اقتصادی

گزارش علت ترکیدگی لاستیک هواپیما و صدمه به موتور پروازها منتشر شد

به دنبال افزایش ایرادات فنی هواپیما و البته تکرار یک نقص فنی خاص مانند پنچر شدن لاستیک، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گزارشی منتشر کرد و بر این اساس توصیه هایی به شرکت های هواپیمایی، فرودگاه ها و تعمیر و نگهداری ارائه کرد. مقامات، از تکرار این حوادث جلوگیری کنند.

به گزارش تیتر اول، به نظر می رسد در چند ماه اخیر ایرادات فنی هواپیماهای مسافربری در فرودگاه های کشور بیشتر از گذشته شده است، هرچند که محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره اظهار داشت: نقص فنی به موارد مختلفی بستگی دارد. عوامل. ، که نرم افزارهای مختلف هستند. سوابق و همان اطلاعات موجود در اختیار هواپیما توسط سازمان هواپیمایی ثبت و تایید و در سایت سازمان بارگذاری و ابلاغ می شود. بنابراین رسانه ها و مردم در جریان این مسائل قرار می گیرند.

وی افزود: موضوع پنچر شدن لاستیک هواپیما به صورت ویژه بررسی شد و امروز گزارش آن را منتشر می کنیم.

این گزارش عصر امروز (شنبه) با عنوان «حوادث ترکیدگی لاستیک و آسیب موتور هواپیما در فرودگاه مشهد» منتشر شده است که در آن آمده است: «با احترام، ستاد بررسی حوادث و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر ترکیدگی لاستیک هواپیما. در فرودگاه مشهد و گاهاً به دلیل ورود قطعات لاستیک هواپیما به موتور، به موتورهای آنها آسیب وارد می‌کردند، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری کرد و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داشت در باند بین‌المللی 13L-31R شهید هاشمی نژاد. فرودگاه مشهد پس از بررسی ایمنی در این زمینه و با تحقیق در مورد رویدادها برای جلوگیری از حوادث مشابه، توصیه های ایمنی لازم را ارائه می کند.

در ابتدای این گزارش تاریخچه رویدادها به شرح زیر توضیح داده شده است: «سازمان هواپیمایی کشوری دارای سامانه ای است که در آن اطلاعات حوادث و سوانح ثبت می شود و تمامی شرکت های ارائه دهنده خدمات هوانوردی ضمن رعایت ضوابط گزارش ایمنی رویدادها در آن ثبت می شود. ، اقدامات ثبت شده در این سامانه را به اطلاع سازمان ملی رسانده و ثبت می شود.با مراجعه به این سامانه رویدادهای مختلف مربوط به ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد ثبت شده است که البته سابقه ترکیدگی لاستیک هواپیما به ندرت مشاهده شده است. در فرودگاه هایی مانند مهرآباد، شیراز، ماهشهر و غیره، اما در فرودگاه مشهد بیشتر دیده می شود.این مشکل می تواند ناشی از ترافیک سنگین فرودگاه، تعداد زیاد مسافر، درجه حرارت و ارتفاع فرودگاه به عنوان عوامل موثر باشد. با توجه به اطلاعات این پرواز نتیجه گیری خاص خود را دارند و ممکن است نتیجه یکسانی نداشته باشند، اما در این مطالعه سعی شده است مجوزهای امنیتی مورد نیاز باشد. ، تمرکز بر نقاط مشترک. لازم به ذکر است با توجه به اتفاقات تا کنون، با هماهنگی های انجام شده بین سازمان و فرودگاه مذکور، مقرر شد بازدید از باند پرواز دو برابر شده و به شرکت های هواپیمایی نیز برای اعمال محدودیت وزنی برخاست اطلاع داده شود. تعمیر و نگهداری هواپیما و چرخ

دفتر بررسی سوانح و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر کیفیت ساخت، نگهداری و تعمیر تاکید کرده است که با مطالعه مدارک مربوطه مشخص شده است که در این حوادث در انواع کارخانجات تولیدی، مشاهده کردند که شرکت گوهر ایران (صنایع بنی هاشم)، تولید بریجستون، دانلوپ، گودیر، میشلن و … را تولید می‌کند، بنابراین بحث کارخانه و مواد تولیدی مورد توجه قرار نگرفت.

چرخ‌ها و لاستیک‌های هواپیما قطعات غیر بادوام (LLP) هستند و بسته به استفاده در معرض فرسودگی و تعویض هستند. این چرخ‌ها را می‌توان به‌عنوان نو (جدید) یا بازسازی‌شده (Recap) استفاده کرد و دارای تعداد پرواز از 200 تا 100 چرخه است. تاریخچه این اتفاقات نشان می دهد که برخی از چرخ های جدید و برخی از چرخ های اورهال شده در این رویدادها آسیب دیده اند که احتمال تأثیر شرایط خارجی بر لاستیک ها را افزایش می دهد. در بازدید دقیق از چرخ های هواپیمای خارجی و داخلی در فرودگاه مشهد مشخص شد که کیفیت چرخ ها کاملاً متفاوت است که نشان می دهد دریافت لاستیک از منابع معتبر و مستقیم از سازنده و رعایت استانداردهای کارخانه شرط مهمی است. عملکرد صحیح آنها

در بخشی دیگر از این گزارش به شرایط عملیاتی این هواپیما اشاره شده است که در ادامه آورده شده است: «تعداد زیادی از این حوادث هنگام خزیدن هواپیما برای پرواز (قبل از برخاستن) و با سرعت زیاد روی باند رخ داده است. و چرخ هایی که خلبانان موظف به انجام آن طبق دستورالعمل هستند پرواز کرده اند و به دلیل وزن زیاد هواپیما در این مرحله خلبان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوختن سوخت و کاهش وزن شد. در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده است که برای سوخت گیری کمتر در ایستگاه های خارجی و یا صرفه جویی در زمان در ایستگاه های مقصد، خلبانان درخواست کرده اند تا با سوخت اضافی برای مسیر بعدی (Fuel Tankering) همراه داشته باشند. این رفتار در صورت رعایت حداکثر وزن مجاز هواپیما غیرقانونی نیست، شرایط گرم و ارتفاع زیاد فرودگاه های کشور به طور مستقیم بر وقوع حوادثی تأثیر می گذارد که علاوه بر وقوع این حوادث، برای هواپیما نیز خطرناک تلقی می شود. زمان خنک شدن چرخ و توجه خلبانان به دمای ترمز جیره بندی نکته بسیار مهمی است که شرکت های هواپیمایی باید در نظر بگیرند. برای جلوگیری از آسیب موتور و هواپیما، برخی از خطوط هوایی محدودیت هایی مانند کاهش تعداد مسافران و شرایط ویژه عملیاتی را در نظر گرفته اند.

ادامه دارد

دکمه بازگشت به بالا