فرهنگ و هنر

موزه‌های دنیا یک طرف و موزه‌های ایران سمتی دیگر

در سرتاسر جهان ، علی رغم همه رنج های امروز ، فعالیت در فضای مجازی به سرعت افزایش یافته است ، و کرونا فعالیت موزه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. اما در این طرف مرز ، موزه های ایران نه تنها با مشکلات قبلی این کلاس روبرو هستند بلکه با مشکلات و چالش های جدید سلامتی برای بازدید کنندگان و صاحبان موزه روبرو هستند.

دامون مانزوی ، عضو شورای بین المللی موزه ها ، در گفت و گو با تیتر اول ، تأکید کرد که دیگر شکی نیست که Quaid-19 به موزه های جهانی سخت ، بزرگ ، کوچک ، عمومی و خصوصی رسیده است. موزه ها در سراسر جهان در ماه های اخیر لغو یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند. برنامه های استراتژیک ، برنامه های سالانه و حتی برنامه های بازاریابی و آموزشی دستخوش تحولات جهانی شده اند.

وی گفت: “تا چند ماه پیش ، موزه های ایران قصد داشتند نمایشگاه هایی را برگزار کنند و برای برنامه های نوروزی آماده شوند.” “امروز ، نه تنها موزه های ایران بلکه موزه های سراسر جهان نیز با این چالش بزرگ روبرو هستند.” اگرچه برخی از موزه ها در هفته های اخیر تحت نظارت محدود و در قالب پروتکل های بهداشتی درهای خود را برای بازدید کنندگان گشوده اند ، اما هنوز هم در بعضی از کشورها با نگرانی های بسیار بیشتری روبرو هستند.

وی گفت یکی از بزرگترین نگرانی ها تلاش بسیاری از رهبران برای حفظ کارمندان و حتی بستن موزه های آنها نبود. سوال مشترک همه موزه ها در سراسر جهان یکسان است ، چه زمانی شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت؟ به نظر می رسد پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از موزه ها برنامه های تأثیرگذاری کوتاه مدت و برنامه های بلند مدت جدید را در دستور کار خود دارند.

وی گفت: “برخی از کشورهای جهان برای حفظ فاصله اجتماعی موزه های خود را بسته اند و قصد دارند ماه آینده به تدریج آنها را بازگشایی کنند.” در قوانین جدید ، بازدیدكنندگان از ماسك استفاده می كنند ، بلیت را به صورت آنلاین خریداری می كنند ، دمای بدن در ورودی های موزه را بررسی می كنند و فاصله اجتماعی را حفظ می كنند ، بنابراین حال و هوای بازدید از موزه تغییر كرده است.

لوور 2023 به حالت عادی باز می گردد

طبق یک روزنامه فرانسوی فیگارو وی با بیان اینکه “مدیر لوور معتقد است که به دلیل کاهش بسیار زیاد در سفر و تعداد کم گردشگران ، معتقد است:” اگر دولت دستورات جدید صادر نکند ، لوور در 6 ژوئیه افتتاح خواهد شد. ” “این موزه مانند گذشته شلوغ نخواهد بود و 70٪ کاهش می یابد.”

وی در ادامه به بخش دیگری از گزارش اعلام شده اشاره می کند “75٪ از بلیط های موزه لوور توسط گردشگران خارجی خریداری می شود و به دلیل محدودیت سفر ، به نظر می رسد بیشتر این بازدید کنندگان به موزه نمی آیند.”

وی در ادامه با بیان اینکه فرانسوی ها معمولاً در تابستان به تعطیلات می روند ، افزود: این امر باعث افزایش تعداد میهمانان محلی می شود. علی رغم این پیش بینی های تلخ ، ژان لوئیس مارتینز خوشبین است که “زمان آن رسیده است که آنها به لوور بیایند و در یک محیط امن ، تقریبا مطلوب ، با راحتی فوق العاده و خارق العاده از این مجموعه بازدید کنند.”

مانزوی با بیان اینکه موزه که در اواسط ماه مارس تعطیل شده است ، گفت: “لوور به طور معمول روزانه 10،000 تا 15،000 بازدید کننده دریافت می کند و آن را به یکی از پر بازدیدترین موسسات در جهان تبدیل می کند.” بدان معنی است که تعداد کمتری از مردم قادر به دسترسی به سایت های کوچکتر لوور خواهند بود. ورودی لوور فقط از بخش هرم شیشه ای قابل دسترسی خواهد بود ، و تقریباً 30٪ از بازدید کنندگان موزه کاملاً بسته خواهند شد.

