بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

مهم‌ترین علائم بارداری در ماه اول چیست؟

چگونه می‌توانیم شروع بارداری را تشخیص دهیم؟ علائم اولیه بارداری چیست؟ نفاوت علائم پریود و بارداری چیست؟ علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با مقاله‌ای دیگر از مجله هومکا همراه باشید. به‌طورکلی علائم بارداری چهار تا پنج هفته بعد از لقاح (زمانی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود) ظاهر می‌شوند. برخی از زنان علائم حاملگی را یک یا دوهفته بعد از لقاح تجربه می‌کنند. برخی نیز علائم بارداری را تا زمانی که قاعدگیشان به‌طور قابل توجهی تاخیر نداشته باشد، متوجه علائم نمی‌شوند.

در چند هفته اول بارداری ممکن است خونریزی مشابه یک دوره بسیار خفیف داشته باشید که با مقداری لکه بینی یا فقط ازدست‌دادن کمی خون نمود پیدا می‌کند. به این خونریزی لانه‌گزینی می‌گویند که از علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه است. تهوع صبحگاهی یکی از علائم حاملگی در ماه اول، حالت تهوع است؛ در این شرایط شما ممکن است حتی احساس بیماری کنید. حالت تهوع روزهای ابتدایی بارداری معمولاً به‌عنوان تهوع صبحگاهی شناخته می‌شود، اما می‌تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق افتد. علائم تهوع صبحگاهی در بارداری معمولاً از هفته ۴ تا ۶ شروع می‌شود که در مقاله‌ای مجزا به طور کامل آن را بررسی کرده‌ایم.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

لقاح زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک از تخمدان آزاد شده باشد. پس از انجام رابطه جنسی اسپرم در صورت رسیدن به تخمک، تخمک را بارور می‌کند. باروری تخمک حدوداً ۱۴ روز پس از شروع فرآیند قاعدگی اتفاق می‌افتد. طبق بررسی‌های متخصصین لانه گزینی تخمک حدوداً ۶ تا ۷ روز پس از لقاح شروع می‌شود. در این زمان تخمک بارور است و به لایه داخلی رحم می‌چسبد. با چسبیدن تخمک به دیوار رحم امکان دارد که عروقی خونی دیواره رحم بشکنند و زن خونریزی خفیف و گرفتگی در رحم را احساس کند.

به‌طورکلی علائم حاملگی از هفته اول بعد از آخرین زمان قاعدگی خود را نشان می‌دهند. شروع درد لگنی، گرفتگی خفیف و لکه بینی یک تا چند روزه از علائم اولیه آن به‌شمار می‌رود. در ادامه علائم اولیه بارداری را شرح می‌دهیم تا بتوانید تفاوتشان با علائم پریود را از هم تمیز دهید. دقت کنید این دو علامت مرتبط با هفته اول پس از لقاح است. همچنین با انجام آزمایش BHCG و بررسی جدول عدد بتا در بارداری می‌توانید از بارداری خود مطمئن شوید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات هومکا این آزمایش را در منزل خود انجام دهید.

هفته اول بارداری دقیقاً چه زمانی است؟

در هفته اول بارداری احتمالاً شما هیچ تغییری را احساس نمی‌کنید، چراکه در حال سپری کردن روزهای پریود هستید و تصور نمی‌کنید که باردار باشید. حتی الگوی قاعدگی نیز تغییری نمی‌کند و مانند ماه‌های قبل انجام می‌گیرد. تنها تفاوتش این است که این آخرین پریودی است که شما تا ۹ ماه دیگر پشت سر می‌گذارید. با وجود اینکه در ظاهر چیزی احساس نمی‌کنید یا نمی‌بینید، اما در رحم و بدن شما تغییرات بزرگی درحال رخ دادن است و مجموع این تغییرات را شروع بارداری می‌گویند. از اواخر این هفته باید خود را کم کم آماده تجربه تغییرات بزرگ نمایید.

در حقیقت هفته اول بارداری را نمی‌توان به‌طور یقین تشخیص داد و تعیین کرد. به‌طور معمول متخصصین پزشکی زنان هفته نخست بارداری را از نخستین روز آخرین قاعدگی یک زن مشخص می‌کنند. خوب است بدانید  در این مرحله زن واقعاً باردار نیست، شمارش هفته اول از آخرین دوره پریود برای این است که بتوانند تاریخ تخمینی بارداری را به دست بیاورند. در ادامه به علائم اولیه بارداری اشاره می‌کنیم، یعنی زمانی که واقعا لقاح انجام گرفته و هفت روز از لقاح گذشته است. این هفته پس از هفته اول آخرین پریود در واقع نخستین هفته بارداری مادر به‌شمار می‌رود. اما اگر بخواهیم اولین و شایع‌ترین علامت بارداری را به شما بگوییم، عقب افتادن پریود است.

