کاربرد کلمات کلیدی، میتوانید از همه مزایای واژگان کلیدی، به بهترین شکل، استفاده کنید.
به طور خلاصه،
- کلمات کلیدی را در تگ عنوان (title tag) بگنجانید.
- کلمه کلیدی را در URL فرار دهید. [به صورت مستقیم تاثیری ندارد]
- در صفحهتان، از کلمه کلیدی استفاده کنید.
- کلمات کلیدی طولانی را در محتوایتان بگنجانید.
اگر از کلمات کلیدیتان در این مکانها استفاده کنید، امکان دسترسی مخاطب مورد نظرتان به آنها بیشتر خواهد شد. یادتان باشد که روان بودن متن مسئله مهمی است، از این رو، باید کلمات کلیدی را با دقت تمام در متنتان بگنجانید. اگر بخواهید کلمات کلیدی را به هر قیمتی در متنتان بگنجانید و توجهی به خوانشپذیری آنها نداشته باشید، به نتیجه مطلوب دست نخواهید یافت.
از انباشت کلمات کلیدی بپرهیزید! نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیادهروی کنید. اما چه میزان کلمه کلیدی کافی است؟ در واقع، اگر کلمات کلیدی یک یا دو درصد از متنتان را تشکیل دهد، کارتان را احتمالا درست انجام دادهاید. [ هر چند در حال حاضر چگالی کلماتی کلیدی مثل سابق اهمیتی ندارد]
کلمات کلیدی را به درستی در متن توزیع کنید. یادتان باشد که نباید همه تمرکزتان را روی قرار دادن کلمه کلیدی در پاراگراف اول قرار دهید، بلکه باید آنها را در سراسر متن یا صفحه توزیع کنید.
کلمه کلیدی طولانی چیست؟
کلمات کلیدی تک کلمهای حجم بالایی از جستجو را به خود اختصاص میدهند، از این رو، ممکن است بسیار مطلوب به نظر برسد. اما معمولاً، رقابت در این کلمات بسیار بالا است.
علاوه بر رقابت سنگین، این کلمات معمولاً مبهم هستند و نمیتوانند موضوع را برای کاربر شفاف کنند. به عنوان مثال، اگر کسی کلمۀ «سگ» را جستجو میکند، شما نمیدانید که به دنبال مطلبی در مورد غذای سگ است یا صرفاً میخواهد چند تصویر از سگها ببیند.
اما کلمات کلیدی طولانی، معمولاً، هدف مشخصی دارند. به عنوان مثال، کلمات کلیدی بلند، مانند «غذای سگ تازه متولد شده» یا «چه غذایی سگ را وحشی می کند» کاملاً شفاف هستند. همچنین، کلمه کلیدی «لباس قرمز»، در مقایسه با «الگوی خیاطی برای لباس تابستانی قرمز»، بسیار گنگ و کلی است. رقابت برای کلمات کلیدی طولانی کمتر است و همچنین، باعث میشوند سایت بتواند در نتایج موتور جستجو دیده شود.
کلمات کلیدی طولانی بهترین انتخاب برای بهینهسازی موتور جستجو هستند، زیرا:
- در جایی میجنگید که رقابت شدید نیست.
- موضوعتان مشخصتر میشود.
- اطلاعات بیشتری در مورد هدف کاربر، دلیل جستجویش و انتظاراتش به شما میدهد.
- کاربری این کلمات را جستجو میکند معمولاً، تصمیم به خرید دارد.
کلمات کلیدی کوتاه هیچ اطلاعات در مورد نگرش و هدف کاربر به ما نمیدهد.
به طور خلاصه، کلمات کلیدی طولانی باعث میشود وبسایتتان متمایز از وبسایت رقبایتان باشد. همچنین، به کاربرانتان نیز کمک میکنند تا در جستجویشان، به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.
خودتان را جای کاربر بگذارید! ایا از دریافت پاسخی دقیق و کامل خوشحال نمیشوید؟ سعی کنید با انتخاب کلمات کلیدی طولانی و شفاف، این احساس را در کاربراین که به دنبال بازار شما هستند ایجاد کنید.
استفاده از کلمات کلیدی برای ایجاد استراتژی محتوا
میتوانید نگارش یا تولید محتوایتان را با در نظر داشتن یک کلمه کلیدی خاص شروع کنید. اما گاهی محتوا وجود دارد و صرفاً میخواهید یک سری واژگان کلیدی خاص را در آن به کار ببرید. برای این کار، باید «محتوا برای نقشه کلمات کلیدی» خلق کنید. این نقشه به شما کمک میکند تاثیر محتوای موجود را درک کنید و شکافها یا لینکهای ضعیف را شناسایی کنید و آنها را از میان بردارید.
شبکه مترجمین ایران ارائه دهنده حرفه ای ترین سرویس تولید محتوا در ایران است . نیاز به تولید محتوا حرفه ای داری؟
کلمات کلیدی همه صفحههای وب سایت شما را تعریف میکنند، به همین دلیل، میتوانید از آنها برای سازماندهی محتوا و همچنین، طراحی یک استراتژی استفاده کنید.
پیگیری عملکرد کلمات کلیدی
سعی کنید تغییرات را به صورت هفتگی دنبال کنید، زیرا محتوای جدید، همواره، در حال تولید است. به همین دلیل، باید همواره رتبه کلمات کلیدیتان را زیر نظر داشته باشید.
با استفاده از ابزار بررسی کلمات کلیدی و بررسی مداوم عملکرد کلمات کلیدی، میتوانید از رقبایتان پیشی بگیرید و ترافیک سایتتان را افزایش دهید.
منبع : https://sepidacademy.com/