بهترین های کسب و کارعمومی

چگونه هزینه برق مصرفی محیط های صنعتی را کاهش دهیم؟

چگونه هزینه برق مصرفی محیط های صنعتی را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های برق، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش هزینه‌های جاری یک بنگاه تولیدی و صنعتی محسوب می‌شود. همچنین تامین روشنایی مناسب، بخش چشمگیری از هزینه های برق یک محیط‌ صنعتی را شامل می‌شود. از طرف دیگر روشنایی در بهره وری کارکنان نیز بسیار تاثیرگذار می‌باشد. دراین مقاله سعی شده است راهکارهایی جهت روشنایی مناسب سوله‌ها که موجب مصرف بهینه برق و کاهش چشمگیر هزینه قبوض برق می گردد را بیان کنیم.

مصرف برق برای تامین روشنایی حدود۲۰ درصد از مصرف کل انرژی الکتریکی و در ساعات اوج مصرف ۳۰ درصد آن را شامل می‌شود. منبع نوری که استفاده می شود نباید مثل برج روشنایی 18 متری بتواند وسعت زیادی را بامصرف برق بیش از خد روشن کند.  بنابراین واضح است که صرفه جویی در این زمینه کمک شایانی به کاهش هزینه ها خواهد داشت. درادامه به چند مورد از راه‌های کاهش مصرف برق اشاره خواهیم کرد :

استفاده از محیط

در ابتدا باید بدانید مناسب ترین نور برای فعالیت انسان، نور خورشید می‌باشد. بنابرین اگر پنجره ها و نورگیرهای سالن تولیدی به نحوی طراحی شوند که هنگام روز بتوان بیشترین بهره را از نور خورشید گرفت، هم به صرفه جویی در مصرف برق کمک شایانی خواهد کرد و هم نور با کیفیتی به سالن می‌تابد.همچنین در صورتی که از پوشش‌هایی مانند رنگ سفید و سطح براق برای دیوارها و سقف‌ها استفاده شود، در حدود ۸۰% نور از سطح مورد نظر بازتاب شده، اما اگر در همین مورد از پوشش تیره و کدر استفاده شود، بازتاب نور حدود ۱۰% کاهش می‌یابد.

بهترین محصولات روشنایی برای کاهش هزینه مصرف برق در صنعت

حال که با راهکارهای کاهش 30 درصدی هزینه برق مصرفی در محیط‌های صنعتی آشنا شدید، می‌خواهیم تعدادی از محصولات روشنایی را که می‌توانند در رسیدن به این هدف به شما کمک کنند، معرفی کنیم.

 پروژکتور ال ای دی

پروژکتور ال ای دی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین روشنایی محوطه‌ها و راهروها در محیط‌های صنعتی است که کیفیت نور بسیار خوبی دارد. شما می‌توانید با خرید پروژکتور ال ای دی و نصب آن در محیط صنعتی، خودتان را تا مدت‌ها از خرید محصول روشنایی جدید بی‌نیاز کنید.

چراغ خیابانی ال ای دی

اگر برای روشن کردن محوطه خارجی سوله، کارگاه یا کارخانه نیاز به یک محصول کم‌ مصرف دارید؛ خرید چراغ خیابانی ال ای دی را به شما توصیه می‌کنیم. این محصول به خوبی در برابر نفوذ گرد و غبار ایمن شده و نور را با قدرت زیادی در فضای باز پخش می‌کند.

چراغ سوله ای

خرید چراغ سوله ای و نصب در محیط کارخانه یا کارگاه بهترین راه برای کاهش هزینه مصرف برق در محیط صنعتی است. تجربه نشان داده که مصرف برق یک چراغ سوله ای ال ای دی، در مقایسه با پروژکتورهای بخار جیوه معمولی قدیمی، حدود 20 درصد کمتر است. از سوی دیگر کیفیت نور چراغ‌های سوله ای هم بسیار بیشتر از نورافکن‌های قدیمی است و در نتیجه می‌تواند ضمن کم کردن مصرف انرژی الکتریکی، بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد.

دکل دوربین مدار بسته چیست ؟

دکل دوربین مداربسته معمولا یک مدل از دکل منوپل یک پایه می باشد و در انواع متنوعی چون چندوجهی ، ماژولار، لوله ای و مکعبی تولید می شود. همواره جهت این پایه محافظت کننده دوربین به یک دستک نیاز خواهد بود. تا با راه اندازی و قرار دادن دوربین روی آن، دکل به ویژه جاده های و نواحی کور را بهتر پوشش دهی نماید. دکل دوربین تقریبا از ارتفاع ۲ متر تولید شده و با توجه به محل راه اندازی دکل تا ارتفاع ۳۰ متر هم ساخته می شوند. استفاده و خرید دکل دوربین مداربسته میتواند در کاهش هزینه های بخش مانیتورینگ موثر باشد.

در حال حاضر با ملاحظه به پیشرفت و رشد جمعیت ، همچنین گسترش شهر ها ، برای کنترل و بررسی اقدامات ساکنین، نهاد های مرتبط اقدام به راه اندازی دوربین های پلاک خوان و نظارتی و… نموده اند. دکل دوربین مدار بسته همانگونه از اسمش مشخص است به قصد بالا بردن برد دید و حتی عدم دستیابی به دوربین ها بکار برده می شود.

همواره این نوع دکل ها را در نواحی عمومی چون پارک و خیابان اصلی به هدف بالا بردن امنیت و ثبت پیشامد های مهم و روزانه، راه اندازی می کنند. هرچند ، مواقعی این دکل ها می توانند کاربرد کافی را داشته باشند که دوربین های راه اندازی شده در آن ها از سطح کیفی زیادی برخوردار باشند. زیرا که ارتفاع بعضی از این سیستم ها به ۶ متر یا بیشتر هم می رسد که این مسئله در ثبت تصاویر اثر بخش است.

برج نور استادیومی

برج و دکل استادیومی نوعی از پایه روشنایی است که برخلاف اسم آن فقط کاربرد ورزشی ندارند! برج روشنایی ورزشگاه دارای سبدی متفاوت با برج های بکار رفته در سایر محیط ها هستند. برج نور استادیومی مانند مدل های دیگر ، نور را به تمام جهت ها منتشر نمیکند بلکه فقط در یک جهت خاص منتشر میکند. (دقیقا مانند برج های روشنایی یک ورزشگاه) به همین دلیل به این اسم شناخته شده است. این سازه در دو نوع سبد متحرک و سبد ثابت تولید میشود که در ادامه به بررسی کامل هر دو نوع آن خواهیم پرداخت.

همانطور که گفته شد برج نور استادیومی در دو نوع سبد متحرک و سبد ثابت تولید میشود. در نوع متحرک ، سبد برج ، به کمک وینچ و هندل در مدل دستی و یا گیربکس و الکتروموتور تابلو برق کنترلی مخصوص در مدل برقی ، در راستای محور عمودی میتواند جا به جا شود و تمام عملیات تعمیر و نگهداری در نزدیکی سطح زمین انجام می شود. البته که برای برج های بالای ۱۲ متر به دلیل سنگین بودن سبد ، فقط از مدل برقی استفاده می شود.

برج نور استادیومی سبد ثابت نیز همانطور که از نامش پیداست ، سبد برج کاملا ثابت و غیرقابل جا به جایی است. بنابراین تمام عملیات مربوط به نگهداری و تعمیر دکل روشنایی در همان ارتفاع انجام می شود که این کار به کمک نردبان مخصوص متصل به پایه ویا یک جرثقیل صورت می گیرد.

راهکارهای کاهش 30 درصدی هزینه برق مصرفی در صنایع

در این بخش می‌خواهیم چند راهکار را به شما معرفی کنیم که می‌توانند هزینه مصرف برق در محیط‌های صنعتی را به حدود یک سوم کاهش دهند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1- خرید لامپ های ال ای دی

اولین و مهم‌ترین راهکار، خرید لامپ ال ای دی و جایگزینی محصولات روشنایی قدیمی با آن‌ها است. لامپ‌های ال ای دی بازدهی بسیار زیادی دارند و می‌توانند نور را در محیط گسترده‌ای پخش کنند. از سوی دیگر طول عمر آن‌ها هم بسیار زیاد است و در نتیجه تا مدت‌ها نیاز شما را به خرید محصول جدید برطرف می‌کنند. در نتیجه نه تنها هزینه مصرف برق کم می‌شود، بلکه هزینه های جانی خرید لوازم مورد نیاز هم کمتر خواهند شد.

2- استفاده از نور طبیعی

یکی دیگر از روش های کاهش هزینه مصرف برق در محیط‌های صنعتی که توسط بیشتر کارشناسان توصیه شده است، استفاده از نور طبیعی است. نور خورشید تاثیر زیادی در افزایش بازدهی انسان و بهبود کارایی و عملکرد او خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما دریچه‌هایی را بر روی سقف یا دیوارهای کارگاه، سوله یا کارخانه در نظر بگیرید که نور طبیعی را در سالن به جریان می‌اندازند.

3- انتخاب رنگ روشن یا سطوح براق برای دیوارها

یکی دیگر از کارهایی که صنایع می‌توانند برای کاهش هزینه برق خود انجام دهند، انتخاب رنگ روشن برای دیوارها است. البته این موضوع به دلیل آلودگی‌های زیادی که در محیط‌های صنعتی وجود دارد؛ ممکن است در درازمدت کارآمد نباشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که دیوارها را با سطوح براق و منعکس‌کننده نور بپوشانید. اگر بازتاب نور به حدی باشد که چشم کارکنان را اذیت نکند، می‌تواند نیمی از هزینه مصرف برق شما را کم کند.

4- خرید محصولات ایرانی برای کاهش هزینه برق مصرفی

هرچند در بسیاری از موارد ما ایرانیان معتقد هستیم که محصولات خارجی کیفیت بیشتری دارند، اما باید بدانید که در زمینه محصولات روشنایی قضیه کاملا برعکس است. سازگاری محصولات روشنایی ایرانی با سیستم و فرکانس برق در ایران باعث کاهش هزینه برق مصرفی محیط‌های صنعتی به شکلی قابل توجه می‌شود.

5- محاسبه روشنایی مورد نیاز در محیط های صنعتی

قبل از خرید محصولات روشنایی لازم است که روشنایی مورد نیاز سوله، کارگاه یا کارخانه را محاسبه کنید. به این ترتیب شما می‌توانید تصمیم بگیرید که به چه تعداد از محصولات روشنایی برای تامین نور مورد نیاز در محیط صنعتی نیاز دارید و باید آن‌ها را در چه فاصله‌ای از هم نصب کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشند. همین موضوع می‌تواند هزینه برق را به شدت کاهش دهد.

دکمه بازگشت به بالا