احتمالا نخستین لحظاتی که به باردار بودن خود شک کنید، ترکیبی از احساس کنجکاوی، اضطراب، خوشحالی و یا حتی ترس را باهم تجربه می‌کنید. در این موقعیت احتمالا به دنبال بررسی علائم اولیه بارداری هستید تا در مورد موقعیت خود اطمینان حاصل کنید. اگر این سوال برای شما ایجاد شده است که علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود، باید بدانید که معمولا پس از یک یا دو هفته بعد از لقاح برخی از نشانه‌ها حس می‌شوند. توجه داشته باشید که هر خانمی علائم بارداری متفاوتی را در زمان‌های مختلف تجربه می‌کند. بنابراین، مهم است که بارداری خود را با دیگران مقایسه نکنید؛

در این مقاله از ایمپو همراه ما شوید تا همه چیز در مورد علائم و نشانه هاي بارداري را بررسی کنیم. علائم بارداری در هفته اول برخی از علائم بارداری در هفته اول، در میان اغلب خانم‌های باردار مشترک هستند. لازم به ذکر است که تجربه علائم اولیه بارداری برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و همه متوجه تمامی علائم نمی‌شوند. همچنین، علائم بارداري بعد از 48 ساعت نزديكي را نمی‌توان به طور قطعی مشخص کرد و اکثر علائم بارداری در هفته اول پس از لقاح نمایان می‌شوند. در ادامه به بررسی علائم فوری بارداری خواهیم پرداخت:

  1. احساس خستگی یکی دیگر از علائم اولیه بارداری، احساس خستگی یا حتی فرسودگی است که به‌ویژه در طول 12 هفته اول دوران حاملگی بسیار شایع می‌باشد. در واقع ، تغییرات هورمونی در بدن شما در این زمان می‌تواند باعث احساس خستگی، بیماری، نوسان احساسات و ناراحتی شود. درد سینه یکی از علائم بارداری در هفته اول، حساس شدن سینه‌ها است. سینه‌های شما ممکن است درست مانند قبل از پریود، بزرگ‌تر و حساس شوند. همچنین، تیره و برجسته‌‌تر شدن نوک سینه همراه با حس گزگز اغلب از نشانه های حاملگی محسوب می‌شود. رگ‌های سینه نیز در این دوران بیشتر قابل‌مشاهده هستند.
  2. یبوست اگرچه یبوست یکی از مشکلات شایع است که حتی در دوران پریود نیز گریبان‌گیر شما می‌شود، اما در صورت وجود این مشکل همراه با سایر نشانه های حاملگی، احتمال باردار بودن شما افزایش پیدا می‌کند. هفته اول بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می‌شود. پزشک برای محاسبه زمان زایمان بارداری را از این روز تعیین می‌کند. شما در واقع در هفته اول حاملگی باردار نیستید؛ اما در این مطلب در مورد هفته اول بعد از لقاح صحبت کرده و علائم و مشخصات بعد از بارداری را ذکر می‌کنیم. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم هفته اول چیست؟

چگونه می‌توان متوجه بارداری شد؟ وضعیت جنین در این هفته چگونه است؟ چه تغییراتی در بدن شما اتفاق میفتد؟ آیا به اقدامات پزشکی و آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی نیاز است؟ چه کارهایی را باید در این هفته انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید دوری کنید؟ درصورتی‌که قصد بارداری دارید و بعد از رابطه جنسی احتمال می‌دهید در هفته اول حاملگی هستید، باید برای تشخیص و بررسی علائم به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته اول بارداری چگونه است؟

زمانی که برای تعیین هفته بارداری به متخصص زنان مراجعه می‌کنید، پزشک در مورد تاریخ آخرین پریود از شما سوال می‌کند. اولین هفته بارداری از تاریخ اولین روز آخرین پریود شما مشخص می‌شود. در واقع شما در این تاریخ باردار نبوده و احتمالا دو هفته بعد از این تاریخ (حتی بیشتر) باردار شده‌اید. ازآنجایی‌که شما از تاریخ دقیق تخمک‌گذاری و لقاح اطلاع ندارید، این تاریخ به‌عنوان اولین هفته حاملگی تعیین می‌شود تا تاریخ آزمایش‌ها و زایمان مشخص شود. طبق تاریخ اولین روز پریود پزشک تقویم بارداری را برای شما تهیه می‌کند. زمانی که تخمدان یک تخمک را آزاد می‌کند، در صورت داشتن رابطه جنسی لقاح با اسپرم صورت می‌گیرد. زمان تخمک‌گذاری معمولا حدود ۱۴ روز بعد از شروع چرخه قاعدگی است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا