آیه الکرسی؛ از رفع بلا تا نکات تربیتی آن
تیتر اول/قم استاد حوزه علمیه به تشریح ویژگیها و نکات نهفته در آیه الکرسی پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی، امروز در حرم حضرت معصومه (س) عنوان کرد: ماه شعبان مقدمه ماه رمضان است؛ در این ماه بر روزه، نماز و ذکر باعظمت صلوات تاکید فراوانی شده است.
وی در تفسیر آیةالکرسی بیان کرد: در روایات اسلامی سفارشهای بیشماری نسبت به تلاوت آیةالکرسی، بهویژه در شبها شده است؛ آیةالکرسی ۵۰ کلمه است که هر کلمه آن ۵۰ برکت دارد.
وی با تاکید بر اینکه خواندن آیةالکرسی در رفع و دفع شر و بلا بسیار موثر است، افزود: ۱۲ ویژگی خداوند متعال در آیهالکرسی تبیین شده است؛ بهگونهای که برخی از مفسران قرآن این آیه شریفه را یکی از مهمترین آیات توحیدی قرآن کریم ذکر میکنند.
سخنران حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه هر یک از ۱۲ ویژگی الهی مذکور در آیةالکرسی تمام مکتبهای انحرافی غیرتوحیدی را نفی میکند، یادآور شد: «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ»؛ الله اسم اعظم الهی است و بیان این جمله اوج توحید الهی است.
وی با اشاره به اینکه بیان با اخلاص «لا اله الا الله» انسان را از مخالفت با ذات اقدس الهی بازمیدارد، گفت: اخلاص در «لا اله الا الله»، مقابله با تمام الههای هوی و هوس، شهوت و دنیاست؛ وقتی الههای نفسانی کنار روند، حاکمیت الهی در وجود انسان تجلی خواهد یافت.
عضو هیئتعلمی جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه تمام اعمال انسان در دایره توحید بازتعریف میگردد، بیان کرد: محبوبیت ائمه اطهار (ع) به خاطر توحیدشان است و خطبههای نهجالبلاغه امیرالمؤمنین مملو از مباحث توحیدی و اعتقادی است.
رفیعی با اشاره به اینکه ائمه (ع) بهشدت در مقابل غالیان و کسانی که نسبت به اهلبیت (ع) صفات الهی قائل میشدند، ایستادگی میکردند، اظهار کرد: «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ» اساس دین و مکتب ماست.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر دومین صفت الهی در این آیه شریفه را حی بودن خداوند متعال دانست و یادآور شد: «وَتَوَکَّلْ عَلَی الْحَیِّ الَّذِی لَا یَمُوتُ »حی بودن خداوند متعال یعنی ذات اقدس الهی هیچگاه فنا و نابودی ندارد. «الْحَیُّ الْقَیُّومُ» از صفات مهم و کلیدی است که در آن صفات ذات و فعل الهی بیانشده است؛ حیات هیچ موجودی جز خداوند متعال قائمبهذات نیست.
وی ضمن اشاره به صفات سلبی و ثبوتی ذات اقدس الهی، ادامه داد: صفات ثبوتی صفاتی جمال الهی همچون؛ علم و قدرت است که در وجود خداوند متعال وجود دارد؛ صفاتی که در وجود خداوند متعال راه ندارد همچون؛ جسم بودن الله، خوردن و آشامیدن و … به صفات سلبی یا صفات جلال الهی یاد میشود.
رفیعی در اشاره به فراز «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» آیهالکرسی با تأکید بر اینکه این آیه شریفه هر دو نوع صفات جمال و جلال الهی را متذکر شد است، تصریح کرد: خواب ناشی از نیاز جسمانی است؛ حالآنکه خداوند متعال نه جسم است و نه نیازی دارد؛ ذات اقدس الهی غنای محض است.
وی افزود: در آیهالکرسی میخوانیم؛ «لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ»، مالکیت دیگر صفت الهی مذکور در این آیه شریفه است؛ یعنی تمام آنچه در آسمانها و زمین و عالم هستی است، از آن ذات اقدس الهی است.
وی با تاکید بر اینکه اگر اعتقاد و باور انسان به صفات الهی قوی و مستحکم باشد، در هیچ مرحلهای از زندگی گرفتار اضطراب و یاس نخواهد شد، گفت: باور به مالکیت الهی، اثرات بیشماری در زندگی انسان دارد و انسان را در انفاق یاری نموده، غصه از دست دادن مال را برطرف میسازد.
این استاد حوزه یادآور شد: اگر نگاه انسان به مال دنیا، بهصورت نگاه عرضی و موقت باشد، در ما تاثیرات تربیتی به دنبال خواهد داشت و هیچگاه انسان مال دنیا را تکیهگاه خود تعریف نخواهد کرد. کسی که معتقد باشد خداوند متعال حی القیوم است، هیچگاه ناامید نمیشود، چراکه ذات اقدس الهی را نظارهگر تمام افعال و اعمال میداند.
رفیعی ضمن اشاره به روایتی در رابطه با حقیقت عبودیت و بندگی، با اشاره به اینکه نخستین قدم بندگی این است که آدمی هیچگاه خود را مالک چیزی نداند، اظهار دکرد: حقیقت بندگی این است که انسان خود را مدبر و برنامهریز اموراتش نداند و در زندگی امر الهی را اطاعت و نهی الهی را رعایت کند.
انتهای پیام