وی با اشاره به اطلاعاتی که برخی موزه ها ، سازمان های حرفه ای ، انجمن ها و رسانه ها ارائه می دهند ، گفت: بسیاری از موزه ها به دلیل خسارت های اقتصادی به سختی آسیب دیده اند. آسیبی که به موزه ها وارد شده است این است که مدیر موزه لوور علاوه بر ساخت آن ، انتظار دارد که لوور قبل از تاج در سال 2023 به حالت عادی بازگردد و وضعیت فعلی را نیز بعد از 11 سپتامبر ، همانند بعد از 11 سپتامبر می بیند ، زمانی که بازدید کنندگان موزه لوور 40 درصد کاهش یافت.

ایجاد یک رویکرد حرفه ای به موزه ها با ظهور کورونا محو شده است

وی گفت: “علی رغم همه رنج ها ، موزه ها هنوز هم جزء لاینفك جامعه هستند.” “بنابراین نمایشگاه های مجازی ، تورها ، گزارش ها و حتی گپ های آنلاین به سرعت توسط موزه ها و برخی سازمان ها در سراسر جهان میزبانی شده اند.” از طرف دیگر ، موزه ها این فرصت را دارند که بازیابی ، مستند سازی ، محافظت ، نوسازی ، تحقیق ، آموزش و حتی تجارت را بازگردانی کنند.

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ اما او وضعیت موزه های ایالتی را چنین توصیف می کند “در ایران ، پس از اعلام این بیماری همه گیر ، برنامه های محدودی ، گاه در پایتخت ، با حمایت وزارت ارتباطات ، همکاری وزارت میراث فرهنگی و تلاش های خستگی ناپذیر چند موزه برای نمایش برخی از کارهای کمتر فراموش شده تنظیم شده است.” “توجه کمی به فعالیتهای آموزشی ، اطلاع رسانی و برون مرزی در خارج از فضای فیزیکی موزه در همان حرکت نیم ساعته با دستور بازگشایی موزه ها و بازگشت به نگرش حرفه ای صورت گرفته است.”

مانزوی خاطرنشان می کند که شورای بین المللی موزه ها هشدار می دهد که “مشکلات دیرینه در زمینه فعالیت های دیجیتالی موزه ها در ایران وجود داشته است.” علیرغم اینکه مخاطبان در ماه های اخیر فعالیت های دیجیتالی را پذیرفته اند ، آنها نتوانسته اند مخاطبان را در خارج از دیوارهای موزه های خود جذب کنند. با وجود ضریب نفوذ بالای 90 درصدی ایران ، کاربران تلفن همراه 100٪ و کاربران رسانه های اجتماعی ، موزه های ایران از این بستر ارزشمند بهره نمی برند.

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ وی گفت: “در بسیاری از کشورها ، Quaid-19 فعالیت موزه ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و حتی تأثیر عمده ای در بررسی استراتژی این موزه داشته است که این امر به فرصتی جدید برای بسیاری از موزه ها تبدیل شده است.”

وی افزود: با افتتاح موزه ها در ایران ، صاحبان موزه های ایران بار دیگر نه تنها با مشکلات قبلی این کلاس بلکه با مشکلات و چالش های جدید سلامتی که ویروس برای بازدید کنندگان و صاحبان موزه ایجاد کرده است ، مواجه شده اند. ما باید امتحان کنیم

موزه پس از کرت و موزه های جهان با نظرسنجی

او گزارش می کند “مجله Mozowim” او اظهار می کند که اعلام کرده است “براساس مطالعه شورای بین المللی موزه ها ، از هر 10 نفر که در موزه های سراسر جهان مشغول به کار هستند می ترسند که این موزه یا موزه ای که در آن کار می کنند به دلیل شیوع ویروس کوید 19 بسته شود.”

وی ادامه می دهد: “1300 کارشناس موزه از 103 کشور جهان در نظرسنجی شورای بین المللی موزه ها شرکت کرده اند و 13 درصد معتقدند 19 موزه و مؤسساتی که در آن کار می کنند به دلیل تاثیر اقتصادی اپیدمی کویت تعطیل خواهند شد.” حدود نیمی از شرکت کنندگان دارای مقام های ارشد یا مدیر ارشد موزه بودند.

وی افزود: این نظرسنجی از 7 آوریل (19 آوریل) تا 7 مه (18 اردیبهشت) انجام شده است. وی گفت: “کارمندان موزه همچنین در دسته های مختلف ، کارمندان پاره وقت و قراردادهای کوتاه مدت و موقت شرکت کردند.” نتایج این بررسی ، کارکنان داده های نظرسنجی را به منظور جلوگیری از ارائه اطلاعات مشابه از هر موسسه ، در نظر می گیرد.

وی توضیح می دهد: “بر اساس این نظرسنجی”. انتظار دارید که موزه ها در مناطقی با موزه های جدید یا توسعه یافته بسته شوند. 39٪ از کارمندان موزه در جهان عرب ، 27٪ کارکنان موزه در اقیانوس آرام و 24٪ افرادی که در موزه های آفریقا مشغول به کار هستند ، انتظار داشتند که موزه ها و مؤسساتی که در آن فعالیت دارند تعطیل شود. هشت درصد از شرکت کنندگان در اروپا و 10 درصد در آمریکای شمالی می ترسند که موزه های آنها بسته شود.

به گفته وی؛ سی درصد از پاسخ دهندگان تصور می کردند که موزه های آنها نیروی کار خود را سازگار می کند ، و 80 درصد گفتند که ممکن است برنامه های موزه خود را کاهش دهد. در میان آنها ، 40 درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند که بودجه دولت کاهش می یابد ، و 42 درصد انتظار داشتند که بودجه منابع خصوصی کاهش یابد.

مانزوی افزود: نتایج این نظرسنجی نشان از افزایش فعالیتهای دیجیتالی موزه ها دارد: “بعد از تعطیلی دولت ، 31٪ موزه ها برنامه های زنده و آنلاین را به مخاطبان خود ارائه می دهند یا اگر قبلاً برنامه های آنلاین برای افزایش آنها داشته باشند.” آنها عمل کرده اند. بیست و هشت درصد از برنامه های سرگرمی “از من بپرس” ، 27٪ از برنامه های نمایشگاهی و تقریبا نیمی از موزه ها نیز برنامه های رسانه های اجتماعی خود را افزایش دادند.

هشدارهای جهانی ICOM درباره کمبودهای ساختاری در موزه ها

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ وی با اشاره به هشدارهای شورا مبنی بر ضعف های ساختاری مداوم در منابع اختصاص یافته به فعالیت ها و برنامه های دیجیتال و همچنین آمادگی و کامل بودن محتوای تولید شده ، گفت: براساس این هشدار ، فقط یک چهارم پاسخ دهندگان (26 درصد) کارمند هستند. آنها برای فعالیتهای دیجیتال وقت دارند و فقط 12 درصد بیشتر از دهم بودجه صرف فعالیتهای دیجیتالی می شود.

وی ادامه می دهد: “این بررسی همچنین شامل سؤالات متنوعی برای حدود 300 آزادکار (آزاد و مشاوران مستقل) بوده است و نتایج داده ها وضعیت هشدار دهنده ای را برای آنها نشان می دهد.” پنجاه و شش درصد از اعضای گروه قصد دارند حقوق و مزایا را به حالت تعلیق درآورند ، 39 درصد احتمالاً تعداد کارمندان را کاهش می دهند و 11 درصد تصمیم دارند که برای ورشکستگی اقدام کنند. چهل و یک درصد مطمئن نیستند که آیا مشاغل آنها به فعالیت خود ادامه خواهند داد و از بسته شدن می ترسند.

وی افزود: به طور کلی ، بیشترین نسبت پاسخ دهندگان در این نظرسنجی از اروپا (46٪) ، آمریکای شمالی (20٪) و آمریکای لاتین و کارائیب (15٪) بوده اند.

از ICOM جهانی بخواهید بودجه جبران کننده ای را به موزه ها ارائه دهد

وی در ادامه تأکید کرد که شورای بین المللی موزه ها از سیاستگذاران می خواهد “بلافاصله بودجه های جبران خسارت را در نظر بگیرند” تا موزه ها بتوانند بر بحران Corona غلبه کنند: موزه ها به عنوان یک بازیگر کلیدی در توسعه محلی و به عنوان مکانی برای دیدار ، مقابله و یادگیری از مردم هستند. ترمیم بافت اجتماعی جوامع تحت تأثیر تاج.

مانزوی همچنین به اظهارات سوئی اکسوسی ، رئیس شورای بین المللی موزه ها اشاره کرد. “ما کاملاً از چالش های پیش روی کارشناسان موزه آگاه هستیم و اطمینان داریم که قادر خواهیم بود بر چالش های اپیدمی کووید 19 غلبه کنیم. با این حال ، موزه ها به تنهایی نمی توانند بدون حمایت و کمک بخش های دولتی و خصوصی بر این بحران غلبه کنند.” بودجه غرامت را افزایش دهید ، همچنین سیاست های حمایتی را برای متخصصان و پشتیبانی از شرکت ها و افرادی که به طور مستقل اما در ارتباط با موزه ها کار می کنند ، انجام دهید. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا